יומן מסע - שייט בתעלת Garrone דרום צרפת - פסח 2015

מאת יהודית קרנר

אפריל 2015

נחתנו במרסיי בשעות אחה"צ המוקדמות. בדיעבד היה כדאי יותר לנחות בטולוז או בפריז. צריך לעשות חשבון של זמן נסיעה לבסיס ממנו מתחילים את השייט, עלות רכב שכור ועלות טיסה בכל אחת מהאפשרויות, על מנת להחליט היכן לנחות.

קיבלנו את הרכב השכור שהוזמן ויצאנו בנסיעה ליעד הראשון (עוד טרם השייט). ההשכרה היתה ללא GPS אבל ברכב היה מכשיר Built in. הבאנו גם מכשיר משלנו. קשה להסתדר עם מפה בקצב התנועה היום ללא GPS.

יצאנו לשייט בהרכב משפחתי של 6 נפשות (גילאי הילדים 21-12). בתוכנית המקורית השייט אמור היה להיות בנהר Lot, אך 5 ימים לפני היציאה קיבלנו הודעה שהנהר סגור ולא ניתן לשוט בו במועד שתוכנן. האלטרנטיבה היתה לשוט בתעלת Garrone. הסירה שודרגה לנו (כפיצוי).

עפ"י התוכנית המקורית על מנת לחלק את מרחק הנסיעה ולנצל את 24 השעות הראשונות נסענו לתיור בעיירה ציורית קטנה בשם Millau, בה בילינו את הלילה הראשון, בבית אחוזה פרטית Impasse de la Gaitale Pomarede 60 בית קסום ועתיק.

ניסינו לתאם פעילות של מצנחי רחיפה באזור העיירה, הידועה בשלל פעילויות ספורט אקסטרים בסביבתה (שייט קנו בנהרות, קירות טיפוס טבעיים, גלישת צוקים, טיולי נוף וטבע ועוד... תאמנו מראש את הפעילות וסיכמנו לקיים שיחה עם החברה משדה התעופה. בשיחה התברר כי מזג האויר לא יאפשר רחיפה באותו יום). עוד מגבלה שמקורה בתכנון הטיול על תאריך תחילת העונה.

בערב אכלנו במסעדה מעולה – La Mangerioire, אשר את שמה וכתובתה בדקנו מראש. למחרת, לאחר שינה נעימה וארוחת בוקר צרפתית שהכינה לנו בעלת הבית (שאיננה דוברת אנגלית), יצאנו לכיוון Castelsarrasin – שם במעגן חיכתה לנו ה- Vision 4 הנפלאה.

קבלת הפנים במעגן של Le Boat ב- Castelsarrasin היתה מרגשת. אנחנו הלקוחות הראשונים של הסניף החדש שנפתח ממש באותו יום וההתרגשות של הצוות היתה גדולה. שמפניה נפתחה, חיוכים פוזרו והאווירה היתה נפלאה. התעלה עצמה עדיין לא לגמרי תיירותית ולכן אין הרבה סירות ששטות כמונו והמקומיים שפגשנו לאורך הגדה תמיד הניפו ידם לשלום וברכו אותנו בהתפעלות – הסירה המרשימה שלנו היתה אטרקטיבית.

אטרקציה נוספת אליה התקבצו לצפייה האנשים שהיו בקרבת מקום הם הלוקים. אכן, טכנולוגיה מרשימה של פתיחה וסגירת השערים, מילוי או ריקון מים (תלוי בכיוון השייט) והמשך השייט.

