שייט תעלות סובב אמסטרדם - משפחה אחת ושתי סירות

מאת רותם תדהר

אוגוסט 2018

יצאנו לדרך סבא, סבתא, ילדים, גיסות ונכדים. 8 מבוגרים ו-5 ילדים סה"כ.
לקחנו שתי סירות. אחת גדולה עם 4 קבינות ואחת קטנה עם שתי קבינות.
ההפלגה היתה מהנה מאוד. הילדים וגם אנחנו אהבנו מאוד להיות על הסירה, מחוץ לה וגם בפנים. הולנד יפיפייה והנופים עוצרי נשימה.

קצת טיפים כלליים לגבי הטיול:
* הפלגנו בשתי סירות, קטנה וגדולה. היו רגעים בהם הנכדים רצו לעבור ולהפליג בסירה עם סבא וסבתא. כמובן שהמעבר בין הסירות התאפשר רק בעגינה מוחלטת,
דבר שלימד את הילדים סבלנות, כי הרצון לעבור התחיל כל פעם רק אחרי שיצאנו לדרך. אנחנו, ההורים, הפלגנו עם חמישה ילדים וחשוב לוודא
שאכן כולם על גבי הסירות ועם חגורות הצלה זמינות על אותה הסירה, לפני שיוצאים להפלגה.
 *חגורות הצלה - אנחנו הבאנו שלוש חגורות הצלה מראש, מהבית, ולקחנו עוד שתיים מהחברה במקום.
חגורות ההצלה שקיבלנו במקום היו טובות מאוד והתאימו גם לתינוק בן שנה. חשוב להגיע מוקדם לבסיס כדי לקבל חגורות הצלה בגודל המותאם לילדים שלכם
(אנחנו הגענו יחסית מאוחר ובמקרה שתי החגורות האחרונות שנותרו להם התאימו לנו).
*  זמן יציאה אידיאלי להפלגות - מומלץ לצאת בכל בוקר להפלגה כמה שיותר מוקדם. הימים בהם יצאנו לדרך כבר באזור השעה שבע בבוקר היו הכי יעילים.
הספקנו להפליג כברת דרך על הבוקר בזמן שהילדים עוד התארגנו והיו עם מצב רוח טוב להפלגה. ובנוסף, וזה החלק הכי חשוב, הגענו בשעת הצהריים לעיירה בה רצינו לבקר וכך הספקנו לתפוס מקום עגינה טוב ונוח. מקומות העגינה בעיירות האלו מתחילים להיתפס בשעות הצהריים המוקדמות
ולקראת שלוש/ארבע אחה"צ לעיתים כבר אין מקום עגינה.
 *מזג אויר - אנחנו הפלגנו באמצע אוגוסט ומזג האוויר נע בין 17-23 מעלות ביום. היו ימים שמשיים וקרים מאוד, ימים שמשיים וחמימים והיו גם ימי גשם.
צריך לקחת את זה בחשבון ולהצטייד גם בבגדים חמים מאוד. חולצה ארוכה+טרניג+מעיל קל. רצוי גם צעיף וכובע צמר,
בעיקר עבור מי שנוהג על הסירה מבחוץ בשעות הבוקר או אחה"צ.
*  שעות פתיחה בהולנד - בכל העיירות הקטנות והחמודות בדרך יש מרכז עם חנויות.
החנויות נפתחות רק באזור תשע וחצי-עשר בבוקר ונסגרות כבר באזור ארבע-חמש אחה"צ.
כדאי לקחת בחשבון. וזה משתלב עם ההמלצה הקודמת לגבי שעת היציאה להפלגה בבוקר.

המסלול שלנו:

שבת
הגעה. נחתנו בשדה התעופה של אמסטרדם אחה"צ. סגרנו הסעה מראש דרך החברה מהארץ והגענו לבסיס בלודסטרכט.
באותו הלילה לא יצאנו לדרך וישנו במקום.

ראשון
יצאנו מלודסטרכט בשעה תשע בבוקר, בשעה זו נפתח הלוק הראשון.
הופתענו מכמה שהיה קר. לא הגענו מספיק ערוכים לקור והתעטפנו ברוב הבגדים הארוכים שהבאנו.
הגענו ל Weesp-  בשעות הצהריים. שם עשינו עצירה לארוחת צהריים. לא היה הרבה מה לעשות כי הכל היה סגור ביום ראשון.
המשכנו דרך תעלת small weesp ו-- weesper והגענו אחה"צ למרינה ג'ורג'. מרינה יחסית קרובה לאמסטרדם
(כדי לחסוך זמן הפלגה מחר בבוקר). אין הרבה מה לעשות במרינה זו אבל היא נעימה. יש סופר ממש קרוב.
הליכה של עשרים דקות על טיילת וגשר אופניים הביאה אותנו לפארק חמוד עם יער ובו שבילי עץ נוחים גם לעגלות.
מצאנו שם גן שעשועים מעץ שהילדים נהנו ממנו.
לא ניסינו, אבל ממש ליד המרינה יש מסעדה שגם אליה צמוד גן שעשועים מוצלח לילדים.

