ENGLISH
הרצליה: 09-9579390

שייט תעלות בפריזלנד, צפון הולנד 2013

מאת יואב בן-חורין

יוני 2013



בשייט הנוכחי שארך שישה ימים (קוצר ביום - בד"כ נמשך שבוע), לקחו חלק שלושה גברים, בסירה מדגם Capris . מזג האוויר היה מאוד נוח והימים היו שטופי שמש לרוב. יחד עם זאת, יש לציין, כי נהיגה מהסיפון העליון בשעות מוקדמות ומאוחרות דרשה לבוש חם.

 

הקדמה

מובא בפניכם יומן מסע תמציתי של שייט שערכנו בחודש יוני 2013.

השייט התחיל במרינה של Woudsend והסתיים שישה ימים לאחר מכן במרינה של Strand Horst. יש לקחת בחשבון שהנתונים המובאים להלן (קודים, מחירים, זמנים וכד') רלוונטיים לתקופת זמן השייט הנוכחי ולאו דווקא יהיו רלוונטיים בתאריכים אחרים. התיאורים המובאים פה מתמקדים פחות בהיבטים הקשורים לתפעול הסירה עצמה, אלא, יותר למרינות, לניווט אליהן ולעגינות בהן.

בל פריזלנד (Friesland), בחבל ארץ זה, השפה המקומית הינה שונה והיא נקראת פריזית. כמו גם תרבות האנשים, אשר אינם רואים את עצמם כהולנדים אלא כפריזלנדים ויש להם גם דגל שונה.

חשוב להבין כמה מן ההבדלים בין צפון הולנד לדרום הולנד המשליכים על השיוט בנהרות.
בצפון השם השגור למנהל המרינה הוא haven kantoor, בניגוד ל- haven master או harbor master שבדרום. לקראת עיירות הגבול ההבדלים מטשטשים וניתן למצוא את שני הביטויים. פרט זה חשוב, מכיוון שבכל עגינה, בין אם במרינה מסודרת או בעגינה צמוד למזח שבתחומי העיר, יש לאתר את מנהל המרינה הקרוב על מנת לשלם את דמי החנייה (רק בלינת לילה). במידה ולא איתרתם אותו, רוב הסיכויים כי הוא יאתר אתכם. יחד עם זאת מומלץ לאתר אותו מראש מכיוון שכך תוכלו לברר פרטים על דמי העגינה (משתנים מעט ממקום למקום – אך לא באופן דראסטי), על השירותים שהמרינה מציעה, כגון: חשמל, מים, מקלחות, שירותים, אינטרנט אלחוטי (לעיתים בתוספת תשלום) ובמידה ויש - איפה ניתן לקלוט הכי טוב. (כמעט כל החשמל והמקלחות מופעלים על בסיס מטבע של חצי אירו).

דמי העגינה ללילה נעים בין 15-10 אירו ונגזרים מאורך הסירה וכמות האנשים בה, ומשתנים ממקום למקום.

בארץ מסתובבים חתולים בבתי קפה. בחיטהורן - ברווזיםוזה מביא אותי לנושא הבא, שעות הפעילות. שעות הפעילות הנהוגות בצפון הולנד הם 9:00 עד 17:00 (באופן גס מאוד), ולכן במידה והגעתם למרינה אחרי חמש, יתכן וכבר יהיה צפוף בה, ו/או שמנהל המרינה כבר לא יהיה. רוב הסיכויים שהוא כבר ייגש אליכם בבוקר על מנת לגבות תשלום, וייתכן גם שלא.

הגשרים נסגרים בין שבע לשמונה, וחשוב לברר שעות מדויקות במידה ויש סיכוי להגיע בשעות כאלו. יש לקחת בחשבון את שעות הפעילות הללו בתכנון המסלול, מכיוון שהעיירות לאחר השעה חמש כבר מתרוקנות מאדם, החנויות נסגרות ורק בתי קפה נשארים עוד קצת פתוחים והברים מתחילים להיפתח. ואם זה לא סוף השבוע, הברים יסגרו בסביבות חצות וגם בזמן הזה הם די ריקים. בסופי שבוע, בעיירות הקטנות די ריק ורק בתי קפה ומסעדות פתוחים (לעיתים גם הסופרמרקט), ואילו בעיירות הגדולות יותר, מכיוון שהן מתויירות יותר, יש גם חיי לילה פעילים יותר.

