הפלגה באיי קרואטיה 2016

יולי 2016

הפלגנו באיי קרואטיה בין התאריכים 23/07/16 עד 03/08/16
צוות הספינה מנה 2 זוגות : משה וזהבה סבג – "אופק" ביה"ס לשייט. אהרון וגלית שמואל

יום 1 – מרינה kastela 23/07/16 יום שבת.

קבלת הספינה מתוכננת ליום 23/07/16 יום שבת. טסנו יום קודם בתאריך 22/07/16

(מומלץ לטוס יום קודם להתארגנות טובה ולהיות רעננים ביום ההפלגה הראשון).

לאחר לחצים עדינים על מנהלי הבסיס לקבלה מוקדמת של הספינה, קיבלנו את הספינה בשעה 13:30.

בשעה 15:00, לאחר בדיקות הקבלה יצאנו לים והפלגנו לאי brac לעיירה milna , מרחק הפלגה של 15 מייל. נקשרנו לרציף במרינה מול מסעדה מעולה ומקבלת פנים. בכניסה למסעדה קיבל את פנינו דג טונה כחולה טרי במשקל של כ- 150 ק"ג תלוי בזנבו וממתין לסועדים.

אכלנו את ארוחת הערב במסעדה, כמובן הזמנו נתחי טונה על גריל פחמים שהיה מעדן.

במילנה יש גם את הקרמשניט הטעים ביותר בקרואטיה, מומלץ לקחת לקפה של בוקר.

עלויות העגינה במרינה milna לספינה שלנו באורך של 41ft היו 500 קונה (כ 75 אירו).

יום 2 להפלגה – תאריך 24/07/16 יום ראשון.

בשעה 10:00 לאחר ארוחת בוקר טובה שהכינו לנו בנות הזוג שלנו זהבה וגלית שיחיו, יצאנו והפלגנו לעבר האי vis (שינוי מהתוכנית המקורית). החלטנו ברגע האחרון שכדאי ביום הראשון לרדת כמה שיותר דרומה ולאחר מכן להפליג בהדרגה צפונה, על מנת שביום שישי כשצריך לחזור לבסיס להחזרת הספינה ב- kastela נהיה בקרבת מקום ולא נילחץ בזמן להחזרה. לכן הפלגנו ישירות לאי vis לעיירה kamiza , מרחק של כ- 30 מייל מהעיירה milna , הפלגה כ - 4 שעות.

הגענו בשעה 14:00, רוח חזקה מקבלת את פנינו והחלטנו להיכנס פנימה להקשר לרציף, מה שהתברר בדיעבד כהחלטה לא נכונה ועדיף היה להישאר בחוץ ולהקשר ל buoy מחוץ למרינה. בגלל הרוחות החזקות, גם בתוך המרינה לא שקט והספינה לא רגועה ומתנדנדת המון ועדיף היה להיות קשורים ל buoy .

שרותי המרינה, גם שרותי צוות המרינה וגם השירותים והמקלחות לוקים בחסר. אין הרבה מה לעשות בעיירה מלבד לעלות למנזר שנמצא במעלה ההר ומשם יש נוף עוצר נשימה. מומלץ ואפילו חובה לעלות.

את ארוחת הערב החלטנו לאכול בספינה, שוב בנות הזוג שלנו הכינו לנו ארוחה איטלקית נהדרת באוירה רומנטית.

עלות עגינה ללילה במרינה 480 קונה, ועגינה על buoy ב- 250 קונה.

יום 3 להפלגה – תאריך 25/07/16 יום שני.

תכננו להפליג למערה הכחולה באי bisevo הסמוך, אך לבסוף החלטנו החלטה מושכלת להגיע למערה הכחולה ב taxi boat , זה מקצר את הזמן ויעיל יותר.

עלות הנסיעה ב-taxi boat היא 100 קונה, ועלות הכניסה למערה 70 קונה. כל הסבב הלוך וחזור וסיבוב במערה ארך כשעה וחצי בלבד, (מרחק הפלגה של 5 מייל לכל צד).

הסיור במערה הכחולה היה אכזבה למי שהיה במערה הכחולה ב- castel orizon . המערה קטנה מאוד, לא נותנים להיכנס עצמאית, לא ניתן לשחות, וכו', וניתן להיכנס רק עם סירה מקומית ייעודית שעושה סיבוב קצר (דקות בודדות) ויציאה החוצה.

עם חזרתנו לעיירה kamiza מיד התארגנו והפלגנו לעיירה vis שבאי vis .

(זהירות - רוחות חזקות שנושבות בפתאומיות במרינה מקשות על היציאה מהרציף).

