בחירת יאכטה ליעד הבא שלכם בחו״ל - כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

מתלבטים בין מונוהול לקטמרן?

כיצד להחליט איזה דגם של יאכטה יתאים לחופשת השייט שלכם?

כשמדובר בתכנון חופשת שייט, בחירת היאכטה המושלמת עבורכם יכולה להיות האתגר הקשה ביותר.

הנושא החשוב ביותר לסקיפר אשר מתכנן חופשת שייט בחו״ל הוא התאמת סוג וגודל היאכטה כאשר ישנם מרכיבים רבים אשר משפיעים על הבחירה: אזור ההפלגה הנבחר, תנאי הים השונים, סגנון ההפלגה, הרכב הקבוצה ועלות ההשכרה יכריעו איזו סוג יאכטה תהיה המתאימה ביותר.

בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בהשכרת קטאמרנים בגדלים הפופולאריים של בין 40- 45 פיט ואנו עדים גם לביקוש גדול להסמכות והדרכות שייט בקטמרן שלנו במועדון השייטים במרינה הרצליה.

הבאנו לכם מקבץ קצר של יתרונות וחסרונות בבחירת קטמרן או מונוהל.

מידע כללי על גוף הספינה (או קצת הגדרות כלליות)

קטמרן (Catamaran) הוא כלי שייט רחב הבנוי משני בידונים (Hulls) מקבילים המחוברים בגשר (Crossbar) ביניהם כאשר מרחב המחייה הפנימי והחיצוני הינו גדול ביותר לטובת נוחות המפליגים.

במרבית הקטמרנים החלוקה היא ל- 4 קבינות . 2 בחרטום ושתיים בירכתיים כאשר ההפרדה ביניהן היא מקסימלית ומאפשרת פרטיות. בכל בידון ניתן למצוא בין הקבינות את תאי השירותים בין אם תא שירותים משותף לשתי הקבינות בגדלים של 38-40 פיט או תא שירותים פרטי לכל קבינה.

בחרטום לרוב נמצא קבינות קטנות המשמשות במידת הצורך סקיפר/מארחת ולעיתים גם שירותים נוספים לשימושם.

מונוהול (Monohull) הינה יאכטה בעלת גוף אחד הנושא בחלקו התחתון להב (Keel) ארוך המייצב את הספינה במים ומרחב המחייה מצומצם יותר יחסית לקטמרן.

 

תמונה קטאמרן ותמונה מונהול:

יאכטה קטמרן או מונוהול ?

יתרונות הקטמרן

מרחב: אם אתם יוצאים להפליג עם קבוצה גדולה של חברים או משפחה, לקטמרן ישנה עדיפות בכל הקשור לשטחים המשותפים ובקבינות.

קטמרנים מציעים הרבה יותר מקום בגוף הספינה ועל הסיפון לשיזוף בשמש, פרטיות לתנומות במהלך היום, קבינות מרווחות ללינה, מרחבים משותפים לארוחות קבוצתיות, תאי מקלחות ושירותים לנוחות מקסימלית ועוד.

בנוסף,במרבית הקטמרנים ניתן למצוא רשת מעל המים "טרמפולינה" הממוקמת בחלקו הקדמי של הסיפון, עליה ניתן להנות בשמש ומהפלגה ממש מעל המים.

יציבות: אחד היתרונות העיקריים של קטמרנים מול מונוהולים הוא היציבות הרוחבית הגלומה בהם. יציבות היא יתרון גדול למשפחות עם ילדים קטנים, קשישים שאינם יציבים במיוחד על רגליהם, מפליגים מתחילים שטרם התרגלו לשהייה בסירה בהפלגות ממושכות ומי שנוטה לחלות במחלת ים.

הגוף הרחב של הקטמרן במים מפחית ומייצב את הטיית הסירה מהרוח ואת התנודה הנגרמת על ידי הגלים (למעט בים גבוה מדי שבו פחות נעים להפליג חרטום לגלים בהשוואה למונוהול), ועל כן קל יותר להסתובב על הסיפון ובבטן היאכטה בזמן הפלגה. בנוסף, היציבות בקטמרן הופכת את השימוש באבזרי היאכטה לקלים יותר בזמן הפלגה ועגינה – נותן אפשרות להשתתפות כלל המפליגים בהפעלה שוטפת של היאכטה ובתפעול המטבח.