בעת קריאה של המפות יש לשים לב לגשרים וללוקים (גשרbrug=, לוק=sluis) ולמידות גובה שלהם, למיטב הבנתנו, גשר הנפתח חשמלית מסומן עם האותיות BB לפני שמו ויש גם מספר לידו. כאלו שלא מסומנים כך, יש לבדוק אם הגובה שלהם מספיק למעבר הסירה.

בעת מעבר בגשרים/לוקים, יש להמתין לאור הירוק. כאשר הוא אדום, מפעיל הגשר רואה אתכם מרחוק ומחכה שתתקרבו למרחק סביר בו הוא מתחיל את פעולת פתיחת הגשר (הדי איטית). לפני האור הירוק יתקבל שילוב של אדום ירוק ולאחר מכן הירוק. עד אז ניתן לשייט באיטיות ולשמור על הכיוון עד לפתיחה, ובמקרים בהם לוקח יותר זמן, ניתן להיאחז בעמודי עץ הנמצאים מימין. ישנם גשרים ללא מפעיל הפועלים על ידי סנסורים המגלים את התקרבותכם, בד"כ במקרים כאלו במסגרת השלט המבשר על הגשר המתקרב, יהיה גם כיתוב של המילה "אוטומטי".

לידע כללי: בחלק מן המפות ניתן לראות כי שמות העיירות כתובים גם בשם המקומי וגם בדרך בה מבטאים את השם, לדוגמא: Sneek ומבטאים Snits.
 

נוהל קבלת הסירה:

חשוב לברר בסירה על:

  • תפעול החשמל ללא חיבור לחוף וחשמל עם חיבור לחוף, שימוש בתנור ובמיקרוגל.
  • לקבל טלפונים של בסיס האם ובסיס היעד.
  • לוודא איך ממלאים מים בסירה ואיך בודקים את הכמות.
  • חשוב לשאול ולרשום את אורך הסירה (לתשלום בעגינות) וגובה הסירה (למעבר בגשרים שלא נפתחים).
  • חשוב לשאול היכן הכספת (בה תשמרו את הדרכונים והמזומנים).
  • במידה וזו הפעם הראשונה, לבקש תרגול בקשירת הסירה בעגינה והיקשרות למזח במעבר לוקים (לא נקשרים בלוקים!)

הצטיידות:

הסירות בד"כ מאובזרות מאוד מבחינת כלי מטבח וניקיון. יחד עם זאת יש מספר דברים שיש לקנות כבר בשלב ההצטיידות הראשוני של המצרכים. כגון: סבון כלים, סבון רצפה, שקיות אשפה ושקיות קטנות לפחים באמבטיות (לא מומלץ לזרוק ניירות ומגבונים לחים לשירותים).

ביום הראשון או השני כבר מומלץ לבקר בסופר המקומי (בבסיס בו מקבלים את הסירה בד"כ אין מרכול), ולשם כך חשוב להיות מוכן. יש לקחת בחשבון שברוב אירופה לא נותנים שקיות ניילון למצרכים ויש לבוא עם שקיות בד מהבית או לקנות במקום שקית בד במחיר של 1.5 אירו לשקית, לכן מומלץ להביא מישראל כמה שקיות בד.

מומלץ להגיע עם האופניים (במידה ושכרתם), על מנת להקל על הסחיבה, ולעיתים גם ניתן לבקש ארגזים קטנים (כמו ארגזי ירקות למשל), שניתן לשים אותם על הסבל של האופניים.
 

