שייט זוגי על נהר התמזה

מאת ינקי אבני

יוני 2014

16.06.2014

בשעה 14:00 הגענו ל- Benson לקבלת הסירה מחברת Le Boat . הניירת סודרה ( 77 פאונד ביטוח, מאתיים פאונד ערבון עבור דלק) . קיבלנו מפות ותדרוך ויצאנו לדרך.

אחד מאנשי הצוות התלווה אלינו למאות המטרים הראשונים ועד למעבר במחסום הגבהים הראשון. מסתבר שיש צורך בעבודת צוות. אני נוהג, רמה קושרת את החבל האחורי למזח ואני רץ על המזח לקשור את החבל הקדמי.  צריך לקחת בחשבון את זרימת התמזה ולתמרן לחניה בהתאם, כך שהחרטום מופנה נגד הזרם, כלומר צריך להחנות עם החרטום צפונה.

עצרנו לחניה ראשונה בעיירה בשם Wallingfrd ובא לנו לצעוק וואהו גדול. במקום יש סופר ענקי ומפואר ונהנינו מאוד לקנות בו, ולקנח בארוחת ערב בפאב מקומי, תוך צפייה במשחק הכדורגל גרמניה -4 לבין פורטוגל -0.

עיירה אטרקטיבית עם הרבה חנויות יחודיות, ארכיטקטורה אנגלית מסורתית, חנויות לעתיקות, מסעדות ובתי קפה.
אחרי שעוגנים, עולים מהנהר ברחוב הראשי עד הרמזור, שם נמצאים שרידי הטירה והביצורים הסקסוניים שהקיפו את העיירה ונהרסו ב-1646.

17.06.2014

השכמה בשעה 05:30 לצלילי הברווזים והשקט. שלבי התארגנות ראשונים בסירה. הכל קומפקטי וצפוף. איפה שמים את המזוודות, איך טוענים את המחשב והטלפונים כשבסה"כ יש נקודה אחת של 12 וולט כמו ברכב. ועוד. חימום עובד רק כשמפעילים מנוע, ואז יש רעש. טלוויזיה קטנה ואיכותית אך כשמפעילים אותה, המחשבים מנותקים (מזל שהבאתי מפצל מהבית).

לפני שזזנו ביקשנו מחברת הסירות להביא לנו מגבות נוספות ומייבש שערות, בתוך 20 דקות היו אצלנו (איזה שירות) ויצאנו לדרך. הערכת "איש המגבות" הייתה שייקח לנו שעתיים להגיע ל- Goring היעד הבא.

בדרך עברנו ליד Cholsey בה אין מקום ציבורי לעגון אך הבתים על גדות התמזה והגינון ממש מרהיבים. אחרי שעה הגענו למחסום נהר (השוואת גבהים) Cleeve Lock ואז הבנו שבעצם אנו כבר ב- Goring (תוך שעה ולא שעתיים). בתוך העיירה יש מחסום נוסף Goring Lock וכשעברנו, הסתובבנו ומצאנו חניה. טיילנו בעיירה החמודה ובסוף החלטנו להמשיך בדרכנו ולהעביר את הלילה בעיירה הבאה Pangbourne.

בין שתי העיירות ישנו פארק - a Beale Park שהוקם ב- 1956 ע"י גילברט ביל כגן פרטי, וכולל שלושה אזורים . בעלי חיים קטנים ואקזוטיים, בעלי חיים של חוות וציפורים, גננות נוף ומגרש משחקים לילדים. בשנים האחרונות הפארק הפך ליותר זאולוגי. המקום מאכסן גם בעלי חיים שהובאו מעולמות רחוקים כמו ניו זילנד.

