הפלגה משפחתית בקרואטיה -קיץ 2016

מאת אופיר קורן

אוגוסט 2016

החלטנו לפני כחצי שנה לצאת לשייט משפחתי ראשון.

התנאי המשפחתי היה שנשכור קטמרן. כסקיפר, הניסיון המשמעותי שלי דווקא מגיע מיאכטות מונהול אבל החלטנו לצאת לדרך עם Lagoon 400.

בכדי להבין את המסלולים, המרחקים ומקומות מועדפים קיבלנו תדרוך משירי שכלל מעבר מהיר על מקומות מרכזיים. מכאן התכנון כמובן היה תלוי במרחקים שכלל המשפחה רוצה להפליג ביום, וכמובן המקומות עצמם.

מכיוון שתהליך הבנייה של המסלול כלל מספר הכנות, החלטתי לשתף אתכם בחומר שאספתי כך שרוב הטקסט שתקראו יהיה בנוי יותר כמו דפי מידע ולא סיפור על שייט משפחתי.

שקיעה בשמורת טלסיקה בבניית המסלול לקחתי בחשבון שהיציאה משיבניק יכולה להיות למספר כיוונים ויש להחליט על כיוון מסוים.
הכיוונים האפשריים הם:
1. סקארדין (שמורת טבע הכוללת שייט בנהר וסיום במפלים שנקראים "קרקא"
2. יציאה לכיוון הערים לאורך החוף (VODICE, MURTER, ZADAR)
3. יציאה לכיוןן הקורנאטים. (שמורת איים מדהימה).

החלטנו לשוט בשני איזורים – האיזור הראשון הקרוב לחוף שכולל מרינות מסודרות וערים והאיזור השני שכלל את שמורת טלסיקה והאיים הקורנטיים.

הנה רשימת המקומות שעברנו דרכם:

1. Sibenik - מרינת יציאה וחזרה.
כתובת:
Marina Mandalina
Obala J. Sizgorica 1
HR-22000 Sibenik

2. Skradin - הפלגה בנהר עד למרינה ויציאה למפלים (שמורת טבע).

מרינת שיבניק3. Murter - עיירה נחמדה עם מרינה בינונית, ניתן לעגון במרינה בתאום מראש או להיקשר לרציף צמוד למסעדת פאברו (מסעדה מעט יקרה, עלות עגינה סביב 150 קונה).

4. ZADAR – עיר עתיקה עם כנסיות ומסעדות נהדרות.

5. National park Kornati – שמורת טבע הכוללת 12 מקומות עגינה ומספר איים רב. זוהי שמורת איים ארוכה הנמתחת משמורת טלסיקה דרומה. הכניסה מחייבת קניית כרטיס לשמורה. עדיף לקנות במורטר או באחד ממשרדי התיירות (עלות 250 קונה) העלות בשמורה היא פי 1.5.
בשמורה יש 12 מקומות עגינה המצויינים בחוברת שתקבלו כשתקנו את כרטיס (כולל מרינות קטנות ומצופים) אין אפשרות לעגון במקומות אחרים. כדאי לשהות בשמורה יומיים יש בה מקומות עגינה יפים ונופים נהדרים.

6. National Park Telascica – שמורת איים מדהימה, צפונית יותר הכוללת ימת מלח מתקופת הקרח ומעגנה מצויינת (מצופים). קרוב לימת המלח הקטנה ישנו צוק מדהים שכדאי לחכות בו לשקיעה. מי שמעוניין להכיר שייטים אחרים מהעולם זו הזדמנות טובה. רוב הצוותים מגיעים לשעה זו.

המעגנה בשמורת טלסיקהעלות השהייה בטלסיקה 250 קונה והיא נגבית בזמן העגינה.
 יש במעגנה שירות מכולת צף המגיע ליאכטה ומוכר לחמים טריים ופירות סביב 8:00 בבוקר.
עגינה היא כמובן בחיבור למצוף, אנחנו בחרנו במצוף מוגן מרוח צפונית.

קניות והכנה לשייט:

מרינת שיבניק היא מרינה חדשה עם מספר רציפים רב, העיר עצמה מעט תעשייתית ולא ממש טיילנו בה.
המרינה כוללת:
1. חניון גדול בתשלום
2. שרותים ומקלחות נקיות וחדשות ללא תשלום
3. סופרמרקט קטן במרינה (עדיף לטובת השלמות ולא לקנייה גדולה)
4. מספר סופרמרקטים גדולים במרחק של 1 ק"מ מהמרינה (Konzum, Lidel)

עלות הסופרמרקט בקרואטיה כמעט זהה לישראל (נכון ל 8/2016)

השכרת רכבים:
אנחנו שכרנו רכב מחברה קרואטית שהסתברה כמהימנה ובמחירים סבירים. שם החברה הוא NOVA והרכב נלקח מהמרינה והוחזר למרינה, מה שהקל על כל תהליך ההגעה והעזיבה. http://www.novacarhire.com
לגבי ניווט - השימוש ב-WAZE מוכיח את עצמו גם בחו"ל.

