שייט תעלות בהולנד - אוגוסט 2019

מאת איציק שירצקי

אוגוסט 2019

שייט תעלות באמסטרדם- 11/8/19-20/8/19

נוכחים- משפחה וחברים. סה"כ- 11 איש.

הזמנו את שייט התעלות דרך תשוט כולל העברות .

חשוב לציין:

• מותר להשיט בתעלות סירות עד 15 מטר ללא רשיון.
  • מותר להפליג בכל שעות האור אך המגבלה היא שעות הפעילות של הגשרים הנפתחים והלוקרים.
  • מותר להשתכשך במים ואף לשחות רק עם מנוע כבוי ועדיף במקומות שאין תנועה ערה של סירות (אצלנו מזג האויר היה יחסית קר כך שוויתרנו על התענוג).

מוצ"ש- 10/8/18 -

עשינו טיסת קונקשיין. טסנו לרוסיה (שדה תעופה ענק), חיכינו 3 שעות, ואז טסנו לאמסטרדם.

יום ראשון- 11/8/19-

לקראת הנחיתה, הנהגים כבר יצרו איתנו קשר.

נסענו בשתי מכוניות גדולות, עד למלון ב- אמסטרדם.

הגענו למלון מיינינגר (MEININGER Hotel Amsterdam City West). גם שם חיכינו יותר משעה, עד שקיבלנו את שלושת החדרים שלנו. יצא שכל חדר בקומה אחרת...

החדרים סבירים בהחלט. בחדרים אין מקרר, אך יש מטבח גדול ומאובזר למטה, לטובת אורחי המלון.

לאחר התארגנות קצרה, יצאנו לבדוק את מרכז העיר.

נסענו ברכבת התחתית למרכז העיר.

נכנסנו לחנות- סי אנד איי, ומצאנו שם הרבה דברים זולים. מעילים ב-20 יורו ועוד.

לחלק מאיתנו היה חשק עז לאכול צ'יפס, שהתור שם היה ענק. מ' התנדב לעמוד בתור. הצ'יפס היה ממש טעים, וזללנו ממנו בתיאבון רב.

יום שני- 12/8/19-

כולנו מתעוררים ומתארגנים בעצלתיים. פינוי חדרים עד השעה 11:00. החלטנו להשאיר את החדר שלנו, שהיה בקומת הכניסה, עד השעה 13:00, ואז ההסעה כבר תגיע לקחת אותנו למרינה. תמורת 10 יורו, סידרנו את זה.

כולם העבירו את המזוודות לחדרנו.

חלק מאיתנו יצאו לטייל באזור. היתר, שתו קפה בסטארבקס.

• הגיעו ב-14:00, ולקחו אותנו למרינה, הנמצאת בעיירה- ווינקווין (Vinkeveen) , בה יש בסך הכל 9000 תושבים.

חלוקת היאכטות היא בין השעות 16:00-18:00

עם היאכטה שכרנו גם 2 זוגות אופניים, 16 יורו ליום.

היאכטה גדולה בסך הכל ,עם מטבח נפרד מהסלון, שהכיל את כולנו.

מול המטבח היה חדר עם מיטות קומותיים.

בהמשך- שני חדרי שינה גדולים, עם שתי מיטות רגילות, כשלכל חדר יש מקלחת ושירותים עם כניסה מהחדר ומבחוץ. סיכמנו, שאת הכניסה מהחדרים נועלים, ונכנסים רק מבחוץ..

בצד השני של היאכטה, שני חדרים נוספים. חדר עם מיטה זוגית גבוהה מאוד, וחדר נוסף עם שתי מיטות בגבהים שונים, כשכל מיטה נמצאת בקיר אחר של החדר (מיטה מעל מיטה בצורת "ר"). בין שני החדרים שירותים ומקלחת, שהיתה מאוד גדולה ומבודדת מהשירותים בחצי קיר.

אחד מאיתנו ישן בסלון, לאחר שהורדנו את רגלי השולחן. רק בלילה הבנו, שלא הביאו לו סט מצעים ומגבות.

הפלגנו כרבע שעה למרינה הקרובה למרכז העיר ולסופר, שם קנינו מצרכים בסיסיים לימים הראשונים. הסופר נסגר בשעה 21:00.

יחסית לעיירה כל-כך קטנה, הסופר היה גדול ומלא בדברים טובים. הפירות והירקות נראים ממש נוצצים ומאוד מגרים.