שני
קמנו רגוע בבוקר והפלגנו לאמסטרדם. הנוף מאוד יפה ולאט לאט משתנה מכפרי לעירוני.
הרבה מהגשרים יחסית נמוכים. עברנו אותם בלי צורך בהמתנה לפתיחה, אבל זה היה מלחיץ
לעיתים וכל פעם היינו צריכים להכניס את כולם פנימה
(חוץ מנהג ו"נווט" מקדימה) כדי שלא "ירד לנו הראש" במעבר תחת הגשר
(היה גשר אחד שבו נותרו ממש עשרה סנטימטרים בלבד מתקרת הסירה לתחתית הגשר).
בדיעבד - מסוכן. צריך לשים לב ולהתקדם מאוד מאוד לאט כשמתקרבים לגשר שאותו מתכננים לעבור בלי המתנה לפתיחה שלו.
לוודא שהסירה עוברת כמו שצריך. כשמתקרבים לגשר מעבירים את הסירה לרוורס ליתר בטחון ומתקדמים בזהירות,
ועוברים קדימה רק אחרי שבטוחים שהגובה מתאים.
עגנו ב Amsterdam marina.- . המרינה מאוד מסודרת ואלגנטית. חמש דקות הליכה מהמרינה ישנה מעבורת (חינם) שיוצאת כל חצי שעה ישירות אל מרכז אמסטרדם. את כל הפרטים קיבלנו מהבחור במשרד המרינה.
בילינו יום באמסטרדם בקניות (הצטיידנו בבגדים ארוכים)
ביקור מהנה עם הילדים במוזיאון המדע והטכנולוגיה Nemo, והסתובבות ברחובות המתויירים.

שלישי.
יצאנו מאמסטרדם מוקדם בבוקר, בשבע ורבע והפלגנו שעתיים וחצי עד לעיירה zaandam .
בכניסה לעיר יש גשר שהיה נמוך מידי
בשבילנו והיינו צריכים להמתין כחצי שעה בערך עד שהדוברה שהיתה לפנינו עברה ואז הגיע תורנו.
בחלק הזה של העיר, בגדה השמאלית, יש מדרחוב נחמד. אבל בשעה תשע בבוקר הכל עוד היה רדום.

המשכנו עם התעלה עד לאזור שנקרא zaanse schans. שם אי אפשר לפספס את טחנות הרוח המרשימות.
מומלץ מאוד לעגון באזור ולבוא לסיור בטחנת רוח וגם לראות את בית החרושת הקטן לקבקבי עץ
. אנחנו עגנו במפרצון כמאה מטר אחרי תחנת הרוח האחרונה. בילינו במקום כשלוש שעות ונשארנו לארוחת צהריים בסירה.
משם המשכנו עד ל-alkamar  עיר חמודה עם שוק גבינות.  הגענו בחמש אחה"צ והתקשינו למצוא מקום לעגון בו.
אחרי חיפושים רבים ונסיונות להיכנס לעגינה כלשהי שהיתה צרה מידי, מצאנו מקום עגינה בדופן התעלה בצד הרחוב.
לא אידיאלי ובלי חיבור למים וחשמל אבל היה מספק.
הפעלנו את המנוע לחצי שעה לפני שהלכנו לישון כדי למלא את המצבר והשתדלנו לחסוך במים.
יצאנו לטייל בעיר והגענו לאזור שוק הגבינות שם זכינו לצפות בתצוגת נשיאת גבינות מסורתית
(לא בדקנו אבל סביר להניח שהיא מתקיימת שם כל יום) .
הופעה מגניבה ביותר. מלא אנשים. הילדים נהנו.
אכלנו ארוחת ערב. וקנינו מזכרות בשוק.

