שייט עצמאי בהולנד

מאת יואב בן-חורין

אוגוסט 2011

מובא לפניכם יומן מסע תמציתי של שייט מחודש אוגוסט 2011. השייט התחיל במרינת Strand Horst ויצא לכיוון צפון ל Harderwijk לצורך ביקור בדולפינריום. לאחר מכן חזרה עד ל Huisen ומשם כניסה לתעלה הישנה לכיוון Utrecht.

יש לקחת בחשבון שכל הנתונים המובאים פה (קודים, מחירים, זמנים וכד') נכונים לתקופת זמן השייט הנוכחי ולאו דווקא יהיו רלוונטיים בתאריכים אחרים. התיאורים המובאים פה מתמקדים פחות בהיבטים הקשורים לניווט ולסירה עצמה, אלא, יותר למרינות ולעגינות בהן.

בשייט הנוכחי שארך שבוע, לקחו חלק שלושה זוגות עם שלושה ילדים בגילאים 3.5-1.5, בסירה מדגם Magnifique.

תמונה 1: המרינה בסטרנדהורסט והביתן של Le Boatנקודת המוצא: Strand Horst

נחתנו באמסטרדם ולקחנו מונית גדולה לכיוון המרינה של סטרנדהורסט, זמן הנסיעה הוא כ 40 דקות. במרינה זו ממוקם המשרד של "Le Boat". מדובר בבקתה קטנה בחלק הקיצוני ביותר של המרינה (בתמונה 1).

בנקודה זו קיבלנו את הסירה ולאחר בדיקה וקבלת הסברים על הסירה והמסלול השכרנו שלושה זוגות אופניים עם כיסאות ילדים ויצאנו לדרך.

כידוע, יש לבצע לפני ההפלגה קנייה מרוכזת של מצרכים לסירה, אך משום שבכניסה למרינה יש מקדונלדס ופיצרייה בלבד, המתנו עם הקניות עד לתחנה הבאה שהיא ממש קרובה ושם ביצענו את הקניות יש לקחת בחשבון שברוב אירופה לא נותנים שקיות ניילון למצרכים ויש לבוא עם שקיות בד מהבית או לקנות במקום שקית בד במחיר של 1.5 אירו לשקית, לכן מומלץ להביא מישראל כמה שקיות בד. (נתונים נוספים על המרינה הנוכחית מובאים בסוף מכיוון שרלוונטיים יותר לחזרה)

תמונה 2: תמונת לווין של אזור הרדרוויז'ק. מקום העגינה שלנו (באדום), והסופר (בכתום).Harderwijk - Strand Horst

ההפלגה להרדרוויז'ק עורכת בממוצע 40 דק' (למרות שאת הרדרוויז'ק רואים כבר מנק' המוצא יש לבצע עיקוף קטן לקראת הכניסה למרינה שמסומן ע"י המצופים ומאריך מעט את הדרך). כבר בכניסה להרדרוויז'ק ניתן לראות שיש שתי מרינות, הראשונה משמאל (De Knar), רואים ממול האנגר גדול בצבע כחול וצהוב ומשמאלו המרינה. מרינה זו גדולה ומסודרת אך הגעה לעיר דורשת נסיעה במונית או 10 דק' באופניים (מה שמסבך את נושא הקניות בסופר), לכן מרינה זו פחות מומלצת- רק אם אין ברירה.

המרינה הבאה היא הקטנה יותר (לא מצאנו בה מקום). כאשר מגיעים למרינה חדשה יש לאתר את ה"הרבור-מאסטר" (harbour master), לצורך קבלת הכוונה למקום חניה ובירורים, זו הדמות הדומיננטית במרינה, והוא נחשב כ"בעל הבית". במרינה הנוכחית, ההרבור מאסטר אינו דובר אנגלית ואינו משתף פעולה, לא נתן לנו להיכנס ולכן המשכנו קצת ומצאנו חניה אחרי המרינה מצד ימין, מסתבר שמותר לחנות שם רק לשעה כי יש מעבורות שמגיעות בסמוך, לאחר שלא מצאנו איפה לחנות החלטנו להישאר ולקראת הערב הגיע פקח שדרש מאיתנו לשלם (עפ"י אורך הסירה- 14 מטר) 10 אירו ולעזוב על הבוקר.

