שייט בדודקאנסים - יציאה מקוס 2016

מאת קובי שדה

ספטמבר 2016

Emborios מבט מהחוף בדמדומיםלאחר מעט התלבטויות בחרנו השנה ולהפליג מהאי קוס השוכן במרכז הדודקאנסים. קבוצת האיים הדודקאנסים כוללים כ- 14 איים גדולים יחסית ועוד כ- 40 קטנטנים שרובם לא מיושבים.
האיים המרכזיים הם רודוס וקוס, לשם יש טיסות ושם גם נמצאות חברות ההשכרה של היאכטות.
יחסית לסרונים ולים היוני האזור נחשב קשה יותר להפלגה עקב משטר הרוחות, המעגנות והמרחקים בין האיים.
בחרנו בספטמבר - הסבירות למלטמית נמוך יותר, המים עדיין חמים, שיא העונה מאחורינו ועדיין ניתן למצוא טיסות צ'רטר זולות יחסית ולדלג על טיסה לאתונה ועל עצירת הביניים המייגעת שם. כמו בפעמים קודמות שלנו אנחנו רק זוג : חגית ואני , הפעם על Elan 384 שנת 2011 שהשכרנו באמצעות "תשוט".

יום 1
היום הראשון של ההפלגה התחיל כמובן בקוס.
המרינה של קוס היא מרינה מסודרת מאד ונוחה, אך צפופה יחסית. יש בה את כל השירותים הנדרשים כולל סופרמרקט שאולי קצת יותר יקר מזה שבלב העיר אבל בהחלט ידידותי לשייטים. אפשר לשמור אצלם את הקניות ולקבלן ישירות לספינה. החנות גם העניקה לנו בקבוק יין מקומי על חשבון הבית.

עגינה במפרץ של ואטי בקלימנוסבבניין המרינה גם חנות לחלקי חילוף וציוד לשייט שמצאתי בה הנחות סוף עונה מפליגות. את הספינה אלן 38 פיט קיבלנו בשעות הצהריים ושקדנו על בדיקתה והכנתה.
כשהיינו מוכנים ליציאה דיווחנו למרינה בערוץ 77 והם הציעו לנו עזרה ביציאה. הגיע אליינו "פיילוט" על סירת גומי שליווה אותנו ביציאה ודחף את הסירה בסיבובים החדים בין הרציפים הצפופים. גם בחזרה הם מבקשים להודיע להם והם דואגים לליווי.

בויה בשם Artisticoקוס נמצאת בלב קבוצת האיים הדודקאנסים שבדרום הים האגאי וההחלטה החשובה ביותר שיש לקבל כשאתה בקוס היא לאן להפליג ?: צפונה או דרומה ?
רוב הצ'רטרים יחייבו יציאה אחה"צ ולכן הפלגה דרומה עשויה להיות ארוכה מדי עד למעגן הקרוב ביותר שהוא בניסורוס במרחק של כ- 22 מייל.
למעגן שצפונית לקוס קל יותר להגיע והאי פסרימוס למשל מצוי במרחק של כ- 10 מייל בלבד.
בהפלגה הנוכחית עם משטר הרוחות הצפוי של רוחות דרומיות בתחילת השבוע וצפוניות בסופו - כמובן שהביאו אותי לבחור בהפלגה צפונה.
כיוון שהצלחנו להתארגן מהר וטרם החשיך, יצאנו אחה"צ צפונה לאי פסרימוס, המרוחק ממנה רק כ- 10 מייל ולעשות שם את הלילה.
אני בהחלט ממליץ להשתדל ולצאת מקוס כבר ביום קבלת היאכטה שכן מדובר באי מקסים, רחוק מהמולת האי קוס. אך מי שבוחר להשאר בקוס ימצא עיר די תוססת ויפה ששווה לשוטט בה ובנמל שלה ולכן לא תמיד כדאי למהר ולינה על היאכטה במרינה היא גם זמן מצויין ללמוד על היאכטה ולאתר תקלות לא צפויות.