התוודענו לפתיתי שוקולד, שנקראים- הַכֵל סְלַאח. (מה שהתברר כטעים במיוחד, וכולם קנו לעצמם וקנינו גם מהקופה המשותפת).

יום שלישי- 13/8/19-

בלילה ירד גשם.

היתה לנו תקלה באחד מהשירותים. המשאבה לא פעלה. הזמנו טכנאי, ועל הדרך ביקשנו שיביאו סט של שמיכה, מצעים, כרית ומגבות . הלכנו לעשות השלמות בסופר של ירקות, ועל הדרך קנינו גם לחמניות טריות וקרואסונים.

תוך כדי שהטכנאי אצלנו, מ' התקלח והיתה הצפה. מזל שהטכנאי עוד היה אצלנו, כך שהוא תיקן גם את זה.

בשל כל הדברים הללו, יצאנו מאוחר.

הפלגנו- ועברנו בפעם הראשונה בלוקר (יש הבדלי גובה של המים, סוגרים משני הצדדים וממלאים או שואבים מים כדי להעלות או לרדת לגובה הרצוי - חוויה).

שטנו והגענו לעיירה- מֵרְסֵן ( Meerssen). יצאנו לטייל במקום. שמנו לב, שתיבות הדואר הם בדלת הראשית. יש חריץ, והמכתבים נופלים ישר לתוך הבית.

המשכנו להפליג ועגנו ב- אוּטְרֵכְט (Utrecht).

ממש לידינו היה סופר, ועשינו השלמות, בעיקר של ירקות.

לאחר ארוחת הערב, שהסתיימה ב-21:00, יצאנו לטייל באיזור. הרבה פאבים פתוחים.

יום רביעי- 14/8/19-

ב- 8:00 נפתחת המשאבה למילוי מים. חלק הלכו לסופר וחלק יצאו להתקלח. א' יצא בזמן כדי למלא מים (כמעט שעתיים) ולשאוב את המיכלים של השירותים.

מכיוון שלמלא מים לוקח המון זמן, יצאנו לטייל. הבנים יצאו לקנות לכולנו קיורטוש.

לאחר הטיול, אכלנו את 7 הקיורטושים המתוקים והטעימים (בטעמים שונים), למעלה, כי הפעם מזג האוויר היה טוב, לשם שינוי, אבל עם רוחות.

יצאנו מאוּטְרֵכְט רק בשעה 13:00.

הבנו שאנחנו צריכים לעבור 16 גשרים ומנהרות(!).

חלק מהגשרים היו מאוד צרים, חלק נמוכים, שכולם למעלה היו חייבים להתכופף.

בגלל הקשתות של המנהרות, היאכטה נשרטה קלות. בהמשך, שמענו פיצוץ. מתברר ששני זוגות האופניים ניזוקו. באחד מהם הגלגל התפנצ'ר ובזוג השני, הגלגל האחורי התרסק (כך שלא נהנינו מהאופניים בכלל). וכאילו שלא די בכך, באחת המנהרות הארוכות שהיו עם סיבוב, היאכטה קיבלה מכה חזקה ונגרם נזק ליאכטה. מזל שעשינו הקטנת השתתפות עצמית, כך שזה יעלה לנו 350 יורו.

עברנו גם שני גשרים, שהכביש מתרומם כלפי מעלה ואנחנו מתחתיו. המצאות גאוניות!

לעיתים, יש הפסקות בפתיחת השערים וחיכינו לאחד השערים שיפתח יותר משעה. משהו שלא לקחנו בחשבון, בהתחשב בכך שאפשר לשוט עד 19:00...

בגלל כל האיחורים והעיכובים, החלטנו לעגון במקום קרוב יותר ולא כפי התכנון המוקדם.

בסביבות השעה 19:30, הגענו לעיירה- מוֹנְפוּרְט (Montfoort).

יורד גשם ומאוד קר בחוץ. חלק מאיתנו יצאו לחפש מסעדה, אך לא מצאו שום דבר.

יום חמישי- 15/8/19-

יצאנו בדיוק בשעה 9:00 (אי אפשר לצאת לפני).

שטנו יחסית הרבה זמן, עד לעצירה.

לקראת אחרי הצהרים המאוחרות, הגענו ל- גַאוּדַה (Gouda או כמו שמבטאים ההולנדים חאודה).

ירדנו וטיילנו במקום היפה כשעה וחצי, והמשכנו להפליג.