תמונה 1 - מימין, הצריח שבכניסה לאזור העגינה בסניקהיום הראשון -
Woudsend to Sneek 

לאחר נחיתה בשדה בהולנד ונסיעת מונית של כשעה הגענו לבסיס האם: וודסנד (Woudsend)

התחלנו את תהליך קבלת הסירה, כולל הסבר על המסלול המוצע על ידי החברה. ואז החלו הסברים על תפעול הסירה. מכיוון שאנו בעלי רקע קודם בהשטת הסירה נחסך הסיבוב שנהוג לבצע עם המדריך המקומי לצורך תרגול השטת הסירה. ביצענו את נוהל קבלת הסירה כפי שהוזכר קודם ויצאנו לדרך.

כמו כן, במהלך קבלת הסירה הוצא לנו לרכוש "ביטול השתתפות עצמית" המחיר של 130 אירו (המחיר משתנה בין סירה לסירה), או להשאיר פרטי כרטיס אשראי למקרה של נזק בסירה, על מנת שיוכלו לגבות את ההשתתפות העצמית (ביחס לנזק). אנו בחרנו באופציה הראשונה על מנת להיות "שקטים" יותר.

עזבנו את הבסיס לכיוון סניק (sneek) בשעה חמש, ההפלגה ארכה כשעה וחצי והניווט מהיר ופשוט. עם הכניסה לסניק, נמצא מצד שמאל רציף עגינה ארוך שהוא הרציף הקרוב ביותר למרכז העיר. קל לזהותו בזכות הצריח הבודד שנמצא בצד ימין - (תמונה 1 )

תמונה 2 - ההודעה שיש לשלם על העגינה בלילהאם יש מקום בחלקו הקדמי של הרציף, מומלץ לעגון שם מכיוון שקליטת האינטרנט שם טובה יותר. בסוף הרציף נמצא הגשר בעל שני הצריחים שהינו סימן ההיכר של סניק.

העגינה הינה בתשלום המבוסס על אורך הסירה + יורו נוסף לכל אדם. על מנת לבצע את התשלום יש לאתר את מנהל המרינה שמטייל מידי פעם במקום. במידה ולא איתרתם אותו הוא ישאיר פתק על הסירה עם הודעת תשלום (מספר הטלפון שלו 0031621941100).(תמונה 2)

העיר שוקקת חיים ובמרכז העיר עשרות בתי קפה וברים. לגבי מסעדות, הן ישנן, אך לא בשפע. העיר מלאה בחנויות מכל הסוגים ומומלץ לעשות טיול בשעות הצהריים כי אחר הצהריים קצת ריק וחלק מהמקומות נסגרים. כמו כן, חיי הלילה תוססים וניתן לבלות בברים ודיסקוטקים עד השעות הקטנות (בעיקר בסופ"ש).

תמונה 3 - הכניסה ליורא, קל לפספס. מבט מהכיוון השני              רוב השיוט מתבצע בצפון הולנד בתעלות של חמכיוון שזהו היום הראשון של הטיול, יש לעשות את הקניות ולשם כך אפשר לגשת לסופר המקומי הקרוב ביותר, השייך לרשת הסופרמרקטים Albert Heijn. ההגעה אליו היא מאוד פשוטה: יש ללכת ברציף העגינה עד לגשר הולכי הרגל הגבוה והמעוגל, לפנות שמאלה לפניו ולהמשיך ישר כחמש מאות מטרים עד לצומת T ושם משמאל ממוקם הסופר, אי אפשר לפספס. מעבר לסופר (עוברים דרך הסופר) יש מרכז מסחרי קטן הכולל מאפיה נחמדה וחנויות נוספות, יש לברר את שעות הפתיחה של הסופר, בדר"כ עד ל- 20:00.

בערב אכלנו במסעדה נחמדה בשם T' Vaticcanהממוקמת במרכז העיר ברחוב . Grootzand 10המסעדה מנוהלת ע״י בעל בית נחמד וססגוני והמסעדה כולה בעלת סממנים נוצריים מובהקים עם נטייה הומוריסטית. אנו אכלנו מנות סטייקים שהיו טובות מאוד.