אנחנו, שבחרנו לצאת לפסרימוס הגענו בשעה 17:00 וראינו את כל סירות התיירים היומיות חולפות על פנינו חזרה לקוס. ואכן, חשוב להגיע לאי אחרי שהן עוזבות אחרת ההמולה שם גדולה מדי וזו לא אותה האווירה. כשהגענו היו רק יאכטות בודדות שעגנו על עוגן במרכז המפרץ ואחרות שהיו קשורות למזח משמאל לכניסה.
אנחנו בחרנו להיקשר בעגינה ים תיכונית למזח. שימו לב לא להטיל את העוגן רחוק מדי מהרציף כי הקרקע שם סלעית, אלא להמשיך עם הירכתיים לרציף עד שמתגלה האזור החולי ורק שם להטיל את העוגן.
אין כל חיבור לחשמל ולמים ברציף אך החוף מקסים והטברנות הפזורות לאורכו נעימות מאד.

יום 2
בבוקר הרמנו עוגן ויצאנו לכוון צפון מערב. היעד היה להגיע לואטי שבקלימנוס אבל בדרך לא התאפקנו ועגנו לכמה שעות בסמוך לאי קטן PLATI שקרוב לפסרימוס.
מצאנו מפרצון מוגן יחסית מהרוח עם קרקע חולית ואחיזה טובה ונשארנו שם לשחות ולשנרקל שעות ארוכות.
לואטי הגענו רק בצהריים. ואטי הוא שם כללי למפרץ עמוק דמוי פיורד ויש הרבה "ואטים" ביוון אבל הואטי של קלימנוס הוא המפורסם שבהם.

פלטי - אי קטן קרוב לפסרימוסהכניסה לואטי מרשימה ויפה הודות לצוקים שמשני הצדדים והגעה לכפר קטן ויפה מאד שהכרתי מביקורים קודמים באזור. אלא שהפעם קידמו את פנינו 3 ספינות גולטים עם המוני תיירים שהשתלטו על הכפר והצפיפות בנמל הקטן של ואטי הייתה גדולה מדי. אז למרות שמצאנו מקום עגינה הסתובבנו וברחנו מההמולה.
הפלגנו צפונה לאורך החוף המזרחי של קלימנוס אל מפרץ פאליאוניסוס Palionissos.
פאליאוניסוס הוא מפרץ המוגן היטב מהרוחות המלטמיות. אין בקצהו כפר אלא כ- 3 טברנות וחוף רחצה קטן. הקרקעית אינה טובה לעגינה לכן הציבו בעלי הטברנות מצופים (בויות) כדי לאפשר ליכטונרים לעגון במפרץ ולהינות ממנו ומהטברנות.
ואכן מצאנו למזלנו בויה פנויה ונקשרנו אליה.
הטכניקה של הקשרות למצוף היא פשוטה יחסית גם כשהצוות מצומצם. הגענו למצוף מול הרוח, נתנו לו להתגלגל בעדינות ליד הדופן ובעזרת הגנץ' אחזנו בלולאה שבראשו ותפשנו את חבל ההקשרות על הברווז שבחרטום. בהמשך הוספנו עוד חבל משלנו דרך הטבעת כי התקשתי לסמוך על חבל ההיקשרות המקורי והמרופט.
יש לשים לב שרוב הבויות המונחות ע"י המקומיים הן למעשה אילתורים : בטון שנשפך לחביות או מקררים ישנים ולא תמיד הן מוחזקות היטב. בעלת אחת הטברנות סיפרה לי כמה יקר זה להזמין כל שנה צוללן שיבדוק את הבויה והשרשראות.
כמו במיקרה של עגינה על עוגן לא יזיק לצלול גם לאורך הבויה ולראות שהיא, השרשת והבטון שאליה היא קשורה - כולן במצב סביר.