עגנו ללילה ב- אַרְלַנְדֵוִין(Aarlanderveen). עגנו ליד פארק שנקרא- זֵגֵרסְלוּט (Park Zegersloot). הפארק ענק ויפה, ויש שם כל מיני אטרקציות במים, שפיספסנו בשל השעה המאוחרת בה הגענו...

כאילו לא די במה שעברנו היום עם התעלות, המים נגמרו לנו, למרות שמד המים שהראה שהוא מלא. אי אפשר היה להתקלח. למזלנו, במקום היו מים לשתיה, שם מילאנו בקבוקים לשתיה וגם לשירותים, כדי שהמשאבה לא תינזק. את הכלים , שטפנו בברזיה של הפארק. מזל שהיה לנו מנורת עששית, אחרת לא היינו רואים כלום.

במקום היתה משתנה לגברים. היה גם בית עץ קטן עם שירותים, בעלות של חצי יורו. אך צריך לשם כך כרטיס מקומי, שלא היה לנו.

יום שישי- 16/8/19-

קמנו מוקדם, ושטפנו פנים, ידיים ושיניים בברז בחוץ.

הערנו את כולם, כדי שישתמשו במים שבחוץ, לפני שנפליג. יש לנו היום 7 שעות הפלגה, עד שנגיע לאמסטרדם, שם נשהה בשבת.

מקווים למצוא מקום עם מים... שטפנו את הכלים ומילאנו את הבקבוקים לשירותים. כשחזרנו, הפתעה נוספת- המקרר הפסיק לעבוד! רק זה עוד היה חסר לנו.

ד' התקשר למרינה, וביקש שישמרו לנו שם מקום.

בגלל חוסר המים, לא היתה ארוחת בוקר מסודרת. כל אחד אכל משהו אחר.

מצאנו מקום עם מים, ומילאנו קצת את היאכטה, רק כדי שנוכל להכנס לשירותים ולשטוף כלים. לא מילאנו עד הסוף, כי לא היה זמן. בעגינה הזו חיברנו את היאכטה לחשמל וגילינו שהמקרר החל לעבוד, כשניתקנו את החשמל לאחר כחצי שעה (לבקשת בעלת המקום- חיבור חשמל רק למי שעוגן בלילה ), המקרר הפסיק שוב לעבוד. הבנו, שהמקרר עובד רק כאשר יש 220 וולט!

הלוקרים והגשרים שעברנו, לקחו זמן.

ע' הכינה בצק לחלות. חיכינו שהבצק יתפח.

הגענו למרינה באמסטרדם (ג'ורג' מרינה) בסביבות השעה 16:00. מזל ששמרו לנו מקום.

התחברנו לחשמל ומילאנו מים. איך פתאום מעריכים את המים... אך, מכיוון שלא מצאנו משאבה למיכלים הצטרכנו לחסוך בשימוש בשירותים. היו לנו שירותים קרובים במסעדה ביציאה מהמרינה, או שירותים כימיים, קצת יותר רחוקים.

כולם רצו ללכת לרחוב של המסעדות הכשרות, והיה צריך לערוך קניות בסופר ולהביא את המיחם מבית חב"ד. ובנוסף לכל, הטכנאי היה צריך להגיע. שוב נסתמו השירותים.

היינו צריכים להישאר גם בגלל מילוי המים שלקח כמה שעות טובות.

הטכנאי לא הגיע בטווח השעות שאמר. רצה שנשאיר לו מפתח ליאכטה והוא יסדר כשלא נהיה. לא הסכמנו. קבענו איתו ביום ראשון בין השעות 8:00-9:00.

חלק מאיתנו יצאנו ברגל לבית חב"ד. הילדים יצאו מאוחר יותר ברכבת, כי הכרטיס שלהם מתאים לכל היום.

ההליכה לקחה לנו 32 דקות. חלק מהזמן, ירדו גשמים , אבל לא היה כל כך קר.

בחדר האוכל במסעדת "מחנה יהודה" בבית חב"ד, היו כ-100 אנשים. דובי, מנהל המקום, עשה הפסקה בין המנות. כל קבוצה דיווחה מהיכן הגיעה. אח"כ ביקש מכל קבוצה לבחור שיר מהברכונים שהיו על השולחנות וכולם שרו. היה ממש נחמד, טעים ומזין!

על השולחן היו 9 סלטים. הגישו דגים למנה הראשונה, קציצות בשר, אורז ותפוחי אדמה למנה השניה, והקינוח- פירות מקופסת שימורים.