 

היום השני - Sneek to Joure

היציאה מסניק מהווה שיוט מאתגר וטיפה מסובך, במיוחד לכלי שייט גדולים ובמיוחד בסופשבוע, כאשר התעלה מלאה כלי שייט מכל הגדלים והתנועה מרובה.

תמונה 4 - הגשר בעיירה אכטנרבורג, עלות המעבר - 2 אירועל מנת לצאת מסניק יש לעבור את הגשר הנמצא מימין למגדל שני הצריחים. הפניה לא פשוטה כשהתנועה מרובה (פנייה ב- 90 מעלות). מומלץ לבצע בשעות הבוקר המוקדמות כאשר התנועה דלילה יותר.

לאחר הגשר הראשון ישנם עוד שני גשרים שצריך, בכל פעם, להמתין לפתיחה שלהם תוך כדי שייט בתעלה צרה ועמוסה אך יפה. לאחר הגשר האחרון יש לבצע פניה חדה ימינה ולהמשיך בתעלה היוצאת מסניק כאשר יעדנו הוא העיירה יורא.

הניווט מחוץ לתעלה הינו בין המצופים האדומים והירוקים, כאשר יש לשים לב למספרים המסומנים עלהמצופים ולהשוות למפה על מנת לא לאבד את הדרך. יש לבצע ניווט בתוך אגם קטן אשר מוביל אל תעלה צרה שמובילה לעיירה.

הכניסה מהתעלה אל העיירה הינה דרך מעבר צר אשר קל לפספסו (כמו שקרה לנו...) ונמצא משמאל, קצת לפני גשר האוטוסטראדה שנמצא ממול (תמונה 3).

כאשר נכנסים לתעלה יש להתקדם באיטיות אל עבר העיירה כאשר מצד ימין תראו תחנת קמח עתיקה ובאזור זה ניתן לחנות משני הצדדים כאשר מימין קיימת הכניסה למרינה מסודרת אך קטנה וצפופה.

תמונה 5 - סטינוויק, משרדו של מנהל הנמל, מעט אחרי הגשרבמרינה ישנם שירותים, מקלחות (המופעלות ע״י מטבעות חצי אירו) ואינטרנט במרכז המרינה. כמו כן, גם מכונת כביסה ומכונת ייבוש בתשלום. כמו כן יש בית קפה ולידו נמצא משרדו של מנהל המרינה שבו ניתן לשלם את תשלום העגינה אם נשארים ללון, המחיר דומה למחיר בסניק.

קיים אינטרנט אלחוטי אך לא הצלחנו להתחבר לזה של המרינה (שם המשתמשjoure וגם הסיסמא), לכן התחברנו לאינטרנט הפתוח של בית הקפה הממוקם במרינה (יש לשבת בסמוך).

בעיירה עצמה יש רחוב מרכזי אליו ניתן להגיע בהליכה קצרה, של כעשר דקות. יש להמשיך עד סוף המרינה ולפנות ימינה בפניה הראשונה, ולאחר כשלושים מטר הרחוב הראשי מצד שמאל. מצד ימין ישנה כניסה לשמורת הטבע הסמוכה למרינה. הרחוב הינו הרחוב המרכזי של העיירה שלכל אורכו בתי קפה, ברים וחנויות. לאחר כמאה מטר ברחוב ממוקם סופרמרקט ובמספר 99 לשכת התיירות. ברחוב גם ממוקם מיני קזינו.

אנו ביקרנו ביום שבת בשעה חמש בערב ובדיוק השוק המקומי הסתיים והיה בשלבי פירוק. כדאי להגיע בשעות מוקדמות יותר בכדי לטייל בו. יש בעיירה חיי לילה הכוללים מספר ברים ובתי קפה הנמצאים באותו רחוב מרכזי.

 

תמונה 6 - הכניסה לסטינוויק והאיזור לטייל בו (מסומן בעיגול)היום השלישי - Joure to Steenwijk

עזבנו את העיירה יורא לכיוון סטינוויק (Steenwijk), השייט ארך כארבע וחצי שעות . עם היציאה מיורא יורדים בתעלה לכיוון אגם Tjeukemeer שלאחריו עברנו דרך שתי עיירות קטנות, אכטנרבורג (Echtenerburg) הראשונה ואוסונסיל (Ossenzijl) השנייה.