המפרץ היה מקסים ומלא חיים היה זה יום ראשון ומשפחות וילדים מילאו את החוף.
כיוון שנקשרנו לאחת מהבויות האדומות שמימין הרי שבערב הורדנו את הדינגי וחתרנו כמאה מטר לטברנה לה שייכות הבויות - טברנת איליס Ilias הצופה אל המפרץ. ממול יש טברנה גדולה וגבוהה יותר הקרויה Kalidonis Taverna שגם עליה שמעתי המלצות טובות.

יום 3
בבוקר, לאחר רחצה במפרץ השתחררנו מהבויה והמשכנו צפונה. לאחר כשעתיים הפלגה נכנסו למפרץ יפיפה הקרוי Sikati
בקצה המפרץ, מימין, בעומק של כ- 6 מטר מצאנו כתם חול וזרקנו לתוכו את העוגן, סמוך מאד לחוף. המים היו צלולים ועל החוף רעו עזים ידידותיות. בתוך שעה קלה הצטרפו אלינו שתי מגה יאכטות, יאכטה רגילה, סירת דייגים וכמה מטפסי הרים שזיכו אותנו במופע טיפוס מרתק על הצוק המקיף את המפרץ (קלימנוס מהווה גן עדן למטפסי צוקים ומטפסים נוהרים לאי הזה מכל העולם).

Sikati Kalimnosהמקום יפיפה ובהחלט מומלץ אך הוא פתוח לכוון צפון מזרח וספק אם הוא יכול להוות מסתור מפני המלטמיות בעגינת לילה.
אחה"צ הרמנו עוגן והמשכנו צפונה לכוון האי לרוס. המעבר בין קלימנוס ללרוס מפוזר באיים קטנים שלא כדאי להתקרב אליהם יותר מדי או לחצות ביניהם. יש שם הרבה רשתות דיג וחוות דגים אך אם מתקרבים בזהירות יש סיכוי לראות באזור דולפינים, אנחנו ראינו אחד…
מהקצה הדרומי של לרוס ניתן לפנות לצידו המזרחי ולעגון במקומות כמו פנדלי ואלינדה או לצדו המערבי שם המעגן היחידי הוא המפרץ של לאקי. פנדלי ואלינדה הם מקומות קסומים, יוון במיטבה. אלא שמקומות העגינה שם מצומצמים מאד ומדובר בעיקר בעגינה על עוגן.
כיוון שעמד להיכנס מזג אויר גשום בחרנו לפנות לחוף המערבי ולהיכנס למפרץ של לאקי. לאקי היא העיר הגדולה של לרוס אך היא פחות יפה ומושכת מהישובים האחרים באי.

המפרץ של פאנדלי באי לרוסהיתרון הגדול הוא המפרץ הסגור והמוגן היטב והאפשרות להינות משתי מרינות מודרניות: המרינה של לרוס והמרינה של לאקי השוכנות במפרץ זו מול זו.

אנחנו בחרנו במרינה של לאקי הקרובה יותר למרכז העיר. עלינו מולם בקשר בערוץ 11 ויצא לקראתנו פיילוט חביב שבמקצועיות ואדיבות עזר לי להקשר לרציף ולהתחבר לחבלי המורינג. העגינה שם הייתה תחת רוח צד של 20 קשר וכיוון שהייתי בצוות מצומצם זה לא היה פשוט כלל וכלל ונדרשו 2 ניסיונות עד שהצלחנו.
תמורת כ 25 יורו ליאכטה של 37 פיט קיבלנו, מלבד מקום ועזרה גם חשמל ומים וכניסה למקלחות מפנקות.
האמת שניתן להיקשר ללא תשלום, באותו רציף בדיוק, רחוק יותר מהמרינה עצמה סמוך לנמל המסחרי ולעגינת ספינות משמר החופים.
לאקי עצמה אינה עיירה טיפוסית ליוון, היא נבנתה ע"י האיטלקים ואין בה את הסמטאות הצפופות והרומנטיות של פנדלי ואגיה מרינאס שבצד השני של לרוס. אך קרוב למרינה, ממש לאורך החוף, יש מספר מסעדות ואני ממליץ בחום על : Ostria