שבת- 17/8/19-

קמנו מאוחר יחסית. א' יצא מוקדם לתפילה בבית כנסת ליד בית חב"ד והשאר מתוכננים לצאת לארוחה מאוחר יותר.

כשהגענו לרחוב אלברט....., הרחוב של בית חב"ד, ראינו שוק ענקי, מלא בגדים וכל טוב ומחירים ממש זולים.

ניסינו לברר, והתברר שבראשון הם סגורים. פתוחים כל יום מ-8:00 ועד 17:00. השוק מלא כל טוב ומחירים ממש זולים.

בארוחה בבית חב"ד השתתפו 60 אורחים, כשרק 40 מהם הזמינו מקום. הפעם ערכו שולחן אחד גדול עם כל הסלטים שנותרו מאתמול, דגים- בקלה מטוגן, והוסיפו גם סלמון והרינג.

המנה השנייה היתה חמין. החמין היה מאוד טעים, אך בכל צלחת היו בקושי 2 חתיכות בשר. כנראה שהתלוננו, כי אחרי זה הביאו צלחת עם נקניקים פרוסים. הפעם נרשמה אכזבה מהסועדים... לקינוח, היה אבטיח.

לאחר האוכל, צעדנו חזרה.

יום ראשון- 18/8/19-

עד שהטכנאי יגיע, החלטנו לצאת למרכז העיר ולערוך קניות. הגענו לפרימרק- חנות ענקית של 7 קומות, והבגדים שם מאוד זולים יחסית.

הטכנאי שוב לא הגיע! אמר שאין לו מקום חניה. קבענו איתו באמצע הדרך.

מצאנו מקום לרוקן את המיכלים בעיירה לעיירה הנקראת- ווִיסְפּ (Weesp), ונשמנו לרווחה. עכשיו אפשר להשתמש בשירותים... לשם גם הגיע הטכנאי שתיקן את השירותים והסביר שהמקרר לא עבד כי טענו הרבה טלפונים ביחד וגמרנו את המצבר. כמו כן הסביר לנו שבכדי למנוע סתימה של השירותים , כשעושים גדול צריך בשלבים שבכל שלב מורידים מים J .

המשכנו להפליג והגענו לעיירה שנקראת- נַייטְבֵכְט Nigtevecht )). עיירה ממש קטנטנה. ביום ראשון הסופר סגור שם. לאחר התלבטות קטנה, החלטנו לחזור למקום ששאבנו בו, לעיירה הנקראת- ווִיסְפּ, כי העיירה שם גדולה יותר, אך נקשרנו במקביל לסירה אחרת (זאת היתה הסיבה, שלא נשארנו שם מלכתחילה).

הלכנו לסופר, וקנינו מעט ירקות ומים לשתיה. במקום יש מכונת כביסה ומכונת ייבוש בעלות של 6 יורו לכל אחת.

לילה אחרון, נגמר ממש מהר!

יום שני- 19/8/19-

הערנו את מי שלא קם כבר בשעה 8:00, כדי שנאכל מוקדם, נכין כריכים לכל היום ונארוז.

חלקנו התקלחו במרינה.

בשעה 12:00, הגענו לנקודת המוצא שלנו- ווינקנווין.

נותרה לנו עוד שעה ביאכטה, לסיים את האריזות.

בשעה 13:00, פינינו את היאכטה.

ישבנו שם וחיכינו כשעה וחצי להסעות שיקחו אותנו לשדה התעופה.

גם הפעם היתה לנו טיסת קונקשיין. טסנו עד רוסיה, חיכינו 3 שעות ומשם לת"א.

מסקנות מהטיול:

מזל שעשינו הקטנת השתתפות עצמית!

טוב ששילמנו מראש על הנקיון (סתם עיכוב בסוף).

מאוד נהנינו, מהחברה, מהמקומות שהיינו שם ומהחוויות שצברנו, אין ספק שהנוף בדרך מהמם ומיוחד!

יחד עם זאת, נראה לנו, ששייט התעלות, לא יחזור על עצמו פעם נוספת. אין כמו הים הפתוח, המפרשים והשקט מהמנוע. לצאת מתי שרוצים ולעגון איפה שרוצים... אבל זוהי דעתנו האישית ויש לנו את האפשרות כי א' הוא סקיפר.

השייט מומלץ מאוד למשפחות עם ילדים, או לאנשים מבוגרים, או למי שסובל מבחילות ולא יכולים להפליג בים.