שייט באיים הספוראדים - יומן מסע

מאת ארנון הלחמי

יוני 2014

האיים הספורדים הם קבוצת איים שנמצאת בצפון הים האגאי, מזרחית לחצי האי "פיליון". הקבוצה מונה 9 איים מרכזיים שבחלקם הצפוני הוכרז בשנת 1992 אזור של פארק ימי לאומי לשימור החי והצומח באזור כשהבולטים בהם הם כלב הים הנזירי והדולפינן וכן בעלי חיים ימיים אחרים.

האזור מושפע מאד מהרוחות המלטמיות הצפוניות של הים האגאי, מושפע עד כדי כך שמזג האוויר עלול להשתנות בטווחים של שעות, במיוחד בעונות המעבר.

אזורי השייט שנמצאים מדרום לאיים מוגנים יותר מהשפעת הרוחות על הים.

יום חמישי 12.6.14

07:30 - נחיתה באתונה תחת עננות כבדה וטפטוף קל, תחושה סגרירית באויר ובלב....בטוח שזה זמני.

08:00 - עליה לקו 93X משדה התעופה לעיר, 5 אירו לכרטיס, לטרמינל B שנמצא ברחוב LIOSION בדרך מטפטף' ופקקים ב"איילון האתונאי". התחנה הסופית של הקו נמצאת בסמוך לטרמינל, פניה שמאלה, 100 מטר הליכה וזהו....קלי קלולה.

09:30 - אוטובוס ל-LAMIA, 15.7 אירו לכרטיס, שעוצר גם ב-AGIOS CONSTANTINOS, רציף המעבורות, נסיעה של שעתיים וחצי.

בגלל שהמעבורת לאיים יוצאת רק בבוקר המחרת, לקחתי את הכרטיסים ממשרד ALKYON שנמצא ממש סמוך לרציף ונשארתי לישון במלון ASTIR שהזמנתי מבעוד מועד, נמצא 100 מ' מהרציף, 30 אירו ללילה.

העיירה היא עיירה שקטה מאד, פחות תיירותית, משמשת כתחנת מעבר מהיבשת לאיים.

מפת הפארק הימייש טברנות, פאבים, מאפייה, פיצוציה, מעגן סירות קטן וכנסייה מפוארת.

בערב על בירה מול משחק ברזיל-קרואטיה אתה מגלה אנשים פשוטים ונחמדים.

יום שישי 13.6.14

לאחר ריצת בוקר רגועה על הים, התארגנות ועליה למעבורת של שעה 10.00 ל- SKIATHOS.

הדרך לוקחת שלוש שעות, ים שמש, רוח, איים, הכל מושלם, יש זמן לחשוב על החיים ולחיות את הרגע. SKIATHOS כבר נראית קרובה קרובה...

13:00 נוחתים ב- SKIATHOS

בניגוד לתחנת היציאה מהיבשת, SKIATHOS היא עיירה תיירותית להפליא, ביוני רק מתחיל העומס, המון תיירים עם מזוודות, כאלה שהגיעו וכאלה שעוזבים לאי השכן או לארץ מוצאם.

הבנות פה יפות יפות, אוירה אחרת של בועה מנותקת משאר העולם.

רציף היאכטות נראה מרחוק, ואני צועד לכיוון נקודת המפגש בקפה MELTEMI.

SKIATHOSהיווני רוצה להרשים אותי בעברית שלו: "תודה, ברוך הבא, מה נשמע..." מגיש לי קולה קרה ודואג שארגיש בבית.

אני מחכה לדימיטריס שיקבל אותי על היאכטה. דימיטריס מופיע, בדיקה דקדקנית של היאכטה, בערב החברים מגיעים, ארוחת צזיקי עם דגים ונופלים למיטות.

יום שבת 14.06.14

11:00- אחרי תדריך יציאה ואירגוני לוגיסטיקה אחרונים, הסופרמרקט נמצא 50 מטר מהרציף, יוצאים סוף סוף לים לכיוון דרום מזרח 8.5 מייל למפרץ PANORMOS השקט והפסטוראלי.

מפרץ מוגן מ-360 מעלות, מתאים לעגינת לילה או לסתם הפסקת ברנץ' ושחיה.

הלילה החבר'ה מעדיפים עוד טברנה כדי לספוג עוד יוון.

14:30 - יצאנו מ-PANORMOS 2 מייל צפונה בהמלצת דימיטריס ל-NEO KALIMA , עיירונת קטנה עם 3 טברנות, מנותקת מכל ההמולה התיירותית.

בדרך, הרוח הפכה לדרום מערבית חזקה וגלי הרוח התגברו להפליא.המעגן פתוח לדרום לכן הושפע מאד מהרוח, יאכטה מנועית נוספת כבר הייתה קשורה. בניסיון השני לעגינה ים תיכונית הצלחנו להיקשר עם הרוח והגלים המטלטלים.

19.00 - הרוח משנה כיוון והים במעגן מתחיל להירגע.