גם בכניסה ל - Pangbourne יש מחסום נהר אותו נאלצנו הפעם להפעיל לבד (יחד עם קבוצת שוויצרים). ביציאה מהמחסום נאלצנו לעמוד בצד ולחכות שיפנו עבורנו את הנהר, כי הייתה קבוצה שעסקה בעבודת תחזוקה לגשר. כשחיכינו, ובניסיון לקשור את החבלים לרציף, רצתי מקצה הסירה לקצה השני וקיבלתי פליק מטבעת ברזל בין שתי האצבעות האחרונות ברגל שמאל. הרבה דם וחבישה מקצועית של רמה והרגל "חזרה למוטב".

מצאנו חניית לילה במקום המיועד לציבור, אך פחות מסודר ממקומות אחרים, ויצאנו לעיירה עצמה. בכניסה לעיירה עומדת לפנינו מרפאה מקומית, והחלטנו לקבל טיפול מקצועי לרגל. חבישה מקצועית עם אצות ים (לעצירת הדימום). זריקת טטנוס 55 פאונד ויצאנו לדרך. המקום כואב בהליכה אך אני בחיים והכל בסדר.

העיירה פחות מרשימה מ- Goring , הרבה יותר תנועה ובכל מקרה כששואלים את המקומיים מה יש לעשות במקום, כולם מיד מצביעים וסופרים את הפאבים המקומיים (בכל מקום, לא רק פה).

פונדק הברבור ב- Pangbourne הפונה אל הנהר (ליד סכר Whitechurch Lock ) נבנה ב-1642, ומשמש כיום כפאב (טל' 44-1189-844494 ). למבקרים בו מותר לעגון לידו ללא תשלום. כדאי להגיע לתחנת המוניות שליד הנהר, לעלות על מונית ולנסוע לכפר הסמוך באקהולד, השוכן במרחק של כחמישה קילומטרים מפנגבורן. בבאקהולד פועל בית הספר לרכיבה של חוות הרונס, שם אפשר לרכוב על סוסים בנוף עוצר נשימה של שדות וחורשות (טל' 44-1189-745228) .

18.06.2014

עזבנו את Pangbourne במטרה להגיע לעיר Reading תוך ידיעה שהשיט היום אינו ארוך.

עברנו את המחסום הראשון Mapeldurham Lock והאטנו במטרה ליהנות מהבתים המקסימים בכניסה לעיר. מקום החניה הראשון בו נתקלים נמצא מול מלון Crown Plaza (וכנראה שהוא הנכון יותר), אנחנו המשכנו אל מעבר למחסום Caversham Lock הנמצא במרכז העיר Reading והתכוונו להחנות ליד חנות Tesco Express הענקית. בדרך אכלנו ארוחת בוקר (לתפארת רמה הבשלנית). את החנות לא רואים מהנהר, אבל יש שלט המצביע על השביל לחנות. החנייה לא קלה מכיוון שאין רציפים מסודרים. התקרבנו לגדת הנהר, רמה קפצה החוצה וקשרה אותנו לעץ. בהמשך תקעתי יתד וקשרתי גם את חזית הסירה.

עזבנו את הסירה בכיוון הסופר הענק, ושתינו קפה טוב עם סנדוויצים. מצוין. הלכנו למרכז העיר ומלבד הסיבובים הרגילים חקרנו את נושא החלפת הכספים וגילינו שהמקום הטוב ביותר היה בלונדון בשוק קובנט גרדן.

עצרנו לארוחת צהרים קלילה וחזרנו לכיוון הסירה. בסופר הגדול פגשנו כמתוכנן את חברנו קובי קולטר שהגיע במיוחד מלונדון, ויצאנו לכיוון המול הענקי Oracle לאכול במסעדת ננדוס, אותה הכרנו ואהבנו עד שנסגרה בסיבוב בילו. חזרנו לסירה לשנת לילה.
רדינג ממוקמת בהצטלבות נהרות תמזה וקנט. הפוליטיקאי והמשפטן היהודי-בריטי לורד רופוס דניאל אייזקס, המרקיז הראשון מרדינג, היה פעיל ציוני והיה מעורב בהקמת מפעל החשמל בארץ ישראל ובתמיכה בצי העברי המתחדש של יישוב. על שמו נקראת תחנת הכוח רדינג.

