שייט נהרות עם הילדים בנהר הלוט

מאת שמרית נחמקין

אוגוסט 2011

לא האמנתי כמה שזה יהיה אטרקטיבי.

הילדים לא רצו לרדת מהסירה, רק פעם אחת הבנות באו איתנו לטיול אופניים באחת העיירות. שאר הפעמים הן נשארו בסירה, או בפארק מים מול קארו, או בבריכה שהיתה באחד המעגנים.

אפילו פעולות שמאוסות ביום יום, כמו ניקיון הפכו אטרקטיביות. ניקיון הסירה, למלא דלי מים מהנהר נהיה אטרקציה. כל היום קפצו למים מהסירה. היה מזג אויר חם שאיפשר הרבה פעילות מים: סקי מים, רחצה בנהר, כמובן פארק מים, שהיה מצויין, ונמצא ממש צמוד למזח...

המסלול מקסים, הצוקים, הנופים, הכפרים העתיקים.ביום הראשון היינו קצת בהלם מהלוקים אבל בהמשך נהיינו מומחים...

דליה כבר מפנטזת על שיט משפחתי בקיץ באיטליה...

הקדמה...

אנחנו זוג +3  ילדים (גילאי 4, 8, 13). זו לנו הפעם הראשונה,שטיילנו בכזו סוג של חופשה, בשיט. אחרי התלבטויות, התייעצות עם זוג שטייל בנהר הנ"ל, והמלצה חמה ממשפחה שלנו שכבר עשו כמה טיולי שיט, יצאנו לדרך....

הטיול שלנו התחיל כשבוע לפני השיט. נחתנו בפאריז, ממנה התחלנו נסיעה של 600 ק"מ ברכב, לאזור הדורדון בדרום צרפת שם גרנו כמה ימים באחוזה עתיקה יפהפיה, עם בריכה שממנה יצאנו כל יום לטיולים באזור...(למי שירצה פרטים נוספים על האחוזה והטיולים, אשמח לתת, כרגע עוסקים אנו בשיט).

בסוף השבוע, בשבת, יום קבלת הסירה נפרדנו מהבית בכפר, ונסענו מרחק לא גדול, של כ60 ק"מ לעבר העיר Douelle , שבה מעגן הסירות, שהוא בסיס היציאה לשיט. הגענו לקראת השעה 4 אחה"צ, שעת קבלת הסירה. בשעה הנ"ל כמובן הגיעו עוד אנשים רבים, מה שגרם ללחץ ועומס מסויים,אז בינתיים קפצנו לסופר הקרוב, וקנינו מצרכים לשיט.

טיפ קטן: שווה לקנות נרות קטנים, לשים בארוחות ערב על השולחן בסיפון, בעיקר ללילות שעוגנים במעגן לא מסודר, וחשוך למדי...

חזרנו וחיכינו בסבלנות לקבלת ההוראות על מסלול השיט, וכמובן על תפעול הסירה, ויצאנו למסע.

הסירה שלנו היתה מדגם clipper, מצויינת למשפחה בת 5 נפשות. מומלץ לשכור עם הסירה אופניים (להזמין מראש), מה שמאפשר טיולים בכפרים והעיירות לאורך מסלול השיט, וכן שווה לשכור גרילר, שמוצמד לסירה על הסיפון. נושא הארוחות על הסיפון יתגלה כחלק חשוב ודומיננטי במהלך השיט.

מסלול השיט בנהר הלוט כולל 28 "לוקים". הלוקים נועדו לאפשר לסירה מעבר במקומות בהם יש הבדלי גובה במי הנהר. הלוקים בנהר הלוט לא מאויישים, וצריך לקחת זאת בחשבון, ומי שמפעיל אותם, הם נוסעי הסירה עצמה.

ביום יומיים הראשונים, המשימה לא היתה כ"כ פשוטה. היא מצריכה 3 אנשים מבוגרים. אצלנו זה היה זוג הורים + ילדה בת 13. מעבר הלוק מצריך עבודה פיזית וטכניקה, שכמובן בהמשך נהפכה ליותר פשוטה ומוכרת.

הלוק, בקצרה, הוא מעין מנהרה, עם גג פתוח, סגור בשערי ברזל. כשהסירה מתקרבת ללוק, 2 אנשים יורדים מהסירה, ופותחים את שערי הברזל (ביום הראשון מקבלים תדריך בזמן אמת), בהמשך גם סוגרים אותם, וממלאים (או מרוקנים) את הלוק במים, תלוי בכיוון השיט.

מבוגר נוסף, תפקידו להישאר בסירה, להחזיק אותה עם חבלים, שנקשרו על ידנו מבעוד מועד, ברגע שנכנסו ללוק, כדי שהסירה לא תזוז ותתנגש בשערי הברזל, או בגדר האבן של הלוק בזמן הורדת או העלאת המים ...

בהתחלה זה באמת נראה קצת מלחיץ, ומסובך. אנחנו, שמעולם לא השטנו סירה, צריכים גם לתפעל דברים מעבר לזה. אבל מתרגלים די מהר לקושי הפיזי ולטכניקה, וגם בתנו בת ה- 8, התחילה בהתלהבות לקחת חלק בתפעול הלוקים.