בדיעבד זה הייתה העגינה הכי טובה בטיול (תמונה 2 - מסומן בבלון האדום בתמונת הלווין), אומנם ללא חשמל ומים אך זה היה כמו לחנות בתוך כיכר דיזינגוף. כל החנויות, בתי הקפה והמסעדות היו ממש מעבר לכביש, גם הדולפינריום היה במרחק של 150 מטר. כמו כן, יש סופר גדול מאוד (Dirx Drogisterijen‏) במרחק של 7 דק' הליכה (יתכן וישנם מרכולים קרובים יותר, אך לא בסדר גודל הזה), רק צריך לבקש הכוונה מהמקומיים מכיוון שהוא ממוקם בין הסמטאות (מסומן A בבלון הכתום בתמונת הלווין). העיירה יפיפייה ואם נסתכל מעט מסביב (באזור המרינה) נראה מספר תחנות רוח יפיפיות.

תמונה 3: מימין צילון לווין של המרינה בהויזן, משמאל הלוק שבין סטרנדהורסט להרדרוויז'קHuisen - Harderwijk

עזבנו את Harderwijk חזרה לכיוון סטרנדהורסט, חלפנו על פניה מבלי לעצור והמשכנו להויזן. סה"כ הפלגה של שעתיים וחצי בערך, כאשר יש בדרך "לוק", ממש לא מסובך, ממתינים לאור הירוק, נכנסים ממש לאט ונצמדים לאחת הגדות, המקום ממש גדול יחסית וזה תרגול טוב למי שעובר לוק לראשונה. כורכים חבל קדמי ואחורי (לא לקשור) וכל השאר מבוצע אוטומאטי (תמונה 3 בצד שמאל).

ממשיכים לכיוון הוייזן, עד שמגיעים למרינה הראשית
(Het Huizerhoofd). המרינה ממש מסודרת וחדישה, עם שירותים, מלתחות, חשמל, מים (בשביל מים, במידה ואין לכם צינור צריך להיכנס עם הסירה עד לאזור המשרדים שם יש צינור). החנייה עולה 15 אירו לסירה באורך 14 מטר, וניתן גם לשלם תוספת עבור ה Wi-Fi (יש כמעט בכל מרינה מסודרת בתשלום נפרד). אנו הגענו לאחר שעות הפתיחה של המשרד ולא היה עם מי לדבר אז מצאנו לנו מקום בקצה כדי שלא נפריע לאף אחד ונקשרנו ללילה.
כל השירותים והשערים של המרינה הם בעזרת קוד (2165 ואז ללחוץ P או ציור של פעמון). יש בתוך המרינה גן שעשועים קטן ומושקע לילדים, ושתי מסעדות, אחת בתוך הנמל ואחת ממש סמוכה (ליד השער להולכי רגל). בבוקר איתרנו את ההרבור-מאסטר ושילמנו לו עבור החניה.

תמונה 4: תחנת הדלק Shell בכניסה למרינה הקטנה (ברקע - הטירה)בעיירה עצמה אין מה לעשות (המרחק לסופר זה 15 דק' נסיעה באופניים), המרינה די מרוחקת מכל האזור העירוני, ואם חייבים משהו כמו שתייה או אוכל, יש במרחק של 300 מטר לאחר המרינה תחנת דלק של ESSO עם חנות שירות בסגנון שלyellow שניתן לקנות שם שתייה וכד' וגם לחמים טריים (אפייה במקום) וכריכים לפי הזמנה.

Muiden - Huisen

ההפלגה למוידן אורכת כחצי שעה בערך. כשנכנסים למוידן דבר ראשון רואים מצד שמאל טירה מרשימה. המרינה הראשונה מצד ימין היא לחברים בלבד (עצרנו שם בדרך חזרה רק כדי למלא מים, יש שם צינור אבל צריך לשלשל חצי אירו עבור כל 10 דק' בערך).

מצד שמאל יש מקום נוסף לעגון, מדובר במרינה קטנה שבחזית שלה יש תחנת דלק של SHELL (בתמונה 4).