העיר מפורסמת כאחד ממרכזי הקניות הטובים. כמו כן יש בה גן ויקטוריאני Forbury Gardens שמוביל לשרידי הקתדרלה, מונומנט היסטורי ומקום קבורה למלכי אנגליה.

19.06.2014

התעוררנו בחמש בבוקר לצלילי הברבורים המשכשכים במים. בחנתי את הסביבה והמשכנו לישון.

לאחר כוס קפה ב – Tesco במרחק 200 מטר מאתנו עזבנו את Reading בשעה 09:15 . חייבים לעזוב אחרי 09:00 כי שירותי המחסומים עובדים מ-09:00 עד 18:00.

לאחר כחצי שעה הגענו למחסום המים הראשון Sonning Lock ובו תפקדנו כמו צוות מיומן. כ-40 דקות לאחר שעברנו את המחסום התקרבנו למחסום השני Shiplake Lock בו עצרנו למילוי מים, בחינם, ולריקון הביוב מהסירה, 9 פאונד.

אחרי המחסום התחלנו לראות חווילות עם גינון נהדר.  בתים ששווים הון תועפות ושייכים לשוליים העשירים של Henley on Thames . בכניסה ל- Henley קיים מחסום מים נוסף, Marsh Lock וכשעברנו אותו למעשה הגענו להנלי. אחרי האי באמצע הנהר ולפני הגשר הסתובבנו כדי להיות עם הפנים נגד הזרם. חיפשנו חניה... רמה קפצה וקשרה את החבל הראשון ואני בעקבותיה.

הסירה קשורה ואפשר לצאת לטייל בעיר. השעה 12:45. הלכנו לכיוון הגשר וממנו שמאלה לאחד הרחובות הראשיים ולקראת משרד המידע הנמצא כ-500 מטר מהגשר. במקום מתנהל שוק מקומי מסורתי מזה מאות שנים, ואנחנו נפלנו על היום, יום חמישי. קצת ירקות, פירות, בגדים ושאר ירקות.

באחת מחנויות העתיקות פגשנו ישראלית(עירית) שחיה במקום מזה כ-20 שנים. היא כותבת לירחון "עולם אחר" ובעלה צלם.

לאחר סריקת החנויות היפות, פגשנו אותה שנית בחנות עתיקות אחרת. היא שלחה אותנו לחנות של דובים. משפחה שחיה את עולם הדובים, החנות למטה והבית למעלה. מקום מקסים, ומשיחה עם בעל המקום הגענו לכך שהוא חבר של חבר של אורי גלר שגם כן גר כנראה לא רחוק מכאן.

חזרנו לסירה במטרה לכתוב דו"ח זה, לנוח קצת ולצאת לראות כדוררגל באחד מהפאבים העתיקים (ויתרנו וראינו את ההפסד בסירה).

מסביבנו הרבה בני נוער מתאמנים בחתירה לקראת התחרות שתהיה ביולי. העיירה נפלאה ובהחלט שווה ביקור ואף שהייה. העיירה ידועה בגלל מרוץ הסירות המלכותי שמושך חותרים מפורסמים מכל העולם. במרכז יש כנסיה היסטורית, בית הערייה וכיכר שוק שעמוסה בדוכנים ביום השוק. הגשר הוא בעל חמש קשתות ובערך מייל במעלה הנהר נמצא מחסום הנהר. כנסיית סיינט מרי נמצאת קרוב ויש לה מגדל מהמאה ה-16.

קצת החוצה מהעיירה נמצאים כמה בניינים שכדאי להזכיר: Fawley Court בניין לבנים אדום לבן כק"מ וחצי לשמאלנו, בהמשך השייט אחרי הגשר, כיום כנראה זה בית מגורים, ו- Greenlands שהיום הוא ביה"ס לעסקים של היישוב עוד כ-2 ק"מ בהמשך השייט ולשמאלנו. The Old Bell הוא פאב מסורתי משנת 1325 ונמצא ממש במרכז.