טיפ: אם נכנסים עם עוד סירה ללוק (אפשר עד 2 סירות) אז מתווסף עוד כח עזר לתפעול וזה מצויין!!!

ביום הראשון לא הפלגנו רחוק, התרגלנו לאט לאט, לתפעול הסירה, מה גם שיצאנו די מאוחר, אחרי כל האירגונים בבסיס ואסור להפליג בחשיכה.

למחרת בעצם , התחיל יום השיט הראשון המלא. הפלגנו לכיוון העיר Cahor, שהיא הגדולה ביותר במסלול השיט. לפני העיר יש מעגן קטן עם סקי מים, נופפנו לשלום מהסירה שלנו ובאו לאסוף אותנו עם הג'ט סקי, ישר לפעילות הימית. יש גם אופציה, לשכב על אבוב, והסירה מושכת אותך. גם כייף ביותר.

לאורך המסלול יש גם תחנות לשיט קייאקים, פינות דיג, בעיר Cahor, שווה מאד לעשות טיול אופניים. לרכב לאורך הנהר, יש טיילת מקסימה, ולהשקיף על מסלול השיט מלמעלה ולשוטט ברחובות ובסמטאות העתיקות.

מסעדה מומלצת: Food and Beverage (F&B) Placest.Ureisse. המסעדה ממקומת באזור עתיק, בחצר מקסימה אוכל מצויין!!! האוכל המפורסם של האזור הוא הכבד אווז ופטריות כמהין. תיתקלו בו הרבה.

במעגן של Cahor יש אטרקציה שווה לילדים, פארק מים שבילינו בו הרבה שעות!!! מוצלח מאד!!!

הילדים גילו ענין רב בסירה, ובשיט. לא היה להם כמעט צורך לרדת ממנה, חוץ מלקפוץ למי הנהר. כל רגע נתון, שחפצה נפשנו, עגנו את הסירה,( לא חייבים במעגנים מסודרים, אפשר פשוט להיקשר לאורך המסלול, יש סימונים למקומות ניתנים לעצירה) . הורדנו סולם למים, וקפצנו למי הנהר הצלולים.

היתרון הגדול בשיט נהרות לעומת שיט תעלות שבנהר אפשר להתרחץ!!! מה שהיווה אצלנו חלק מאד חשוב במהלך השיט, מה גם שהימים הראשונים היו מאד חמים, אני חושבת באופן חריג לאזור, כי אחרי חצי שבוע בערך, הטמפ' צנחו, כל בוקר התחיל בקרירות וגשם אבל בהמשך היום התבהר וחזר להיות חמים.

היו ימים, שכמעט לא היינו יורדים מהסירה, חוץ מבבוקר, נסיעת אופניים לכפר הסמוך, לידו עגנו באותו לילה, כדי להביא בגאטים וקרואסונים טריים ... בימים האלה היינו שטים , נהנים מהנוף שעוטף אותנו, צוקים פראיים, בראשי הצוקים עיירות וכפרים עתיקים, גשרים, ברווזים, צפורים, והמון ירוק ומים ושקט. מתי שמתחשק עוצרים למנוחה קלה, רוחצים בנהר, מתרעננים, עולים רעבים לסירה, ארוחות על הסיפון שיזוף...יש כסאות ושמשיה...

זמן למשחקי קופסה, קריאת ספרים, המצאת משחקי פירטים, אפילו פעולות שגרתיות בחיי יום יום, כמו ניקיון, הפכו בסירה לאטרקציה, למלא מים בדלי, מהנהר, לשטוף את הסיפון...

מעגן נוסף מקסים, אליו הגענו נמצא בעיירה Bouzies , מוקף צוקים, שמוארים בלילה-מחזה מרהיב. במעגן יש מלון קטן עם בריכה, כל מה שהיינו צריכים בשביל להיכנס לבריכה (ללא תשלום) - היה להזמין כוס משקה, אפילו מים.

בהמשך מסלול השיט, לא רחוק, נמצא כפר יפהפה St Cirq Lapopie,שהנוף הנשקף ממנו הוא חוויה. מכיוון שהכפר בנוף הצוק, רק אב המשפחה רכב אליו באופניים, רכיבה בעליה קשה, אנחנו הסתפקנו בסרט וידאו של הכפר.

כמובן שלאורך הדרך, מצויינים בספר השיט של הסירה, כל המקומות ששווה לעצור, ולעשות טיול. אני ציינתי את המומלצים ביותר , בעיניי, אבל בכל מעגן שעגנו, עשינו אפילו סיבוב אופניים קצת בכפר או העיירה הסמוכים.

מזג האויר התברר, שיחק לטובתנו, כי רק ביום האחרון ירד לנו גשם משעות הבוקר המוקדמות, לאורך כל היום, והיה קר על הסיפון ולא יכולנו לצאת מפנים הסירה, ולא לרכב באופניים. זה היה גם סוג של חוויה, כפרידה ביום האחרון. אבל כמה ימים רצופים של גשם, בהחלט יכולים לקלקל כזה סוג של טיול.

אבל מזג האויר זה באמת סוג של מזל...