מספר טיפים:

• כדאי לשכור רכב לכל התקופה ולהשאיר אותו חונה ברציף (מאפשר ניידות גבוהה ונוחה יותר ולא יוצא יקר יותר)
  • בבסיס/מעגן מקבלים קלסר עם מפות מפורטות של התעלה שכוללות סימוני ה"לוקים", הגשרים, ומה יש לעשות. נאמר לנו שבקרוב המפות יוכנסו למכשיר הנווט בסירה וניתן יהיה לצפות בהן על גבי מסך בפורמט דיגיטלי. בכל מקרה אפשר לחסוך את ההכנות המעמיקות שעשינו לפני השיט בנוגע לתנועה בתעלה/נהר. כן חשוב לחשב ולדעת זמני שייט ממקום למקום בכדי לדעת ולתכנן בערך את שעות השייט בכל יום ואת היעד. באופן כזה אפשר בנחת לעצור איפה ומתי שרוצים לאורך גדת התעלה. חשוב מאד לדעת מה יש לעשות בכל נקודת עגינה ולאורך המסלול ולהשתדל להחליט מראש מה רוצים לעשות בכל יום ולחשב את הפעילות על החוף במשולב עם זמן השיט.
  • ביום קבלת הסירה – לא למהר לצאת לשייט ואפילו לשקול לוותר על היציאה. הלוקים נסגרים בשעה 18:00, את הסירה מקבלים בסביבות 16:00-15:00 ויש הסברים שלוקחים זמן והם חשובים מאד, כפי שציינו בפנינו בסוכנות לפני הנסיעה.
  • לדאוג לקבל הסבר על צרכני החשמל בסירה, צרכני הגז (מנגל, כיריים, תנור – כולם על גז), הפעלת מערכת החימום/קירור, משאבות פינוי, משאבות מים וכו'.
  • עד הלוק הראשון התלווה אלינו אלכס מהבסיס – ויחד למדנו את התפעול בלוק.
  • הדבר החשוב ביותר בשייט הוא הרוגע – בכלל לא משנה המרחק שתעשו – תהנו מהיחד המשפחתי.
  • בכל מעגן תדרשו לשלם כ- 9 יורו הכוללים חיבור לחשמל ומילוי מים (כדאי בכל מקרה לדאוג לשניהם).
  • בשעות הצהריים – "שלופן" ... מרבית בתי העסק פשוט סגורים.
  • הלוקים נסגרים בשעה 18:00 ולא ניתן להמשיך בשייט, כדאי לדאוג להגיע ליעד עד 16:00 ולא להיתקע בין לוקים. כך גם יש זמן לשוטט אחה"צ ברחובות הכפרים והערים.
  • הסיורים הרגליים או על גבי אופניים בכל מקום הם נפלאים – במרכז הערים ובין הבתים הבנויים בסגנון צרפתי עתיק ששופצו או שלא.
  • לאורך התעלה הרבה כפרים קטנים.
  • ארוחת ערב אכלנו תמיד במסעדה מקומית וטעמנו את היין המקומי.
  • אפשר לחשב מועדים לרכישות בשווקי הירקות והפירות אך חשוב לזכור כי תמיד יהיה סופרמרקט פתוח שיאפשר קניית מצרכים מכל סוג כולל ירקות ופירות באיכות מעולה.

יום ראשון לשייט

בבוקר רכשנו מוצרי מזון בסופר בקרבת מקום, קנינו באגטים באחת המאפיות המקומיות (נקראות Pâtisseries Boulangerie) ומספר גלוני מים גדולים של 8 ליטרים (אין לשתות ולבשל במי הסירה).

יצאנו בשעה 10:00 מ- Castelsarrasin ל-Moissac – שייט של שעתיים וחצי נטו. הבנים תפעלו את הלוקים נהדר והמיומנות השתפרה מלוק ללוק. לאחר שעגנו, הורדנו את האופניים ויצאנו רכובים לטייל בעיר. עלינו לתצפית מרהיבה ושוטטנו ברחובות המרוצפים באבנים מהמאה ה-13, והגענו ל Abbaye St-Pierre, לידה נמצא משרד מידע לתיירים וממנו עלינו לתצפית על העיר.

תצפית על מואסק מזג האוויר חייך אלינו, שמשי ונעים. ארוחת אחה"צ אכלנו על הסיפון העליון עם בירות כמו שהבנים תכננו. אחרי הארוחה משחקי קופסא (הרבה רגעים משפחתיים ללא מכשירים צורכי אנרגיה). מאוחר יותר קנינו בשר בקצביה מקומית, עליה קיבלנו המלצה מאיאן הקפטן של המעגן (הבשר ליום המחרת למנגל).