20.06.2014

גם הבוקר הברווזים העירו ב-05:00 והיה משהו עצוב בקולם, אנגליה הפסידה לאורוגואי 2:1 , התעלמנו והמשכנו לישון.

יצאנו לעיירה Henley לשתות קפה וסנדוויץ, ממול, בסטרבקס, לפני היציאה לדרך לכיוון Marlow . ביציאה מ- Henley נחסם חצי מנהר התמזה ובהמשך היו טריבונות, שופטים, קהל והרבה סירות חתירה. הסתבר שהיום יש תחרות... לנשים בלבד.

לאחר כחצי שעה הגענו למחסום הראשון Hambleden Lock ואחרי חצי שעה למחסום השני Hurley Lock וחמש דקות אחריו השלישי Temple Lock בו האדם המפעיל את המחסום הוא יהודי. "אתם מישראל, אני סתם משיגע (באידיש). ממנו קיבלנו טיפ לגבי החניה במרלו. לדבריו, הוא היהודי היחיד באנגליה המתעסק בנושא הנהרות.

הגענו לפני הגשר ב- Marlow והסתובבנו כדי להחנות נגד הזרם. החניה צפופה אך אנו מומחים. קדימה, עם הגה, אחורה, בלי הגה, ואנחנו בפנים חונים ליד פארק מקומי ירוק ענק ובו המון ילדים והוריהם, כנראה הגיעו לחגיגת סוף השנה. הפארק הוא מהצד הקדמי של בית שנקרא Court Garden שהוקם במאה ה-19 ע"י רופא, והסיפור אומר שהוא תכנן אותו ושכח לשים מדרגות. בערב הייתה במקום מסיבת סיום שנה של הבוגרים, עם שמלות ערב והכל לפי הפרוטוקול.

לאחר התארגנות יצאנו לעיר עצמה. מזכירה את Henley במבנים האנגליים. ביקור קצר במשרד המידע לתיירים. שאלנו איך המסעדה המקומית הרשומה כשני כוכבים במישליין, ואשת המודיעין הזכירה שבכדי להפתיע אותה, בחודש ינואר האחרון בעלה הזמין מקומות לספטמבר. התור ארוך, האוכל טעים וכנראה גם המחיר בהתאם.

טיילנו ברחוב הראשי ובחנויות, אכלנו תפו"א אפוי במסעדה מקומית, קנינו מצרכי מכולת, החלפנו כסף בסניף של הבנק שלנו מנוטינגהאם ושמנו פעמינו חזרה לסירה. רצה הגורל ובסופרמרקט פגשנו שנית את היהודי ממחסום הנהר שסיפר לנו שהוא מתגורר בכפר סמוך ונשוי לגויה.

הכוונה- לצאת יותר מאוחר לשתות משהו באחד הבארים ולבקר בכנסיה המקומית שנראית כמו כנסיה גותית (צריח שפיצי ומשונן) אבל יותר קטנה.

זוהי עיר שוק גורגיאנית מקסימה, בה מתקיים הפסטיבל המלכותי השנתי הנקרא ' Swan Upping ' ומרוץ הסירות ע"ש מרלו שנערך ביוני. הגשר המיוחד הושלם ב-1832 ותוכנן ע"י William Tierney Clark שתכנן גם את הגשר מעל הדנובה בבודפשט. המסעדה פאב- The Hand & Flowers היא בעלת כוכב מישליין.

21.06.2014

בוקר שמשי, דייג קבע את מושבו ליד הסירה שלנו. הנערים החוגגים בטקס סיום השנה עשו רעש על הטיילת והפריעו לרמה לישון. אנחנו יוצאים לדרך בכיוון ווינדזור עם עצירה ב- Cookham .