במרכז אכטנרבורג ישנו גשר שבזמן המעבר בו יש לשלם 2 אירו למפעיל הגשר. מפעיל הגשר יקרב אליכם מעין חכה שאליה מחובר קבקב עץ ולשם יש לשלשל את הסכום, תוך כדי ההתקדמות. (תמונה 4).

תמונה 7 - סטינוויק. בית קפה/מסעדה נחמד. מאחוריו הכניסה לעיראחרי הגשר ניתן לעצור מימין, לפני תחנת הדלק ולטייל קצת בעיירה או לשתות קפה בבית הקפה הסמוך לגשר.

העיירה הבאה היא אוסונסיל והיא כבר רשמית היציאה מפריזלנד. כאשר נכנסים לעיירה ישנו גשר ( 501f) ולאחריו יש פיצול של התעלה. אני מזכיר את הפיצול הזה מכיוון שאנו שייטנו לכיוון סטינוויק במטרה לבקר בה ולישון בה (עיר די גדולה) ולמחרת לבקר בחיטהורן (Giethoorn) על מנת לטייל בה (יש המכנים אותה ונציה ההולנדית). ולכן בפיצול פנינו שמאלה לכיוון גשר 501e, אך מי שלא מעוניין לבקר בסטינוויק וכן מעוניין לבקר בחיטהורן, ניתן לפנות בפיצול לשמאל וכך להגיע לחיטהורן מ"למטה" ובדרך לעבור באזור ששמענו שהוא יפה מאוד.

כאמור, אנו פנינו שמאלה בפיצול ודי מהר הגענו לסטינוויק. קצת לפני הכניסה עוברים מתחת לגשר כאשר מעלינו האוטוסטראדה.

תמונה 8 - חניה זמנית בין עמודי העץ אחרי תחנת הדלק בחיטהורןהתכוונו לעגון במרינה שממוקמת בכניסה ונראה שיש לעשות סיבוב פרסה בכדי להיכנס אליה, אך לא מצאנו שם מרינה וזה נראה כמו מעגן פרטי. מימין ישנה מרינה פרטית ולאחריה ימינה בפיצול יש אזור עגינה המסומן במפה עם עמודון אדום, אשר מקומות החניה הם מימין ומשמאל.

מומלץ להחנות בצד שמאל וכמה שיותר קרוב לגשר מכיוון ששם ממוקם משרדו של מנהל המרינה וכמו כן, ממוקמים השירותים, המקלחות ומשדר האינטרנט האלחוטי. (תמונות 5,6 ).

האינטרנט הוא בעלות נוספת של 2 יורו ל- 24 שעות ומקבלים קוד מהמאסטר. מומלץ לאתר את מנהל המרינה כבר עם ההגעה כי יש לקנות ממנו מטבעות מיוחדים (coins) בעלות של אירו אחד למטבע, על מנת להפעיל את החשמל (לבערך 12 שעות). זהו המקום היחיד בו נאלצנו לרכוש מטבעות מיוחדים, בכל שאר המקומות כמעט הכל מופעל במטבעות של חצי אירו.

המקלחות די נקיות, העלות היא אירו אחד והמים זורמים ללא הגבלת זמן, אך מצב התחזוקה אינו גבוה במיוחד, כמו גם בשירותים, שעליהם בכלל מומלץ לוותר.

תמונה 9 - רחוב בחיטהורן היפהפיהבשלב זה כבר יתכן ותצטרכו למלא מים, ולכן שימו לב - בכניסה למרינה ניתן למלא מים בעלות של חצי יורו עבור 100 ליטר.

כמאה מטר אחרי המרינה מצד ימין יש סופר גדול (C1000) ובסוף מגרש החנייה גם בית קפה-מסעדה נחמד. אם עוקפים את בית הקפה, ניתן להגיע למרכז העיירה ולרחוב המרכזי שלה (תמונה 7).