רביעי
אחרי שאתמול לא מצאנו מקום עגינה כי הגענו רק אחר הצהריים לעיירה, החלטנו היום לצאת לדרך מוקדם. יצאנו על הבוקר. בשבע.
והפלגנו עד לEdam .
הגענו באזור 12 בצהריים ומצאנו מקום עגינה נהדר, בקלות, ממש לפני הגשר הראשון שמאפשר כניסה לתוך העיירה.
המיקום היה מעולה, כי לא חיכינו לאף גשר שיפתח וגם עדיין היינו במרחק חמש דקות הליכה מהמרכז החמוד.
בנוסף היה שם חיבור מהחוף לחשמל ומים בחינם.
מזג האוויר היה חם ושמשי והלכנו לטייל באזור וחלקנו גם יצאו לנסיעת אופניים פסטורלית לכיוון החוף.
בילינו אחה"צ רגועים ונשארנו לשנת לילה.

חמישי.
שוב קמנו מוקדם ובשבע בבוקר כבר יצאנו לדרך. יצאנו מ Edam- לכיוון Monikendam. הגענו לגשר שלפני העיירה בשמונה בבוקר
אבל נאלצנו להמתין עד שמישהו יגיע לפתוח אותו בתשע.
הפלגנו לאמסטרדם, שם עצרנו הפעם לעצירת ביניים בלבד. באזור אחת בצהריים,
עגנו על גדת הנהר בצד שמול התחנה המרכזית של אמסטרדם.

משם לקחנו מעבורת של דקה אחת בלבד לצד השני של הנהר והיינו בתחנה המרכזית וממש במרכז אמסטרדם.

אכלנו ארוחת צהריים והסתובבנו מעט וחזרנו לסירות.
שתי דקות לפני שהתכוונו להמשיך ניגש אלינו שוטר והעיר שבכלל אסור אפילו לעצור כאן, ובטח לא להשאיר הכל פתוח כי יגנבו לנו דברים.

התנצלנו ותוך דקה שחררנו חבלים והמשכנו בדרך, שמחים שהצלחנו להינצל מדו"ח.
יצאנו בארבע והפלגנו עד לWeesp  .הגענו בחמש וחצי והחלטנו לא להמשיך עד למרינה המסודרת

ומצאנו מקום עגינה נחמד על גדת הנהר. אמנם ללא חיבור למים או חשמל אבל לא נורא.

יצאנו שוב לרכיבת אופניים והליכה בעיר והכנו ארוחת ערב חמה בסירה.

שישי
היום הילדים ישנו עד "מאוחר" ויצאנו לדרך רק בשמונה וחצי. הפלגנו לMoiden  כדי לבקר בטירת האבירים.
לא מצאנו מקום עגינה נוח ליד הטירה ובסוף בעל סירה אחרת אישר לנו להיקשר אליו למשך הביקור בטירה.
הטירה נהדרת, מומלצת בחום, הילדים נהנו מאוד וגם אנחנו.
בצהריים התחלנו את הדרך חזרה ללודסטרכט, כדי להגיע חזרה לבסיס, ערב לפני החזרת הסירה.
הפלגנו על גבי הנהר הגדול, "הכביש הראשי", ונכנסנו לכיוון מזרח ב-Wetering
 לצערנו המעבר מתחת לגשר היה צר מידי לסירה שלנו ובחוסר ברירה נאלצנו להסתובב בחזרה.
הפלגנו שוב צפונה ופנינו מזרחה ביציאה הצפונית יותר, Vecht השעה היתה כבר שמונה בערב ולגשר האחרון הגענו רק בתשע בלילה.
הגשר כמובן כבר היה סגור ונאלצנו לעגון בנקודה זו למשך הלילה. הצטערנו, אבל לא היתה ברירה ואנחנו לא בוכים על חלב שנשפך.
הכנו ארוחה בסירה וכבר לפני הרדמת הילדים התחלנו לארוז ולסדר לקראת מחר בבוקר.

שבת
הגענו חזרה לבסיס. ניקינו את הסירה.
לא שילמנו מראש על נקיון הסירות ולמרות שהרגשנו שניקינו ממש טוב,
נציגי החברה בבסיס טענו שלא מספיק טוב וחייבו אותנו בכל זאת על הניקיון. המלצה - לשלם כבר על הנקיון מראש וזהו.
הם מנקים שם יסודי מאוד ברמת החלונות ואת כל הסירה מבחוץ ועוד.

בנוסף, בגלל העיכוב של אתמול גם שילמנו תוספת על הגעה מאוחרת לבסיס
(חבל, אבל תכלס הרווחנו חוויה בערב הקודם, אז לא נורא ואין מה להתרגז).

לסיכום, היתה חוויה מדהימה. מלאה בנוף פסטורלי עוצר נשימה, כפרים ציוריים כמו בסיפורים, עיר תוססת אחת,
הרבה זמן איכות משפחתי, אתגרים מהנים למבוגרים ולילדים בהשטת הסירות והרבה אוכל טוב (חלק שאנחנו הכנו וחלק שאכלנו בחוץ).