הגענו לעיירה vis בשעה 14:00 מרחק הפלגה של 11 מייל מהעיירה kamiza.

הפעם החלטנו להקשר ל- buoy ולא להיכנס לרציף ולרדת לחוף עם הדינגי (שהרי לשם מה יש דינגי, ושכרנו מנוע לדינגי בעלות של 80 אירו).

עלות הקשירה לבויה 250 קונה. ירדנו עם הדינגי, העיירה מתויירת ומאוד יפה, מסעדות טובות ומקום שנעים להיות בו.

יום 4 להפלגה – תאריך 26/07/16 יום שלישי

בבוקר מוקדם יצאנו מהעיירה vis והחלטנו להדרים יותר ולהפליג לעבר העיירה Vila luka שבאי korcula , מרחק הפלגה של 25 מייל, (כן אנחנו אוהבים להפליג).

בדרך נופים מהממים, מפרצונים ואיים נהדרים, ים שקט, רוח כ- 10 קשרים. זמן הפלגה כ 4 שעות. לפני הכניסה ל- vila luka אנו קולטים מפרצון נהדר בשם uvala meja נכנסנו אליו, הטלנו עוגן, מים צלולים בצבע טורקיז כחלחל, קפצנו לשחות, ירדנו עם הדינגי לחוף, ובאותה הזדמנות אימנו את בנות הזוג שלנו להשיט את הדינגי עם משוטים. מומלץ לרדת לחוף במפרצון זה עם נעלי גלישה בשל החוף האבני וקיפודי הים.

לאחר השחייה וההתרעננות חוזרים לספינה וממשיכים בהפלגה לעבר העיירה vila luka. עיירה קטנה מאוד, מרינה עירונית. מגיעים בשעה 16:00 לערך, אין מקום ברציף ונקשרים לבויה. ויורדים עם הדינגי לחוף, מקלחות ושירותים במרינה לא משהו וזאת בלשון המעטה. יש כמה מסעדות קטנות ולכן החלטנו שאת ארוחת הערב נעשה שוב בספינה בעזרת השפיות הנהדרות שלנו זהבה וגלית, שלא הפסיקו לפנק אותנו מבחינה קולינרית.

עלות עגינה על בויה 150 קונה, עלות מילוי מים לספינה 50 קונה.

יום 5 להפלגה – תאריך 27/07/16 יום רביעי.

יוצאים מהעיירה vila luka מוקדם בבוקר לעבר העיירה hvar, שבאי hvar .

בדרך עצרנו במפרצון z drilca שבאי klement , אי עתיר מפרצונים, שלמעשה בנוי כמו נחש מלא מפרצונים מדהימים. אם נכנסים עמוק לתוך המפרצון ( z drilca ) מגלים חוף מדהים בשם u mlini. זרקנו עוגן, מים תכולים ושקופים, קפצנו למים ונסענו עם הדינגי לחוף mlini, חוף מדהים ביופיו, חובה לבקר, מרחק הפלגה כ- 20 מייל מ vila luka .

אחר הצהריים הרמנו עוגן והפלגנו לעבר העיירה hvar שבאי hvar, הפלגה של כ- 20 דקות. הגענו בשעה 16:00 המרינה הייתה מלאה גם ברציף וגם ב- buoy, והאופציה היחידה הייתה להטיל עוגן. הואיל והסקיפר שלנו לא מוכן לעזוב את הספינה כשהיא על עוגן מטעמי בטיחות, החלטנו להמשיך מייד לעיירה stari grad שבאי hvar , מרחק הפלגה של 15 מייל ולחזור לעיירה hvar במונית דרך החוף. ההחלטה התבררה בדיעבד כחכמה מאוד. הפלגנו לעיירה stai grad הגענו בשעה 18:30, נקשרנו ל- buoy , ירדנו עם הדינגי ונסענו כמתוכנן עם מונית לעיירה hvar , מרחק נסיעה של כ- 20 דקות בעלות של 250 קונה. ירדנו ישר במבצר שמעל העיירה והתגלה לפנינו מפרץ אדיר, עם נוף עוצר נשימה. לאחר התרשמות, כמובן תמונות והנאה מהנוף המדהים ולאחר השקיעה, ירדנו ברגל לעיירה hvar ומתגלת עיירה שוקקת חיים, תוססת, מסעדות פאבים ובתי קפה בכל סמטה, אכלנו במסעדה טובה (כולן טובות) מחירים סבירים ואוכל כרגיל טעים.

בחצות חזרנו ל- stari grad עם מונית, העברנו את הלילה ב stari grad. בבוקר אכלנו ארוחת בוקר בעיירה, שילמנו עבור העגינה על הבויה 250 קונה והמשכנו לעבר האי brac.