נוחות: המטבח, הסלון הראשי ואזור הישיבה החיצוני נמצאים במפלס אחד, מעל קו המים, על כן חוויית השהייה ביאכטה והנוף מהנים הרבה יותר.

מכיוון שרוב שטחי המגורים הם מעל קו המים, האוורור בקטמרן טוב יותר מבמונוהול, מה שהופך את הצורך במיזוג אוויר למעט פחות חשוב.  נושא האוורור הינו קריטי מאחר ורק בשנים האחרונות החלו ספקי היאכטות להציע יאכטות מגדלים מסוימים עם מזגן ולכן עדיין נפוץ מאוד לשכור יאכטות ללא מזגן בעיקר באיזורי ביקוש, מה גם שזה מוזיל את עלות ההשכרה.

ברוב הקטמרנים המודרניים עמדת הנהג (Cockpit) ממוקמת גבוה מעל הסיפון, דבר אשר משפר את זווית הראייה של הנהג. לעיתים יהיה בקטמרן גשר (bridge) עליון אשר יקנה שטח נוסף לנוחות, אם כי הסקיפר צריך להיות מיומן מספיק בשל הניתוק מאזור הירכתיים ולהיעזר בצוות מיומן בגישות.

פרטיות: בגלל צורת הפריסה של הקטמרן, יש יותר פרטיות קטמרן מאשר במונוהול.

אם אתם מפליגים עם ילדים, יש הפרדה טובה יותר בין חלל המגורים המשותף לקבינות הפרטיות, מה שיקל על הילדים להירדם בשעה סבירה. כמו כן כל קבינה ממוקמת בפינה אחרת של כלי השייט כלומר אין קירות משותפים עם הקבינות הסמוכות.

תמרון ועגינה: שוקע הקטמרן קטן יותר מה שמאפשר קטמרן להתקרב יותר לחופים מאשר עם מונוהול. באזורים ספציפיים אף ניתן ממש לרדת מהסירה אל החוף, ובכך להקל על היציאה לחוף בלי שימוש בסירת הדינגי או כל אמצעי אחר.

תמרוני מנוע בקטמרן מתבצעים בעזרת שני המנועים מה שמקל ומאפשר תמרון מיטבי של כלי השיט אל מול מונוהול.

קטמרנים לרוב מפליגות מהר יותר מאשר מונוהול ברוחות צד וגביות אך מחדדות פחות טוב לרוח – נושא המשפיע על שיקול בהפלגה עם מפרשים או ע"י מנועים בכיוון חד יחסית לרוח.

ספורט ימי: לקטמרנים יש את המרחב הנוסף עבור ציוד ספורט ימי, כמו קיאקים, גלשני SUP, מגלשי מים, מתנפחים וציוד צלילה.

סירת הדינגי בדרך כלל מאוחסנת על גבי זרועות הרמה בירכתיים (Davits), לעומת המונוהול שברובן הדינגי יאוחסן על אזור הסיפון הקדמי ובכך יתפוס מהשטח הציבורי שלכם.

הסיפון הקדמי : שטח הסיפון הקדמי גדול כשבמרכזו לרוב נמצאת רשת "טרמפולינה" המאפשרת לשכב להשתזף, לקרוא ספר, לשמוע את פכפוך המים במהלך ההפלגה או פשוט לתפוס רגע רומנטי עם בן או בת הזוג.

אבזור – שטח האכסון בקטמרן גדול יותר. יש יותר לוקרים שבהם "מסתתרים" מיכלי מים גדולים יותר, מזגן, גנרטור ולעיתים אף מתפיל מים. מה שהופך את ההפלגה למפנקת במיוחד. ניתן למצוא קטמרנים מאובזרים החל מ- 40 פיט ומעלה.

חסרונות הפלגה בקטמרן

תגובתיות:  כשאוחזים בהגה בים "קשה" עם רוחות חזקות לא ניתן לקבל תחושה לגבי העומס המופעל על הקטמרן בהשוואה למונוהל ולכן  יש לדעת מתי הזמן הנכון לצמצם מפרש ולצבור מיומנות בנושא. אי הימצאות וונטה אחורית והקושי לחוש את העומס על מערך המפרשים מחייב צמצום ע,פ טבלת הצמצומים אותה ניתן למצוא בכל קטמרן.

במקרים בהם הים גבוה יותר התחושה בקטמרן יכולה להיות כמו ב"מכונת כביסה" כתוצאה מכך שכל בידון עולה על הגלים בזמן שונה. בנוסף ניתן לחוש בגלים מכים בתחתית הגשר בין הבידונים.