העיירה יפה מאוד והבניינים מאוד מיוחדים. ברחוב זה מרוכזים כל בתי הקפה, המסעדות והברים. כמו כן מרוכזות באותו אזור מספר כנסיות יפות.

 

היום הרביעי - Steenwijk to Kampen

יעדנו החדש הינה העיירה קמפן (Kampen). זמן ההפלגה המשוער, עפ"י הסברי החברה, הינו די ארוך ועומד על כ- 6-7 שעות שייט. אנחנו איתרנו על המפה קיצור דרך שקיצר לנו את זמן ההפלגה לכ- 4 שעות. אך אגע בו בהמשך.

תמונה 10 - חיטהורן, בתים יפהפיים שחלקם ממש על קו המיםתחילה נתמקד על העצירה בעיירה חיטהורן היפיפייה. כאשר יוצאים מסטינוויק, די מהר מגיעים לחיטהורן שבה שתי מרינות שניתן לחנות בהן. אולם, משום שהן בצד הנגדי לעיירה ומכיוון שלא התכוונו לישון שם, היה מיותר להיכנס אל אחת מהן.

אנו עצרנו למשך שעתיים שכללו טיול בעיירה וישיבה בבית קפה. לצורך כך מומלץ לבצע חנייה זמנית מיד אחרי שעוברים את תחנת הדלק משמאל בין עמודי העץ (בזהירות!!!), עפ"י השילוט המקומי. (תמונה 8).

לאחר שעוצרים בין עמודי העץ נכנסים הישר לתוך העיירה. קל לזהות עפ"י הסופרמרקט והשילוט. (תמונות 9, 10)

מחיטהורן ירדנו בתעלה דרומה, לכיוון העיירה צוורטסלוס (Zwartsluis) עברנו אותה ואחריה פנינו ימינה לכיוון האגם Zwarte Meer.

יש לציין שאם יש לכם זמן, מומלץ להמשיך לכיוון צוול (Zwolle) ומשם להמשיך לקמפן (מוטב להתייעץ תחילה עם מנהל המרינה בסטנוויק או עם קבלת הסירה, לגבי נתיבי השייט לשם).

תמונה 11 - קיצור דרך לקמפן. המעבר ממבט על.כעת, לגבי הקיצור שהזכרתי קודם; על מנת להשתמש בו, כאשר נכנסים לאגם, יש לפנות שמאלה. הפניה מתגלה מעט לפני ציון דרך 21 .היא בנויה מעמודי עץ משני צידיה ונראית מבלבלת וסגורה כשמסתכלים מרחוק, אך כשמתקרבים ניתן לראות שישנו מעבר די רחב. (תמונה 11).

לאחר הפניה יש לנוע בין עמודי העץ לשפה (מבלי להתקרב לשפה יותר מידי). בהמשך, יש מספר קטן של פניות ימינה ושמאלה (פשוט לעקוב אחר המפה).

תמונה 12 - בתים בדרך לקמפןהנוף בדרך זו מאוד מרשים, עוברים לתעלה רחבה ובדרך נתקלים בהרבה חיות וציפורים מסוגים שונים. כמו כן, עוברים שתי עיירות נחמדות עם בתים יפיפיים שחלקם על המים. בסוף הדרך יש לוק קטן משולב בגשר ואחריו מגיעים ישירות לעיירה קמפן. (תמונות 12, 13).

בעיירה יש כניסה לשתי מרינות מרכזיות, שבעצם זו מרינה אחת עם שתי כניסות, הראשונה הינה קטנה יותר אך נוחה יותר לעגינת סירות גדולות. במקום יש את כל המתקנים הנדרשים באיכות די טובה, מקלחות, שירותים, חשמל, מים, ואינטרנט (...למקרה שהגעתם אחרי שעות הימצאות המנהל, סיסמת האינטרנט האלחוטי היא wsv12debuitenhaven).