תמונה 5: הלוק בכניסה למוידןהחלטנו לא לבזבז זמן בחיפוש מקום עגינהמסודר במרינה אלא משהו יותר זמני, רק כדי לראות את העיירה והמשכנו קדימה. בהמשך יש לוק קטן (בתמונה 5 ) שלצידו בית קפה נחמד, צריך לעבור את הלוק כדי להמשיך הלאה, בלוק דורשים תשלום מופרך של 15 אירו (תלוי באורך הסירה) וזה בעצם מס על כניסה לתעלה שמובילה לאוטרכט.

חיפשנו חנייה לאחר הלוק אך מצאנו רק חנייה פרטית. מעבר ללוק יש בצד שמאל הרבה ספינות בסגנון ישן (בתמונה 5 משמאל), שעושות שייט לקבוצות מאורגנות, אחריהן חנינו כאמור בחנייה פרטית ובעלת המקום (שבמקרה יצאה מביתה) הסכימה שנחנה שם לכמה שעות. רצינו ללכת לטייל בעיירה אך הגשר שמחבר בין העיירה לאזור העגינה היה תקוע ולכן לא יכולנו לעבור (אך העיירה אמורה להיות מאוד יפה).

תמונה 6: הגשרים והמרינה בכניסה לווספWeesp - Muiden

על מנת להמשיך לכיוון ווספ יש לעבור מתחת לגשר שנמצא כ 150 מטר בערך לאחר הלוק של מוידן ולהמשיך ישר עם התעלה כ 10 דק'. פה בעצם מתחילה התעלה הישנה והמפותלת. המלצתי היא להישאר בה ולהמשיך איתה עד לאוטרכט וגם לחזור בה, היא יפיפייה ולמרות שהנוף דומה הוא כל הזמן יפה ומעניין. לא ממליץ לעבור לתעלה החדשה בשום שלב, מדובר באוטוסטראדה של כלי שייט ענקיים והנוף לא מעניין בכלל.

בכניסה לווספ יש לעבור מתחת לגשר גדול (תמונה 6) שלאחריו ישנו עיקול ואז בצד ימין גשר קטן (צריך לחכות שיפתחו אותו, הוא עובד משעה 9:00 עד הערב עם כמה הפסקות באמצע), מומלץ לעבור אותו ולחפש חנייה באחת מהחניות (בתמונה 7) שלאחר הגשר בצד שמאל (החנייה הימנית לסירות קטנות. משני הצדדים בעיקר משמאל פרושה העיר היפיפייה שיש בה מידי פעם שוק וקרנבלים. בית הקפה הראשון (שנפתח אחה"צ בדרך כלל) שלאחר הגשר הוא בבעלות של ישראלי נחמד בשם אילן, ניתן להתעדכן אצלו לגבי העיר.

יש שם נק' מים אחת וכמה נקודות חשמל, לא גובים עבור חניה ללילה ואם יש מקום (יש שם מעט מאוד חניות) מומלץ להישאר ללילה. אם אין מקום, עפ"י החוק המקומי, סירות שחונות חייבות לתת לעוד סירה אפשרות לחנות במקביל אליה ולעבור דרך הירכתיים לחוף, אבל זה לא הכי נוח, והאירופאים לא מתים על זה. בעיר יש הכל, סופרמארקט (7 דק' הליכה) וחנויות מכל הסוגים.

אם אין מקום אפשר לחזור חזרה ולפנות ימינה, יש עוד גשרון שאותו פותח אותו עובד מהגשר הקודם (הוא עובר ביניהם עם האופניים), ואחרי הגשר יש גם מימין וגם משמאל מרינות. אנחנו חנינו במרינה השמאלית. בהתחלה לא רצו לתת לנו לחנות שם כי המעבר צר ואנחנו די גדולים, אבל לבסוף התרצה ההרבור-מאסטר (שגר באחת הסירות ואינו דובר כמעט אנגלית) ונתן לנו לחנות שם.

יש שם שירותים ומקלחות וחדר כביסה קטן (הכל מופעל על חצי אירו). על החנייה שילמנו 12.70 אירו והיה שם חשמל ומים (אבל בלי צינור, אם אין לכם צריך לבקש מהשכנים), בשביל לצאת לכיוון העיר שזה ממש קרוב צריך לעבור את שער הולכי הרגל (כשחוזרים הקוד הוא 1478). כמו כן, יש לא רחוק גם תחנת רכבת.