הצוק בשמורת טלסיקהמטבע/כסף:
במרינה עצמה ניתן לשלם על היאכטה ועל התוספות ביורו או בקונה.בשאר המקומות עדיף קונה. 1 קונה = 0.57 ₪ (נכון ל 8/2016).
במרינה יש בנקומט ATM למשיכת מזומנים ושער ההמרה פחות טוב ממקומות אחרים.
לגבי תשלום בקרואטיה יש מקומות המקבלים אשראי ויש שלא, הייתי ממליץ להוציא סכום שיאפשר לכם לעבור יומיים ללא אשראי.

מזג אוויר:
נושא מזג האוויר בקרואטיה מורכב ויכול לתעתע. לאחר היציאה מהמרינה הפלגנו ל-MURTER ועגנו שם ללילה. סביב השעה 23:00 נכנס שקע עם רוחות וגשמים עזים, השמיים התכסו עננים גשם שוטף החל לרדת ורוח נשבה במהירות של 45 קשר במשך יומיים. רוח הידועה בשמה "בורה בורה". כך שאם אתם מתכננים מסלול, עדיף לשים דגש על שהייה במרינה מסודרת במשך רוח כזו.

שמענו על שייטים שחוו לילה לבן ומאוד לא נעים באיים הקורנטים ולדברי המקומיים לא ניתן לשוט עד שהרוח לא נחלשת.
ביומיים הללו שכרנו רכב מקומי והמשכנו את הטיול ברכב. כמובן שלאחר יומיים חזרנו בשמחה לשוט.
ההכנה לסערה כללה בדיקת קשירות, סגירת כל החלונות וסגירת שק מפרש בצורה הרמטית.
אני מציע להתעדכן ברמה יומית וקשר עם מישהו מקומי תמיד יכול לעזור.

עננות של רוח הבורה-בורה אתרים למזג אוויר:
1. אתרים באתר של "תשוט".
2. אני בחרתי באתר שנקרא: windy שיש לו גם אפליקציה לנייד. https://www.windyty.com
האתר והאפליקציה מאפשרים לשמור את המקומות שבהם תהיו ולראות מצב עדכני של גלים, רוח, טמפ' , מים ובנוסף מודלים שונים של חישובי תחזית.

WIFI / Cellular data:
מכיוון שנושא מזג האוויר קריטי אני ממליץ לצאת לשייט עם חיבור אינטרנט בסירה.
1. אפשרות ראשונה היא חיבור סלולארי עם חבילה מהארץ
2. אפשרות שניה - שכירת router קטן שמאפשר חיבור של כל יושבי הסירה לאינטרנט. חברה שאני נוהג לשכור ממנה היא: www.iamwebbing.com

מילוי דלק בסיום השייט:
מילוי דלק בסוף השבוע מחייב עמידה בתור סביב ה- 30 דקות במרינת שיבניק.
37 ליטר סולר עלה כ- 250 קונה.

הערב יורד על מרינת Murter

הערות כלליות:
1. השמורות מוגנות ומחייבות עגינה במקומות מסודרים.

2. עגינה במצופים היא פתרון קל וחוסך את נושא העוגן. יש להכין חבל V עם שקל באמצע המאפשר עגינה קלה.

3. טמפרטורת המים בקרואטיה קרה יחסית (23 -22 מעלות)

4. אני ממליץ לבדוק מזג אוויר בכל יום, בשבוע שלנו הופיעה "בורה בורה" של 45 קשר עם גשם חזק ולא הפסיקה
לנשוב במשך יומיים. עגינה במפרץ לא מוגן כנראה תחייב לילה לבן בניסיון לשמור על היאכטה.

5. קרואטיה מחייבת תשלום בכל מרינה והזמנה של יום מראש (עדיף יומיים מראש) את המרינה הבאה. מבחינתנו הנושא דרש התעסקות יומית בנושא ... קצת מתיש אבל מחוייב המציאות. הטלפונים של המרינות נמצאים בפיילוט בוק או ניתן לקבלם ממרינת היציאה.

6. קטמרן הוא כלי שונה במעט אבל השהיה בו היא נוחה מאוד וכוללת משטח של סלון פנימי וחיצוני מעל גובה המים, פינוק אמיתי ומומלץ בחום.

7. עגינה ברציף מסעדה – אנחנו עגנו במורטר ברציף של מסעדת פאברו. יש לקחת בחשבון כי עגינה כזו כרוכה בדרך כלל בארוחת ערב במסעדה. מסעדת פאברו יקרה ועדיף לפעמים לשלם את העגינה ולאכול במסעדה אחרת בעיר.

מרינת Zadar8. הפלגה של עד 25 - 20 מייל ביום היתה סבירה לחלוטין. מהירות ממוצעת היתה סביב 6-7 קשר.

9. מצורפת טבלת מרחקים, וכן מפת מיקומים (ערים, מרינות, מסעדות) ומפת מסלולי השייט והמרחקים שנעשו ב-Google Earth.
מי שמעוניין בקבצי המפות עצמן, מוזמן לפנות אלי במייל : [email protected]

מקווה שהמידע יעזור למי שיבחר לשוט באיזור ואשמח כמובן לענות על שאלות במייל .

שהרוח לא תפסיק לנשוב,

Kornati
Koranti
Kaprije

מפת מיקומים (ערים, מרינות, מסעדות)

מפת מסלול השייט והמרחקים שנעשו ב-Google Earth.