תמונה 13 - העיירה קמפן, בדרך למרכז העירכמו כן יש חדר כביסה עם מכונת כביסה (5 אירו לשמונה קילו כבסים וכוללת נוזל כביסה), מייבש כביסה (3 אירו) ואפילו מגהץ (חצי אירו), כל שאר המתקנים מופעלים ע״י מטבעות חצי אירו.

כאשר יוצאים לטייל בעיירה - עולים מהמרינה במעלה המדרגות וממשיכים ישר אל הרחוב המרכזי שבו מגוון חנויות, בתי קפה ומסעדות. במרכז הרחוב יש רחבה גדולה של בתי קפה. העיירה כמו רוב העיירות, יפה מאוד וציורית אך די מנומנמת בלשון המעטה. בתחילת הרחוב מצד ימין, במספר 70, ממוקמת המאפיה הקרובה ביותר.

 

היום החמישי - Kampen to Elburg

יעדנו החדש הינו העיירה אלבורג (Elburg). ביציאה מקמפן פנינו שמאלה והמשכנו בשייט לאורך רצועת החוף, כאשר בדרך יש לבצע פנייה חדה שמאלה (עפ"י המפה), ולהמשיך עד אלבורג, הדרך ארכה כשלוש שעות. בדרך ישנו לוק אחד גדול, מרווח וקל לחצייה.

הכניסה לאזור המרינות של אלבורג הינה ממש לפני הגשר הגדול של אלבורג משמאלו ומומלץ להמשיך עד סוף המפרץ. לאורך המזח ישנם מקומת רבים לעגון הכוללים חשמל אך הינם רחוקים מעט מהעיירה ומתקני המרינה. יתכן שהחנייה בהם היא ללא תשלום (לא בדקנו) ובטוח קלה יותר וזמינה מאשר החנייה שבהמשך. במידה וממשיכים עד סוף המפרץ אשר מתעקל מעט ימינה, יש מקומות חנייה מועטים לסירות גדולות, בעיקר בגדה השמאלית, המקומות הללו נושקים לכניסה לעיירה. (תמונה 14)

תמונה 14 - אלבורג, קצה המרינה. ניתן לחנות בגדה שמימין.במרינה יש חשמל בתשלום של חצי יורו, ומבנה עם שירותים ומקלחות המופעלות בחצי יורו לשבע דקות. באותו מבנה נמצא המשרד של מנהל המרינה.

אלבורג הינה עיירה עתיקה הממוקמת כאי קטן מוקף תעלה והכניסה היא דרך הגשר שממוקם בקצה המרינה. העיירה רצופה בתי קפה, מסעדות וחנויות. לאחר שחוצים את העיירה ברחוב המרכזי ניתן למצוא מצד שמאל את הסופרמרקט 'Jambo'. לקראת סוף הרחוב מצד שמאל, נמצא שער עם כתובת בעברית, זה שער הכניסה למה שהיה פעם בית הכנסת אשר שימש את היהודים בעיר. (תמונה 15).

כיום לא ניתן לעבור בשער זה מכיוון שהמבנה שייך לאנשים פרטיים. אך אם מקיפים את המבנה, ניתן למצוא את המוזיאון היהודי במה שהיה בעבר מבנה בית הכנסת. (תמונה 16).

המוזיאון פתוח כל יום מלבד סוף השבוע, בין השעות 11:00 ל- 17:00 ועלות הכניסה היא חמישה אירו למבוגר ושני אירו לילד. המוזיאון קטן ונחמד, מאוד מושקע ומטופח והוא מספר את חיי הקהילה בעיירה ועיירות נוספות באזור.

תמונה 15 - הכניסה (הישנה) לבית הכנסת באלבורגמסתבר כי אלבורג היוותה מרכז ליהודי האזור שהיו נוהגים להגיע לרב המקומי בכדי לבצע בריתות, בר מצוות, חתונות וכד'. כמו כן בעיירה עצמה חיו משפחות רבות של יהודים ואפילו יש בית קברות יהודי בקרבת המוזיאון. קליטת הטלפונים והאינטרנט הסלולארי קלוקלת מאוד. מכיוון שהגענו אחרי שעות העבודה של מנהל המרינה, ולא היה לנו את הקוד לרשת האלחוטית, התחברנו לרשת האלחוטית הפתוחה של המסעדה הממוקמת לפני הגשר של העיירה ונקראת De heberg.