תמונה 7: אזור החניות שלאחר הגשרון בעיירה ווספ

תמונה 8: הבתים הממוקמים על המים בתעלה (לא זול כמו שחושבים)Loenen - Weesp

ביציאה מווספ מתחילים בעצם לראות את היופי של התעלה. התעלה בתחילתה די רחבה ובצדדים ניתן לראות הרבה בתים הממוקמים על המים (בתמונות 8-9), הרבה שדות ירוקים ובהם פרות, כבשים, סוסים וכד', עם ההתקדמות , התעלה הופכת צרה יותר ולא ניתן לראות את הבתים היפיפיים הממוקמים על שפת התעלה. עושה רושם כאילו יש תחרות קבועה בין הבתים על החצר המטופחת ביותר!

אם ממשיכים בתעלה מווספ מגיעים לעיירה מאוד קטנה בשם לוּונן, קצת לפני העיירה יש גשר עם שומר שפותח ומבקש טיפ בעזרת חכה שקשור אליה כפכף עץ הולנדי. אם רוצים לתת טיפ צריך לעבור לאט והוא יזרוק את הכפכף אליכם כדי שתיתנו לו טיפ (תמונה 10).

אחריו יש עוד גשר שנפתח בצורה אוטומטית בעזרת מצלמות. ואח"כ יש עוד שני גשרים באותו סגנון (הראשון עם שומר שמבקש טיפ והשני עם מצלמה), ואז מגיעים ללוונן. זו לא מרינה, אבל יש שם בערך שבע חניות (בלי חשמל ומים), וגשר שאחריו יש עוד כמה חניות. לעיתים כדי לעבור את הגשר יש להתקרב ולצלצל באינטרקום (הגשרים הללו עובדים בד"כ בין 9:00 ל 20:00, לאחר השעות הללו איש לא יפתח). העיירה עצמה מרוחקת כ 5 דק' הליכה והיא נחמדה אבל אין בה כמעט כלום. חנינו שם ללילה ובבוקר המשכנו לכיוון ברוקלן שמרוחקת רק כ 20 דק' הפלגה.

Breukelen - Loenen

עיירה יותר גדולה, אין בה מרינות אבל יש בה כ- 10 מקומות חנייה בערך (ללא חשמל ומים), עיירה יפה מאוד, יש סופרמארקט (300 מטר שמאלה מאזור העגינה), ובאותו אזור גם כיכר מרכזית עם חנויות ובתי קפה/מסעדות.

מכיוון שלא רצינו להיכנס לאוטרכט עם הסירה, וכדי לא לבזבז זמן החלטנו לקחת רכבת מברוקלן לכיוון אוטרכט. תחנת הרכבת היא כ 20 דק' הליכה (באזור לא מעניין), מומלץ לקחת אוטובוס (קו 120) מהכביש הראשי (ליד הסופר) שמגיע לתחנת הרכבת בשתי דקות או לאוטרכט ב- 30 דק'. רכבות יש כל הזמן והן מגיעות תוך פחות מ- 10 דק' לאוטרכט (מחיר רכבת כ- 2.5 למבוגר, ילד מתחת לגיל 4 לא משלם).

תמונה 9 - אחוזה על שפת התעלה

Utrecht

מגיעים לתחנה המרכזית, שיש שם קניון (הבטיחו לנו את הקניון הכי גדול בהולנד) אני לא יודע אם זה באמת היה הקניון המדובר, מה שבטוח שאם הוא היה בישראל הוא היה נחשב להכי קטן ולא מעניין.

מומלץ לצאת ממנו לרחוב, שם יש בלי סוף מסעדות, בתי קפה, חניות ומה לא. ניתן לבלות שם כמעט את כל היום ולא להתעייף.