את ארוחת הערב אכלנו בטברנה במעלה הכפר עם אוכל אותנטי שלא טעמנו עוד כמותו, ליווני קוראים BANGELIS, מומלץ מאד!

יום ראשון 15.6.14

07:00 - מתעוררים לקול הצפונית החזקה שדופקת את המעלן על התורן ומטלטלת את היאכטות במעגן.

NEO KALIMAאני מוציא את הראש מההאצ' ומגלה שהים כבר עובד ומחכה לנו.

קפה והתארגנות זריזה עם אסף ואופיר שכבר התעוררו, ויצאנו.

צפונית 17 קשר, הים מטלטל אותנו. מרימים ראשי מינימלי וחלוץ, שמים את החרטום לכיוון דרום מזרח ומרביצים ל-ALONISSOS,

הרוח גבית מפנה שמאלי, הגלים בגב ואנחנו ב- 8 קשר טסים עם הים, זאת דרך לפתוח את הבוקר.

כשפנינו צפון מזרחה ל-ALONISSOS קיבלנו את ההגנה של SKOPELOS מצפון, והגלים נרגעו.

את הצהריים עשינו ב-VOTSI, מפרץ כפרי קטן ב-ALONISSOS עם יאכטות שעוגנות על בויות. אנחנו בוחרים לעגון על עוגן ליד השלוחה שיורדת לים. החבר'ה ירדו לתור את הכפר.

15.00 - מדרום נראים עננים אפורים ורוח דרום מזרחית שמתגברת, גשם מתחיל לטפטף והים מתחיל לעלות.

מתקפלים וממשיכים צפונה למפרץ הלילה שלנו ב-KIRA PANAYA.

בדרך עוברים בין שני האיים ALONISSOS ו-PERISTERA.

השקע כבר מעלינו, רוח 25 קשר, אנחנו בצינור רוח מטורף בין שני האיים, גלים בדופן מטלטלים אותנו, גשם מטפטף מעל, הרגשת אדרנלין חזקה בגוף, אני מרגיש שהיאכטה עובדת.

התקבל SMS מדימיטריס שדואג לשלומנו ושואל אם אנחנו בטוחים, הרגעתי אותו ב-SMS חוזר.

בדרך מזהים בחרטום שחפים על המים, מתקרבים בסקרנות ומגלים שחף שמתקשה לעוף ובפיו חוט דיג שהמשכו בתוך המים ומחובר למשקל כלשהו שמושך את ראשו לתוך המים...ניסינו להרימו עם גנצ' אך ללא הועיל, כשהגענו כבר היה מאוחר, השחף נשם את נשימותיו האחרונות, עצוב....

לאחר שיצאנו מצינור הרוח המשכנו בים הפתוח על גלים בגב שדחפו אותנו בבטחה לעבר המפרץ המוגן בדרום KIRA PANAYA.

בכניסה למפרץ השמיים התבהרו והרוח שכחה כאילו הים רצה לומר לנו משהו.

המפרץ הדרומי בנוי ממפרצונים קטנים, בחרנו בזה עם האי באמצעו שנותן הגנה מעולה מגלים ורוח.

מייד כמו באינסטינקט, שרון יורד לחוף ומתחיל לאסוף עצים למדורת הערב.

יום שני 16.6.14

בוקר רגוע במפרץ, מנסים לדוג כמה דגים, רק אחד הואיל בטובו להיתפס...

12:00 - יוצאים בצהריים לעבר "מפרץ המנזר" שנמצא בצידו המזרחי של האי. במפרץ ישנו מזח גבוה שמשרת את ספינות התיירים שמגיעים לבקר במנזר. נקשרים לסלע בכניסה למפרץ, ויורדים עם הדינגי. מטפסים במדרגות האבן, ממשיכים בשביל העולה למנזר כ-200 מטר של עליה תלולה.

לנזיר קוראים חריטון, הוא מקבל אותנו בשמחה, נראה כי היה די צמא לשיחה עם בני אנוש מלבד התיירים שרק באים, רואים וקונים מזכרות, וזה שאנחנו יהודים מישראל רק מוסיף לו לריגוש. הוא מוציא לנו מגש עם מים, ליקר, קפה שחור ורחת לוקום מצופה בקוקוס...הכל אותנטי ! ואז נותן לנו את משנתו על החיים, אלוהים, ומציאת האור. יצאנו מהמפגש חצי מרוגשים חצי צוחקים..

15:00 - המשכנו לאי הבא, GIOURA. אי מצוקי מאד בעל מערות בהיקפו, עם חוף קטן בקצהו הצפוני, אולי נזכה לראות שם את כלב הים הנזירי שהבטיחו לנו לראות.

עגנו במפרץ הצפוני, יצא טוב שהים היה רגוע, כי בדר"כ הצפוניות מרביצות חזק בצד זה של האי. מיד הורדנו משלחת סיור עם הדינגי לאורך האי לחיפוש כלב הים הנזירי......כלום ושום דבר.