יום 4
כיוון שהצפי היה ליום גשום החלטנו להשאר במרינה של לאקי ולטייל באי לרוס באמצעות רכב שכור. במיוחד חובה לטייל בפנדלי ולצפות בשקיעה מהמבצר הגדול שבראש ההר וכך עשינו אנו.
טיילנו עם הרכב לאורך האי ובדקנו מפרצים ומעגנים. בצפון ובמזרח האי יש כמה וכמה מפרצים האפשריים לעגינה שתוכלו למצוא. לגבי כל אחד יש פירוט בפיילוט בוק אך במיוחד אני ממליץ על עגינה ב- PLAKOUTI שם יש גם טברנה נעימה מאד.
בדרום האי, ממש מול קלימנוס, יש מפרץ בשם קסרוקמבוס Xerokambos שנוח מאד לעגינה הודות לבויות שהציבו בעלי הטברנות. במיוחד כדאי להיקשר לבויה הצהובה שמשמאל השייכת למסעדת אלוני המומלצת מאד.

יום 5
למי שיש את הזמן והרוח להפליג עוד צפונה מלרוס מומלץ להגיע לאיים ליפסי ולפתמוס. אבל הפעם, הרוח החלשה ואילוצי הזמן דחפו אותנו חזרה דרומה לחוף המערבי של קלימנוס.
נכנסנו למפרץ Emborios בכוונה לעצירה קצרה אבל מיד התאהבנו במקום.
לכפר הקטן הזה פשטות מקסימה ותושביו פיזרו בויות לרווחת היאכטונרים. נקשרנו לבויה הקרובה ביותר שהתנוסס עליה השם Artistico כשם הטברנה אליה היא שייכת והתקבלנו בחום רב על ידי ארין, ירגו ומשפחתם. ארין שגדלה בארה"ב דוברת אנגלית מושלמת ובעלה שהיה נגן גיטרה וזמר היו מקסימים. מי המפרץ צלולים והנוף הצוקי ממזרח וטלנדוס ממערב מהווים תפאורה מושלמת. יש כמובן עוד כמה טברנות בכפר שהמומלצת ביניהם היא "הריס פראדייז" השוכנת פנימה יותר מקו החוף והאווירה בה קסומה.

יום 6
לאחר לילה שקט במפרץ יצאנו בבוקר לאורך חופו המערבי של קלימנוס.
יש כאן כמה וכמה מפרצים העשויים להתאים לעגינה כמו למשל Arginontas או Myrtia אך אנחנו הפלגנו לאי טלנדוס המרוחק רק כמייל אחד מקלימנוס.
באי הזה כפר קטנטן וציורי והוא מהווה מקור משיכה למטיילים מקלימנוס המגיעים במעבורת קטנה מהנמל של מיריטס.

עגינה מול האי טלנדוסאין שם רציף ליאכטות או בויות להיקשרות והאפשרות היחידה היא להטיל עוגן סמוך לחוף. אלא שהקרקעית עשירה בעשבי ים ולכן האחיזה עלולה להיות בעייתית ויש גם להיזהר שם מכבלים תת מימיים ושרשראות מורינג ישנות המונחות על הקרקע.
אנו הטלנו עוגן בעומק של כ- 5 מטר על קרקעית מלאה בעשבי ים, ממש מול האתר הארכיאולוגי שבקצה הצפוני של הכפר.
לאחר רחצה וטיול המשכנו להקיף את קלימנוס מדרום.
בדנו את האפשרות לעגון בוילכידה Vlichadia- מפרץ עמוק המוגן היטב מהמלטמי. יש בו אפשרות לעגינת 2 יאכטות על בויות או להטיל עוגן אך לא מצאנו אותו אטרקטיבי במיוחד.
מה שמאד אטרקטיבי במפרץ זה הוא מוזיאון משפחתי המוקדש לים המנוהל ע"י משפחה מקומית.
דילגנו גם על הנמל והמרינה הראשיים של קלימנוס (העיר פותיה Pothia) והמשכנו מזרחה לואטי.