יום 6 להפלגה – תאריך 28/07/16 יום חמישי.

הפלגנו מ- stari grad לעבר המפרצון lucice שבאי brac. נקשרנו לבויה. מרחק הפלגה של כ- 13 מייל, מפרצון יפה מים צלולים ושקופים, 2 מסעדות בחוף. השתכשכנו במים והעברנו את הלילה במפרצון זה, וכמובן שוב השפיות שלנו פינקו אותנו בארוחת ערב רומנטית.

עלות עגינה על בויה - 250 קונה.

יום 7 להפלגה – תאריך 29/07/16 יום שישי.

הפלגה מהמפרצון lucice לעבר מרינת הבסיס kastela להחזרת הספינה. יש חובה להגיע למרינת הבסיס עד השעה 18:00,

בדרך עצרנו במפרצון krusica gornja מפרצון מדהים, זורקים עוגן, קופצים לשחייה עד לחוף, חוף יפה ונקי, מפרצון מוגן. לאחר השחייה וארוחת בוקר הרמנו עוגן והפלגנו למפרצון נוסף בשם rogac , שם הרמנו את הדינגי לספינה. ניתן לתדלק את הספינה במפרצון זה לפני החזרתה לבסיס אך יש לקחת בחשבון המתנה ארוכה לתדלוק בשל ריבוי הספינות שממתינות לתדלוק, ולכן מומלץ לתדלק יום קודם במרינה אחרת ולמלא מספר בקבוקים כ- spare לצורך השלמה במרינת הבסיס.

ממפרצון זה אנו מפליגים לעבר מרינת הבסיס kastela , רוח גבית חזקה של כ- 20 קשר עוזרת לנו בכיוון ההפלגה עם חלוץ פתוח לרווחה.

הגעה לבסיס בשעה 16:30, בדיקת הספינה ע"י חברת ההשכרה, הכל תקין.

נסענו בלילה לבילוי בעיר split עיר גדולה יפה ותוססת וחזרנו ללילה אחרון בספינה.

למחרת, יום שבת 30/07/16, עזבנו את הספינה וחזרנו למלון ששכרנו מראש בעיירה trugir שהיא כשלעצמה עיירה מדהימה.

סוף מסע ימי ( end of voyage ), והתחלת טיול קרקעי שלא נפל מהמסע הימי.

מסקנות והמלצות:

1. לבדוק היטב את הספינה לפני קבלתה והיציאה לים וללמוד ככל האפשר את הספינה. במיוחד את מקום הפעלת מערכות כגון פיוז ראשי של העוגן, מפסקי תאורה וכו'...
  2. להשתדל לקבל את הספינה מוקדם ככל האפשר ביום שבת ולצאת מיד להפלגה למרינה הקרובה לפני השקיעה. כך מרוויחים עוד יום.
  3. מומלץ למי שאוהב להפליג בים לעשות leg ארוך ככל האפשר ביום הראשון. אחר כך לחזור בהדרגה לכיוון הבסיס, כך שלא תהיו בלחץ ביום האחרון להחזרת הספינה ושתהיו בקרבת מקום למרינת הבסיס ושניתן יהיה גם ליהנות מהיום האחרון במפרצונים שונים.
  4. לתדלק את הספינה בחזרה יום לפני ההחזרה ולמלא מספר בקבוקים להשלמה ביום ההחזרה של הספינה על מנת לא להיתקע ביום ההחזרה בתור של מספר שעות לתדלוק (כי כולם מתדלקים ביום האחרון).
  5. מי שמעוניין לעגון ברציפים במרינות, במיוחד בחודשי העונה (יולי אוגוסט) מומלץ להגיע מוקדם ככל האפשר למרינות. אחרת כל המקומות תפוסים ונשאר או לעגון על buoy במקרה הטוב, או על עוגן.
  6. להגיע לקרואטיה יום לפני קבלת הספינה ולמי שלא מתכנן גם טיול קרקעי לחזור יום אחרי בכדי שלא תהיו בלחץ של זמנים, (יש מלונות טובים וזולים בקרבת המרינה).
  7. לתכנן מסלול הפלגה מראש עם אופציות בצורת תרשים זרימה, כך שניתן בכל רגע באופן ספונטני לשנות יעדים בקלות (לחצו לדוגמה)
  8. לקחת נעלי גלישה, סנפירים, מסיכה ושנורקל. החופים אבניים וקשה ללכת ברגליים יחפות. ניתן לקנות במקום את הציוד במחירים סבירים למי שלא רוצה להכביד משקל בטיסה.