17:00 - מקיפים את האי מצפון וחוזרים דרומה לעבר המפרץ הצפוני ב-. KIRA PANAYA

בדרך מזרחית 15 קשר, גלי רוח ואנחנו מחליקים עליהם 7 קשר על מפרשים בלבד...מושלם!!!

ברגעים כאלה אתה נזכר שבשביל זה עשית רישיון סקיפר.

לאחר כמעט שעה בכיף הזה מורידים מפרשים ונכנסים בתעלה של מפרץ הלילה שלנו.

המפרץ בצורת לב שסגור כמעט כולו למעט תעלת הכניסה שנכנסת מצפון , נותן תחושה של אגם. בכניסה מחכה לנו דו תרנית עצומה באורך של 100 מ'!!! של איזה תעשיין גרמני שעצר ללילה בדרכו מזרחה.

יום שלישי 17.6.14

09:00 - אחרי יומיים בלי ציויליזציה, יוצאים מוקדם חזרה דרומה לכיוון ALONISSOS PATITIRI.

הפלגה של שעתיים בים רגוע, בניגוד לכיוון ההפוך שעשינו לפני יומיים במזג אויר סוער, הכל נראה פתאום אחרת לגמרי.

בדרך עוצרים לבראנץ במפרץ יפייפה עם אי גדול במרכזו, 20 דקות מ-PATITIRI.

14.00 - נכנסים ל-PATITIRI, נכנסנו מוקדם כדי לתפוס מקום עגינה נוח לפני ששאר היאכטות מגיעות.

PATITIRI, עיירה תיירותית, טברנות, מזכרות, בתי מלון קטנים, מוזיאון, מועדוני צלילה.

שכרנו אופנועים וטרקטורונים ב 10 ו-15 אירו ויצאנו לכיוון ALONISSOS העתיקה שנמצאת מעל PATITIRI וממנה ניתן לראות את הים והאי עצמו מכל הכיוונים.

יום רביעי 18.6.14

יום יבשה ב-ALONISSOS. חלקינו הלכנו לצלול וחלקינו חרשו את האי לאורכו ולרוחבו על גבי טרקטורונים.

צללנו שתי צלילות באתר ה"קיר", ובשילדת סירת פליטים שטבעה סמוך לאי "האחים". צלילות רגועות וחביבות, האזור הרבה יותר מלא חיים מאשר בישראל, ללא ספק.

את הערב והלילה החלטנו להעביר במפרץ סמוך, בדרום האי, במרחק של חצי שעה הפלגה, נקרא גם מפרץ הנודיסטים, כך לפי מה שכתוב על קיר המבנה ההרוס שניצב על החוף. ואכן, השם הוא אמיתי...ברגע שנכנסנו למפרץ הזוגות שהיו שם החלו להתלבש...

בית הקפה של אלנה ב- ALONISSOSהמפרץ פתוח לדרום וברוחות חזקות מקבל גם סוול שמטלטל מצד לצד. בעונה זו - מזג האויר נוח.

שיחה קצרה עם הדייג שעגן במפרץ הניבה שתי שקיות מלאות בדגים. בעזרת זוג מקומיים אספנו כמה עצים והדלקנו מדורה לצליית הדגים.

דגים, אוזו, חברה טובה ויאמס!!! ערב מושלם אל תוך הלילה.

יום חמישי 19.6.14

הרגשנו שעדיין לא מיצינו את ALONISSOS העתיקה, בהחלט מקום קסום ששווה לחזור אליו. חלקנו עלו ברגל ממפרץ הנודיסטים, עליה של 40 דקות לכפר העתיק וקבענו להיפגש בכפר לאחר שנחזור לעגון ב-PATITIRI.

במעלה הסמטה הראשית בכפר העתיק, בין שתי הכנסיות, נמצא בית הקפה הקטן והאינטימי של אלנה, תחת עצים פורחים אפשר לשתות קפוצ'ינו, ליקרים, קפה קר ולטעום מעוגת הלימון מעשה ידיה של אלנה. עוד קצת קפה, משקאות אותנטים, קניית מזכרות ויורדים חזרה ל-PATITIRI ללג האחרון שלנו לבסיס הבית ב-SKIATHOS.

שחררנו חבלים ויצאנו לדרך. בדרך מזג אויר מגוון מאד להפלגה של 3 וחצי שעות. התחיל שתיל ללא רוח, לפתע באופק נראו עננים וברקים וגם הרעמים החלו להישמע. תוך דקות ספורות היינו מתחת למערכת גשם מקומית שעוברת ממש מעלינו....נגמר מהר.

4 מייל מ-SKIATHOS, צפונית 20 קשר שמגיעה ממערכת שנמצאת מעל SKOPELOS ומרימה את הים תחתינו.

בכניסה ל-SKIATHOS הכל רגוע, ורק הרוח במעגן מזכירה לנו את מה שקורה בחוץ.

זהו, נגמר.... צ'ק אאוט, לילה אחרון בנסיכה שלקחה אותנו לאחת ההרפתקאות הטובות שעברנו.