 

היום השישי - Elburg to Harderwijk

היעד הבא הינו העיירה הרדרוויק, הממוקמת כ- 11 ק"מ מאלבורג. ההפלגה פשוטה ועורכת כשעה וחצי. אחרי הגשר שלפני העיירה יש לפנות שמאלה וכבר בכניסה להרדרוויק ניתן לראות שתי מרינות.

המרינה הראשונה משמאל (De Knar) - רואים ממול האנגר גדול בצבע כחול וצהוב ומשמאלו המרינה. מרינה זו גדולה ומסודרת אך הגעה ממנה לעיר דורשת נסיעה במונית או 10 דק' באופניים, לכן מרינה זו פחות מומלצת - רק אם אין ברירה.

תמונה 16 - אלבורג, הכניסה למוזיאון היהודי.המרינה השניה, היא הקטנה מבין השתיים ונמצאת בהמשך. יש להמשיך מצד ימין להאנגר, כאשר מימין מתחילים לראות את המבנה העגול הכחול של הדולפינריום. המרינה הראשונה שתתגלה מימין הינה פרטית, אך אם תמשיכו להפליג לכיוון המבנה האדום הגדול מימין יש מרינה נוספת (מנהל המרינה יושב בתוך מבנה זה). בין המרינה והמבנה, יש אזור לעגינת ספינות תיירות ולא ניתן לעגון שם. לאחר מכן, ברציפים שבסמוך למבנה האדום ולאורך הגדה הנגדית, ניתן לעגון ללא מפריע (בתשלום כמובן - במידה ונשארים ללון), אך העגינה היא בצד הנגדי .

העגינה בהרדרוויק עלתה 10 אירו, וזה כלל גם אינטרנט אלחוטי (יש לבקש את הקוד). במקום יש מים וחשמל ( חצי אירו) ומקלחות ושירותים, כמו גם מכונת כביסה ומייבש. כל זה ממוקם במבנה הקטן שסמוך לגשר הולכי הרגל שבסוף המרינה (אחרי הגשר יש אזור נוסף לעגינה, אך פרטי). (תמונה 17)

תמונה 17 - איזור מרינת הרדרוויק והעירמדרום לאזור שבו עוגנות ספינות התיירות ממוקם האזור התיירותי של העיר. כל החנויות, בתי הקפה והמסעדות ממוקמים ממש מעבר לכביש, גם הדולפינריום הינו במרחק של 150 מטר. כמו כן, יש סופר גדול מאוד (Dirx Drogisterijen‏) במרחק של 7 דק' הליכה (יתכן וישנם מרכולים קרובים יותר, אך לא בסדר גודל הזה), צריך לבקש הכוונה מהמקומיים מכיוון שהוא ממוקם בין הסמטאות (חשוב בעיקר לאילו שמתחילים את המסלול מהדרום לצפון, לצורך הצטיידות ראשונית).

העיירה יפיפייה ואם נסתכל מעט מסביב (באזור המרינה) נראה מספר תחנות רוח יפיפיות.

 

היום השביעי - Harderwijk to Strand Horst

כאמור אנו החלטנו להחזיר את הסירה בבוקר יום זה. (בד"כ יש יום נוסף).

לכן, יצאנו בבוקר לכיוון סטרנדהורסט (Strand Horst), שיוט של כ- 40 דק' בין מצופים באגמון קטן, עד ההגעה לסטרנדהורסט שנמצאת משמאל בסוף האגמון.

עגנו ליד הבוטקה של LE BOAT השלמנו את הניקיונות של הסירה וביצענו את תהליך ההזדכות עליה. (תמונה 18).

תמונה 18 - המרינה בסטרנד הורסט והביתן של Le Boat

 


לראש הדף