יום שני לשייט

בבוקר יצאנו לקנות באגטים טריים וקרואסונים במאפיה המקומית, ויצאנו לכיוון Valence d'Agen (3.5 שעות שייט נטו, 5 לוקים). בדרך עצרנו לצד אחת מגדות התעלה לארוחת בוקר שהכנו בסירה, שוב על הסיפון העליון. ב Valence d'Agen מעגן קטן ללא משגיח (קפטן). בכדי להתחבר למים וחשמל מכניסים כרטיס אשראי ובוחרים באחת העמדות. חיבור המים מיוחד ולא הצלחנו להבין מהיכן ניתן להשיג חיבור דומה, לכן לא מילאנו מים. החשמל נפל מיד כשהפעלנו את צרכני החשמל הכבדים של הספינה. לכן יצא ששילמנו ללא קבלת שירות.

יצאנו לסייר בעיר, ראינו את בית המרחץ הישן טיילנו בין המזרקות בכיכר העיר, איתרנו את המאפיה המקומית ואת רחבת השוק המקומי (לבאגטים וההשלמות של מחר בבוקר). בערב ארוחת מלכים "על האש" עם הבשר המעולה שרכשנו ב-Moissac אתמול.

יום שלישי לשייט (שבת)

בבוקר יצאנו לשוק המקומי שם רכשנו מיני ירקות, שזיפים מיובשים (סמל באזור) ומאפים. היום יום סגרירי. שטים מ- Valence d'Agen ל-Agen (שלושה לוקים ומספר רב של גשרים נמוכים – להוריד את הראש ולהשגיח שלא עולה מישהו לסיפון העליון בזמן המעבר). כהרגלנו עצרנו לאחר שעה וחצי של שייט לצד הגדה לארוחת בוקר. לאחר מכן המשכנו בשייט אך נאלצנו לעצור בשל גשם חזק שירד. התחממנו בתוך הסירה עם מרק ירקות חם והמשכנו בשייט כשהגשם פסק.

לאחר העצירה השנייה כשל מנוע הכיוון הקדמי של היאכטה ונאלצנו להסתדר בלעדיו עד סיום השייט. הודענו לנציגי Le Boat מייד עם הגיענו ל Agen בסיוע של נטע מחברת תשוט. תואם שיגיעו למחרת בבוקר לבדוק האם ניתן לתקן את התקלה.

הגענו ל-Agen בשעה 16:00. ברציף אין אפשרות להתחבר לחשמל ולמלא מים, על אף שמדובר במעגן גדול ויפיפה במיוחד. ניגשנו לסניף חברת שייט מתחרה (Locaboat) לה יש מעגן משלה ובעל המקום שהיה נחמד מאוד איפשר לנו למלא מים (תמורת תשלום כמובן).

בכניסה לעיר שייטים רבים של סירות משוטים תחרותיות (ספורט מקומי נפוץ), הולכי רגל לאורך הגדה וברווזים – מחזה מרהיב. יצאנו להסתובב ברחובות העיר ולאכול ארוחת ערב. המסעדות היו סגורות ונפתחו רק בשעה 19:00 ואילך.

יום רביעי לשייט

בבוקר יצאנו לשוק המקומי הענק והמגוון (תענוג). פתוח מ-11:00-07:30. הילדים בחרו את הלחמים וחשקים נוספים. הצטיידנו בתוספת ירקות שתספיק עד סוף השייט.

נציג החברה הגיע וארחנו אותו בסירה, אפשר להמשיך לשוט בסירה. יהיה יותר קשה, לעודד לא היתה בעיה עם זה. החלטנו להישאר יום נוסף ב-Agen ולטייל בסביבתה ולמחרת להתחיל לחזור ל- Castelsarrasin – כל המהות היא לא המרחק!