תמונה 10: מפעיל הגשר מושיט את החכה-כפכף לקבלת טיפהדרך חזרה:

לאחר החזרה מאוטרכט, נשארנו בברוקלן ללילה, וב 9:00 בבוקר, שעת פתיחת הגשרים יצאנו חזרה לכיוון בסיס האם. בשלב הזה נותרו לנו עוד יומיים (שני לילות) עד לזמן ההחזרה של הסירה ולכן החלטנו "לרוץ" עם כמה שפחות עצירות כי חשבנו שממילא ביקרנו בכל העיירות המעניינות בדרך מלבד ספקנבורג ומוידן (מכיוון שהגשר היה מקולקל). יחד עם זאת החלטנו לעצור בדרך בווספ שוב, כי אילן (בעל המסעדה) אמר לנו בביקור הקודם שם, שבסופ"ש יש פסטיבל בעיר וכדאי לבקר.

לכן, עצרנו בדרך שוב בווספ , באזור החניות שליד בית הקפה של אילן, ואכן "העיר לבשה חג". דוכני בירה הוקמו כל 50 מטר ובמות ואוהלים היו בשלבי הקמה. אילן הודיע לנו שההופעות מתחילות רק בלילה (וממילא כל הזמרים הולנדים) ולכן החלטנו לוותר כי פחדנו שלא נספיק לבקר למחרת גם במוידן וגם בספקנבורג וגם להספיק לחזור לבסיס האם (שם תכננו להעביר את הלילה האחרון, כדי לא להיות לחוצים בבוקר עם החזרת הסירה ב 9:00 בבוקר).

אז עזבנו את ווספ והחלטנו להמשיך למוידן ע"מ לראות את העיר. הגענו עד למרינות שאחרי הלוק, רק שהסתבר שאין בכלל מקום לחנות וקיבלנו המלצה חמה מההרבור-מאסטר לבקר בעיירה שבמרחק של 30 דק' הפלגה בשם נהרדן, ששם יש מרינה חדשה וגדולה. הוא המליץ ללכת לבקר בעיר שמצויה בתוך מצודה ישנה ולא להסתפק בטיול מסביב למרינה.

החלטנו לשמוע לעצתו ולא הצטערנו על כך!

תמונה 11: צילום לווין של המרינה בנהרדן. אזור העגינה לאורחים מסומן בחץ הארוךNaarden - Muiden

ההפלגה לנהרדן ארכה כ 45 דק' והיה קל מאוד לנווט אליה (במויידן פשוט אמרו לנו "צאו מהויזן קחו ימינה ואחרי הגשר שוב ימינה, בול!). נכנסנו למרינה וניגשנו למשרד של ההרבור-מאסטר שנתן לנו מפה נחמדה של המרינה (הענקית) והסביר לנו איפה לעגון. חשוב לציין שהמרינה הינה חדשה ורמת השירות שהיא נותנת היא מעל לכל ציפייה. יש שם כמובן חשמל ומים (אין צינור, נאלצנו להלוות מהשכנים) ומקלחות ושירותים שלא היו מביישים חדר בהילטון-מבריקים! חדר כביסה, מינימרקט קטן, חנות, גן שעשועים וכמובן בר-מסעדה. יש לציין שהתענוג אינו זול, עלה לנו לחנות שם ללילה 25 אירו. זה כולל שימוש בכל המתקנים של המרינה מלבד חדר הכביסה, אם רוצים לעשות כביסה, זה עולה 8 אירו ומקבלים שני אסימונים (למכונה ולמייבש) ונוזל כביסה.

תמונה 12: הנהר שמקיף את נהרדןאת הסירה עגנו עפ"י ההנחיות בקצה המרינה, כל המזח הצפון מערבי המסומן בחץ אדום ארוך (בתמונה 11) מיועד לאורחים ומומלץ להיכנס כמה שיותר פנימה על מנת לצמצם טווח למתקני המרינה. כמובן שבערב לא וויתרנו על שימוש במקלחות, אומנם ההליכה מעט ארוכה לשם אבל בהחלט שווה את זה (יש בדרך מהסירה למקלחות עוד סט של שירותים ומקלחות יותר קטנים, לא להתבלבל, להמשיך ללכת לאלו שבמבנה המרכזי).