כיוון שהגענו אחה"צ המקום היה קצת יותר שקט מאשר בתחילת השבוע אך בכל זאת עמוס מאד ביאכטות.
בעונת הקיץ עובד בנמל הקטן של ואטי הרבור-מסטר חביב וחרוץ שעוזר בעגינת היאכטות. הצפיפות היתה רבה והעגינה קשה. עליך להתקרב עם היאכטה ממש אל הצוק שממול מקום העגינה, להטיל את העוגן שם ולהחנות בעגינה ים תיכונית בגדה שמנגד (לא בדיוק כפי שמתואר בפיילוטבוק).
בשל הצפיפות וקשיי התמרון הבעיה העיקרית היא לא להצליב עוגנים ורק בניסיון השלישי ובעזרתו של ההרבור-מאסטר הצלחנו במשימה.
ההרבור-מסטר סירב לכל טיפ או תמורה על עזרתו אבל שמחנו לגמול לו טובה בכך שביקרנו את הדוכן המאולתר שלו ושל רעייתו וקנינו מהם ספוגים טבעיים למזכרת. (קלימנוס הייתה בשעתו המרכז העולמי לספוגים).

בערב ניסו בקושי רב להדחק עוד יאכטות לרציף והמהומה היתה גדולה. באחד הניסיונות הכושלים ולמרות אזהרותיי אחת היאכטות הרימה את שרשרת העוגן שלי וגרמה לו להשתחרר חלקית ולמזלי הוא נזקק רק למתיחה חוזרת דרך הכננת. יש לזכור שלעתים שחרור עוגן בשל הרמתו על ידי יאכטה אחרת עלול להוביל לצורך בבצוע עגינה לגמרי מחדש, מאד לא נעים במעגן כה צפוף ובשעות החשיכה.
המקום עצמו יפיפה ואני ממליץ בין השאר לשנרקל לאורך הצוקים. יש שם גם מערות שניתן לשחות אליהן או לטפס ולקפוץ מהן וניתן לשכור במקום קיאקים לטיול באזור.
הכפר עצמו הקרוי רינה, פסטורלי ונעים מאד וניתן למצוא בין הסימטאות פלג מים ובריכה לגידול דגים וכמובן טברנות ומכולות.
במיוחד אני ממליץ על הטברנה הצמודה לרציף היאכטות - זוג קשישים מנהל אותה והמנות ענקיות ובתמורה יש חיבור לווי-פיי שיכול לשרת את הסירה לכל אורך שהותה בנמל הקטן של ואטי.

יום 7
בבוקר קמנו עם רוח עזה וכשהרמנו את העוגן הרמנו גם את חבל העוגן של יאכטה קטנה שהיה מתוח באלכסון. השתחררנו ממנו בקלות והמשכנו בדרכנו ואילו בעל הסירה מיהר לשפר עמדות ולמותחו מחדש.

יצאנו לכיוון קוס כשבגבינו רוח שהתחילה בבופור 4 ועלתה עד מהרה לבופור 7 ומצאנו את עצמנו מצמצמים עד לחלוץ סערה.
לאחר מספר שעות של הפלגה מאתגרת ברוח עזה הגענו בשלום חזרה למרינה של קוס ונקשרנו לרציף (לאחר תידלוק) בעזרת סירת הפיילוט.
היינו בין הראשונים שחזרו לקוס וישבנו וצפינו כמו בסרט מתח בכניסת שאר היאכטות במלטמית העזה של בופור 7 .