שטח עגינה כפול:  בעיקר באזורים עם מרינות או נמלים קטנים וצפופים (איי יוון מישהו?) החיסרון של הקטמרן בא לידי ביטוי בצורך להגיע לעיתים מוקדם בשעות הצהריים על מנת לתפוס עגינה.  כמו כן עלות העגינה במרבית המקרים גבוהה יותר

תמרון: קטמרנים לא יכולים להפליג ״קרוב״ לרוח כפי שמונוהלים, אולם גם אם יורדים מהרוח בכמה מעלות, ניתן להגיע לאותה נקודה באותו זמן כמו מונוהול למרות שבפועל הקטמרן יכסה יותר ״שטח שיוט״ (שוב, תלוי בתנאים).

תנאי שיוט: החלפת מפנה בקטמרן שונה מאוד מבמונוהל. יש לצבור מספיק מהירות על מנת לא לאבד את המומנטום. הקטמרן ״קלה״ יותר בהשוואה למונוהל ולכן היא מאטה במהירות והתמרונים מבוצעים באופן יותר קהה ביחס לתמרוני מונוהולים שם אנו רגילים לפניות חדות.

עלות השכרה: אם תבחרו בקטמרן מאותו השנתון ובעל יחס זהה של קבינות וכושר שייט – מחיר ההשכרה שלה, כמעט בכל המקרים , יהיה יקר יותר בהשוואה למונוהול.

 

 

יתרונות הפלגה במונוהול

חווית שייט אמיתית: מונוהול היא אופציה אידיאלית למי שרוצה לקבל את הרפתקאת השייט הקלאסית והמקצועית יותר, בין אם אתם ימאים מנוסים או לא.

שייט אתגרי: יאכטות מונוהול מספקות שייט מהיר ומרגש. יאכטות אלה מעניקות שליטה מיטבית, חותכות גלים ברכות  בתנאי הים רגועים או גבוהים. זוהי אפשרות נהדרת עבור אלה שאוהבים את ההיבט הספורטיבי של עולם השייט .

בהפלגה עם מפרשים היאכטה מפליגה תמיד בזווית הטיה אשר פחות נעימה לבלתי מנוסים מאשר בקטמרן אך מקצועית יותר – חיתוך ים טוב יותר.

תמרון ועגינה: מונוהולים יכולים לנווט בקלות בערוצים צרים ובמרחבים מוגבלים מאשר קטמרן. למחפשים את הריגוש בעבודת מפרשים  – המונוהל הוא בדיוק כלי השייט המתאים לכך.

מונוהולים חותכים דרך גלים ללא מאמץ, מחדדים יותר לרוח ומאפשרים בכך תכנון הפלגת מפרשים ארוכה יותר ליעד ההפלגה.

עגינות: כאשר עוגנים יאכטה לצד יאכטה המונוהלים ״מתנדנדים״ פחות בהשוואה  לקטמרן.

יעדי הפלגה רבים מלאים בכלי שיט הנופשים בעונות החמות, על כן המרינות והמעגנות צפופות והעגינה יכולה להיות מאתגרת. הפלגה במונוהול תאפשר לכם למצוא את מקומכם באזורי העגינה בקלות יותר מאשר עם קטמרן בשל רוחב צר יותר של היאכטה.

זוגות וקבוצות קטנות יותר: מונוהולים מרווחים מציעים נוחות מירבית וקוקפיט גדול לאלה המחפשים שילוב של הרפתקאת שייט אמיתית ואינטימית עם הים והרוח.

עלויות: מונוהולים זולים יותר בהשוואה לקטמרנים הזהים להם בגודל, בשנתון ובמספר הקבינות, הן בעלות השכרת היאכטה, והן בעלות צריכת הדלק ומיסי עגינה.

 

חסרונות הפלגה במונוהול

נוחות: המטבח, הקבינות והאיזור הראשי נמצאים מתחת לקו המים.  בעייתי לאנשים קלסטרופוביים או אנשים שנוטים למחלת ים. גם הפרטיות מופחתת בהשוואה לחלוקת החלל הראשי והקבינות בקטמרן.

שטח כללי:  גם פה הקטמרן ״מנצח״ מבחינת שטחים חיצוניים המיועדים לשיזוף, אכילה וישיבה וגם שטח הקבינות, המטבח והחלל המרכזי במונוהול קטנים ביחס לקטאמרנים.