עוד כשהיינו במשרדים, ביקשנו הכוונה מההרבור-מאסטר לעיירה, וקיבלנו עוד מפה קטנה והסבר. יש לצאת משער המרינה שממוקם מאחורי המשרדים ולפנות שמאלה, על שביל האופניים יש להמשיך עד שמגיעים לעיירה, לא ניתן לפספס אותה כי היא מוקפת חומה ונהר.

אומנם המליצו לנו לעשות את הדרך על האופניים אך היו לנו רק שלושה זוגות, לכן החלטנו ללכת. הדרך אינה קצרה (חצי שעת הליכה עם ממטרים לסירוגין) אך מהממת! הדרך עוברת בעצם בתוך שטחי מרעה של כבשים, פרות וסוסים. לבסוף הגענו לעיר וכמו שהבטיחו לנו היא אכן מדהימה (תמונות 13, 12).

תמונה 13: צילום לווין של העיירה עם החומה והכנסייה במרכזלאחר טיול ברחובות העיירה, ביקשנו מאחד המקומיים הכוונה למסעדה שמומלצת לביקור עם ילדים (כל המסעדות שראינו היו ברמה של 5 כוכבים ולא העזנו להיכנס עם 3 זאטוטים), קיבלנו המלצה למסעדה שמתמחה בפנקייק. ובכן, מתמחה זה לא מילה, יש להם כל סוג פנקייק שניתן לחשוב עליו בכל תצורה ותוספת (תמונה 14), ניתן גם כמובן להזמין סטייקים והמבורגרים שהיו גם מומלצים. אבל חבל לפספס את הפנקייק שקצת שונה מזה שבישראל.

המסעדה (Brasserie Restaurant De Kapschuur) ממוקמת בדיוק במרכז העיר בחזית לכנסייה (לחפש את הצריח הגבוה). מכיוון שכבר היה מאוחר וחשוך לחזור את כל הדרך ברגל, ביקשנו במסעדה שיזמינו לנו שתי מוניות וככה חזרנו למרינה (עלה פחות מ 10 אירו למונית).

תמונה 14: בית הפנקייק גרסת נהרדןSpakenburg - Naarden

עזבנו את נהרדן בבוקר לכיוון ספקנבורג. אנחנו בחרנו להיכנס למרינה המזרחית יותר (זאת שלכיוון סטרנדהורסט) ומיד בכניסה לתעלה שמובילה למרינה יש מימין וגם משמאל חניות נוחות לעגינה. מומלץ לעגון בגדה הימנית, כך קרובים יותר לעיר ולא צריך להקיף את המרינה, כי אין גשר.

העיירה נחמדה, במקורה עיירת דייגים, יש הרבה חניות והאטרקציה שם זה מיני רכבת שנוסעת לטיול של חצי שעה בעיר עם הסברים, בעלות של 3 אירו למבוגר (ילדים חינם). הרכבת יוצאת מהכיכר המרכזית, שנמצאת מיד בכניסה לעיירה. (תמונה 15).

יש בעיירה (ממש בסמוך לכיכר המרכזית) סופרמארקט גדול, ובכניסה למרינה ליד המשרד בצד שמאל, יש אפשרות למלא מים מברז שעובד על חצי אירו ל-12 דקות (יש שם צינור).

תמונה 15: הרכבת / אוטובוס בספקנבורגStrand Horst - Spakenburg

עזבנו את ספקנבורג לכיוון סטרנדהורסט, והגענו לשם ממש עם השקיעה.

ברמת העיקרון יש מספיק מקומות עגינה סמוך למשרדי Le Boat, אך הגעה ביום ראשון בערב יכולה להיות בעייתית מכיוון שסירות רבות מגיעות להחזרה וחלקן חונות על שתיים שלוש חניות ולכן השאר צריכים לחנות במרינה עצמה. יש שם מים למילוי (אין צינור), חשמל, שירותים, מקלחות, וחדר כביסה וייבוש; אך לכל הנ"ל (מלבד החשמל) דרוש כרטיס חכם שלא זכינו למצוא אותו מכיוון שהגענו לאחר סגירת המשרדים של ההרבור מאסטר.

בבוקר ניקינו את הסירה (כדי לא לשלם מאה ומשהו אירו עבור ניקיון שלהם), עשינו צ'ק-אאוט ונסענו לאמסטרדם.