לאחר השוק, יצאנו רכובים על אופניים לרכיבה של כ-10 ק"מ לכל כיוון לאורך הגדה בעיקר. חשוב לוודא שיש ערכה לתיקון פנצ'רים ומפתחות לפתיחת הגלגלים. היתה ערכה חלקית שלא אפשרה פירוק גלגלים. השרשרת נתפסה באחד מזוגות האופניים ולא היו לנו הכלים הנדרשים. כמובן שהודענו על כך למנהל בסיס היציאה שלנו עם חזרתנו מהשיט והמלצנו בפניו לדאוג לכך בשיוטים הבאים.

ארוחת צהריים ומשחקי קופסא בסירה ובערב מסעדה – אופס! המסעדות סגורות ביום ראשון, מלבד אחת שמצאנו פתוחה Le Boucher, ליד תחנת הרכבת המרכזית של Agen, שלטענת הילדים נראתה כמו שדרוג של סניפי מזון מהיר – שאינן מהמסעדות בהן אנו נוהגים לאכול. אבל, אין ברירה – אכלנו סטייקים עסיסיים מבשר טרי (בהחלט לא מזון מהיר). היה טעים, ואחת המלצריות אפילו דיברה אנגלית טובה מאוד! גם היין והשירות היו מעולים.

יום חמישי לשייט

יצאנו במסלול החזרה לבסיס האם ב – Castelsarrasin. נשוט עד Moissac עם עצירות בדרך. עצרנו בצד התעלה, תקענו יתד, קשרנו את הסירה ויצאנו להליכה של ק"מ על לכפר Lamagistere עליו כתוב שהינו אחד מהיפים בצרפת. לאכזבתנו הכפר היה שומם ולא מרשים במיוחד, אבל הטיול הרגלי ביום היפה שהיה עם חוות וסוסים לאורך הדרך היה מהנה.

חזרנו לסירה ויצאנו בשיט אינטנסיבי ללא עצירות על מנת להספיק את מעבר הגשר האחרון הנשלט ע"י מפעיל בכניסה ל-Moissac לפני השעה 18:00. שם הרציף מסודר והקפטן דובר אנגלית (הגיע עם אשתו מאנגליה). לדבריו יש לא מעט אנגליים בעיר ואכן נתקלנו בעיקר באזור הנמל בדוברי אנגלית רבים.

ארוחת ערב אכלנו בהמלצתו של איאן, "פיש אנד צ'יפס" בדוכן על גלגלים שמגיע לרציף אחת לחודש (כל יום שני הראשון באותו חודש). לאחר שייט ארוך ביום זה, העדפנו כולנו לבלות בסירה.

יום שישי לשייט

התעוררנו ליום שמש ב- Moissac (העיר הזו התחבבה עלינו במיוחד על סמטאותיה). מרכז העיר מרוצפת אבנים עתיקות, חנויות וסמטאות שעוד לא פתחו עיניים מלבד המאפיות המקדימות את כולן. עיר קטנה ולבבית. השארנו את הילדים לישון ויצאנו לרכוש את הלחמים והעוגות לקפה של הבוקר.

הילדים פחות נהנים משיטוט ללא תכלית בעיר, אז את השעה של הבוקר בדרך למאפיה בכל פעם ניצלנו לשיטוט נוסף רק שנינו.

היום שטנו עד Castelsarrasin שעתיים וחצי. בהגיענו יצאנו לשיטוט בעיר. אכלנו קרפ וחזרנו לסירה למנוחה נוספת. עלינו לסיפון עם גבינות, פופקורן ויין וישבנו שם שעות בשלווה מוחלטת. בערב יצאנו למסעדה (כמובן). אוכל ויין חלק חשוב בטיול!!!

יום שביעי לשייט

נפרדנו מה- Vision 4 – פרידה עצובה.

הטיסה שלנו בלילה בשעה 02:00 ולכן יש לנו יום שלם לטיול.

נסענו שעה וחצי למערת השטן Gouffre de Padirac אליה הזמנו מקום לסיור עוד בישראל. לא לוותר! זו מערה מדהימה אליה יורדים 100 מטרים מתחת לפני הקרקע. נטיפים מרשימים ושייט במי תהום. זו המערה הגדולה בצרפת והשניה בגודלה באירופה והיא פשוט מ ד ה י מ ה!

ומשם בנסיעה ארוכה למרסיי.