עברנו את המחסום הראשון Marlow Lock ממש בתוך Marlo ולאחר כ-20 דקות הגענו לעיירה Cookham בה חנינו לארוחת בוקר בבית תה מקומי. עיירה בת רחוב אחד, שבסופו היה יריד שהכנסותיו קודש לבית הספר המקומי. הרחוב ראשי נעים ומאכלס הרבה מסעדות קטנות ואכסניות. Kenneth Grahame התגורר במקום והשתמש בהשראה של פיתול נהר התמזה במקום לכתיבת ספרו הרוח בערבי הנחל ( Wind in the Willows ).

המשכנו את דרכנו ואיתנו המון אנשים החותרים בקייאקים, וחלקם משתתפים בתחרויות מקומיות. עברנו את המחסום השני Cookham Lock את השלישי Boulter’s Lock הרביעי Bray Lock והחמישי Boveney Lock והגענו לסביבת Windsor. הקייאקים המשיכו כל הדרך.

חיפשנו ומצאנו מקום עגינה לסירה ליד האי Baths Island . נקשרנו לעץ שהיה מלא בברחשים ותקענו יתד כדי לחזק את הצד האחורי של הסירה..... אנחנו במרחק 10 דקות הליכה מגשר ווינדזור שלצדו האחד (ימינה) נמצאת ווינדזור ולצדו השני (שמאלה) נמצאת Eton .

נפגשנו עם קובי וחברתו סוזאנה וישבנו לארוחת צהרים מאוחרת בקפה Cote ממש בפינת הגשר לצד של איטון. המשכנו בטיול ב- High Street, רחוב עם הרבה חנויות יוקרה שבאות בעיקר לשרת את המסורת בת 600 שנים של בית הספר התיכון היוקרתי איטון. כאן לומדים בתנאי פנימייה נערים ממשפחות עשירות ומכובדות שמהן יצאו מובילי הפוליטיקה והחברה הבריטית. ברחוב יש חנויות לקניית הביגוד המיוחד לפנימייה, לצילומים מיוחדים לפנימייה ואפילו בנק בו המלכה מחזיקה את כספה כמו גם עשירי אנגליה.... טיילנו עד לביה"ס ואולמות ההרצאות. אין ספק שבמקום יש אוירה מיוחדת המעניקה השראה. ראינו כמה בחורים הלומדים במקום והם נראים כמו טווסים.

חזרנו בהליכה איטית לכיוון הסירה. הנהר מלא בברווזים וברבורים לבנים, שכידוע שייכים למלכה ואסור לצוד אותם. בעזרתו של קובי הזזנו את הסירה קדימה למקום עם פחות ברחשים ויותר נוח לעליה וירידה. הוצאנו שולחן לדשא וקינחנו בפירות עוגיות ותה. היה ממש נחמד. לידנו חנתה סירה גדולה עם שישה בחורים ובחורות, רובם הגיעו מאיסלנד ואחד היה גרמני, ששכרו סירה גדולה ליומיים בלבד. שוחחנו קצרה עם אחד הבחורים האיסלנדיים. כשחזרנו לסירה החל הקרב האמיתי, הסירה היתה שוב מוצפת בברחשים ורמה ניהלה מלחמת חורמה עד לניצחון. ליל מנוחה.

מתוך הסירה ובחוץ ניתן להבחין שהמקום סואן הרבה יותר מאחרים בהם היינו. מטוסים מנמל התעופה היתרו כל הזמן ממריאים, גם בחצות שמעתי רכבת על גשר לא רחוק ממקום העגינה, המוני אנשים במהלך היום ועוד. המקום מהווה נקודת מוצא לטיילים לאורך התמזה ויש בו גם לא מעט מסעדות ופאבים ב- High Street .