איוורור – זרימת האויר במונוהל המוגבלת מאתגרת בלילות ללא רוח, דבר שניתן לפתור באמצעות מאווררים.

יציבות – מונוהלים משמעותית פחות יציבים מקטמרן גם בהפלגה וגם בעגינה על עוגן.

 

אז כיצד בוחרים את כלי השייט המתאים להפלגה?

איזור ההפלגה – ייתרון משמעותי לקטמרן באיזורים בהם העגינות לרוב על עוגן במפרץ. כמו בן באיזורים רדודים הקטמרן נותן ייתרון של פלטפורמה צפה הנוחה יותר למחייה כאשר פחות יורדים מכלי השייט לחוף.

באיזורים אלו לרוב מילוי המים מאתגר ולכן מיכלי המים הגדולים יחסית והאפשרות למתפיל מים מהווים ייתרון עצום.

באיזורי הפלגה עמוסים בכלי שייט היתרון הוא למונוהל המאפשר למצוא מקום עגינה בקלות לעומת קטמרן. יתרון נוסף למונוהל הוא באיזור שייט עם הפלגות בים פתוח. התחושה בהפלגה בים גבוה טובה יותר.

יעדי הפלגה אקזוטיים וביניהם תאילנד, איי סיישל, האיים הקריביים מאופיינים בעיקר במים רדודים, מעברים בין איים, מזג אוויר טרופי חם ורטוב, ועגינות מרובות על עוגן במפרצים על כן היאכטה המתאימה ביותר תהיה קטמרן.

יעדי הפלגה בחופי הים התיכון כדוגמת תורכיה, יוון, מונטנגרו, קרואטיה, איטליה, צרפת וספרד מותאמים הן לקטמרן והן למונוהול. בחירת היאכטה תלויה בתנאי הים , בצפיפות אזורי העגינה שבכל אזור וכמובן בכם.

הצוות – בבואנו לבחור את היאכטה המתאימה אחת השאלות הנשאלות – מי הצוות. כאשר מדובר בזוגות /משפחות עם ילדים לרוב ההמלצה היא על קטמרן המאפשר פרטיות וכמובן שטח בילוי מרווח. בנוסף לצוותים הפחות מנוסים החוויה בקטמרן תהיה מוצלחת יותר. לעומתם חבורות של שייטים לרוב יבחרו במונוהל על מנת לחוש את ההפלגה.

מחיר – כפי שהעלנו מוקדם יותר העלות של קטמרן גבוה בהשוואה למונוהל עם אותו מספר קבינות. חשוב לבחון את כל האספקטים כולל הדלק, העגינות ועלות כלי השייט עצמו על מנת להתאים לתקציב החופשה.

חברת תשוט עובדת עם הספקים הטובים ביותר ובעזרתנו תוכלו לשכור יאכטה להפלגה בכל רחבי הגלובוס בתנאי תשלום נוחים ואטרקטיביים עם שירות מלא וליווי צמוד עד חזרתכם מההפלגה.

ללמוד מהטובים ביותר

סקיפרים ללא ניסיון בהפלגה על קטמרן יכולים לעבור הסמכה על הקטמרן שלנו הממוקמת במרינה הרצליה, וכן אימון ספציפי לפני כל יציאה לחו"ל המותאם לשיטות העגינה בחו"ל במרינות השונות,

כך תוכלו לצאת להפלגה הבאה על קטמרן בחו"ל בראש שקט.

הקטמרן שלנו מדגם Lagoon 380 שנתון2016 , 38 פיט (כ-11.55 מטר), מפנקת ומתחוזקת מאוד.

ההסמכה כרוכה בעלות ומועברת על ידי מדריכים מנוסים שייתנו לכם את כל העצות והטריקים להפלגה על קטמרן שלא תקבלו בשום מקום אחר.

מועדון השייטים שלנו BlueWave-Tashoot מאפשר לכם גם לשכור שעות הפלגה לפי כרטיסיית שעות ולקחת את המשפחה והחברים לשייט בקטמרן.  בצי המועדון תמצאו גם יאכטות מהחדשות בשוק באורכים שונים (עד 41 פיט כולל).

 

נתראה בים!

 

 

sail

הישארו מעודכנים

קבלו ישירות למייל את כל העדכונים, החדשות והידע המקצועי
ביותר מהמומחים לשייט של Blue Wave Tashoot

    אני מאשר/ת קבלת עדכונים והודעות

    דילוג לתוכן