טירת וינדזור היא אחד מאתרי המגורים העיקריים של בית המלוכה הבריטי. החדרים הרשמיים בארמון פתוחים לקהל, אחת האטרקציות העיקריות של הארמון היא בית הבובות של המלכה מרי. ב- 1992 נשרף רוב חלקה העליון של הטירה וכדי לממן את עלות התיקונים נפתחו ארמון בקינגהאם וטירת וינדזור לציבור הרחב. לא רחוק מהטירה יש מרכז קניות יוקרתי בשם Royal Shopping

22.06.2015

זהו, היום זה יום השיט האחרון ומחר מחזירים את הסירה. עוד ארבעה מחסומי נהר לעבור. התחלנו את היום בטיול בווינדזור מתוך כוונה לעזוב בשעות הצהרים, ובהמלצת קובי להגיע אחה"צ ל- Egham .
המחסום הראשון Romney Lock נמצא ממש בתוך ווינדזור לא רחוק מהגשר ומתחיל קצת אחרי המסעדה Riverside שממול ל- Cote בה אכלנו אתמול. המחסום השני נמצא קרוב לווינדזור הישנה ונקרא Old Windsor Lock . המחסום השלישי נמצא ליד Stains ונקרא Bell Weir Lock . בין המחסום הראשון לשני עצרנו במרינה למילוי מים, והפעם, מכיוון שהמרינה מסודרת הדבר עלה לנו 4 פאונד. בין המחסום השני לשלישי יש לשמאלנו אי הנקרא מגנה קרתה ובצד ימין אמור להיות פסל שנבנה ב -1957 לאזכור הסכם המגנה קרתה שנחתם ב-1215 והוא הבסיס לחוקה הבריטית. את הפסל לא ממש הצלחנו למצוא אך הוא אמור להיות שם.
מתחת לגשר Seaines המקשר את Stains ל- Egham עגינה חופשית המותרת ל -24 שעות בתוך 48 שעות. חנינו במקום, לימיננו ולשמאלנו ישנם פאבים ואף נכנסנו לאחד מהם לשתות בירה ולראות את סיום המשחק בלגיה רוסיה.

בהמלצת קובי, רצינו להגיע ל- Egham אך המרחק מהגשר למרכז גדול מ- 2 מייל ואיננו ממונעים, אז חזרנו לצד השני והלכנו למרכז של Stains בו ראינו את בנין העירייה, ממש סמוך למעגן, ואת החנויות הסגורות מכיוון שהיום יום ראשון והשעה מאוחרת.

חזרנו לסירה בשעה 19:30 לסידורים אחרונים לקראת החזרתה מחר בבוקר.

23.06.2015

התעוררנו בשעה מוקדמת 06:30 בכדי לגמור את האריזות והבוקר החזרנו את הסירה. עזבנו את המעגן בשעה 08:00 במטרה לסיים את נושא הסירה מוקדם ככל האפשר.
בדרך מחסום אחרון Penton Hook Lock ממש לפני המרינה להחזרת הסירה. הגענו למחסום ב-08:20 והשירות נפתח רק ב-09:00. כך, בעזרת איש מקומי שהגיע בסירה מהצד השני, הפעלנו בעצמנו את המחסום (זה מותר). מיד אחרי המחסום פנינו ימינה ובהמשך עקפנו את המצופים הירוקים "הילד הירוק" מצדם השמאלי, בהתאם להנחיות, ונכנסנו למרינה תוך חיפוש אחר רציף X של Le Boat – הסימון לא מופיע על הרציף אלא רק בשרטוט המעגן המופיע בתיק של הסירה.
לאחר שיחת טלפון למשרד, זיהו אותנו וכוונו לחניה. הורדנו את המזוודות לרציף, קיבלנו את הפיקדון ( 200 פאונד) בחזרה, ושטתי עם האדם המקומי לתחנת הדלק למלא דלק בכרטיס אשראי. הסכום היה 26 פאונד ולדבריהם שברתי שיא של חיסכון. בדלק – הצריכה לשבוע היא בדרך כלל כ -70 פאונד.