הפלגה בים האיוני - מאי 2017

מאת עובד מיטב

מאי 2017

היאכטה: GERINI, BAVARIA CRUISER 46, שנת ייצור- 2016.

הצוות: סקיפר מנוסה, סקיפר עם וותק שנתיים, מתלמד לסקיפר ואיש צוות לא מיומן (בינתיים).

מסלול הפלגה:
Lefkas Marina - Frikes - Fiskardo - Sami - Vathi - Sivota - Lefkas Marina

יום שבת- 13.05.2017

משאירים את הרכב לחניון טסים.

עולים על טיסה של 05:30 לאתונה בחברת AGEAN (יצא הכי זול).

נחיתה בול בזמן (07:30), ב-08:10 אנחנו ביציאה ממתינים לאיסוף לחברת ההשכרה. אחרי שני טלפונים ושעה המתנה באו לאסוף אותנו. במקום יציאה בשעה 09:00 לפי התכנון, יצאנו ב-10:30 (המשמעויות יובנו מאוחר יותר).

ארוחה ב-Rio. יהיו עוד הרבה הרמות כוסית בזמן ההפלגההווייז אומר 04:30 שעות ללפקדה. עלינו על הכביש המהיר עם מיכל כמעט ריק ואולם ירדנו די מהר לתדלק לפי הכוונה של הווייז (מי ידע שיהיו תחנות על הכביש המהיר כל כך קרוב?), הלכה עוד חצי שעה.

הכבישים עד לגשר RIO ב-PATRAS היו מצויינים (חבל שהרכב השכור התחיל לרעוד באופן לא רצוני בכל פעם שהמחוג עבר את ה- 110 קמ"ש). אגרות בכבישים המהירים עלו בערך 25 אירו בכל כיוון (רק מעבר על הגשר עלה 13.5 אירו).

לפני עליה על הגשר עצרנו לצהריים ב- RIO עם נוף לגשר. אין כמו צזיקי עם יוגורט יווני.

אחרי העצירה התחלפו הנהגים (נהג נוסף עלה לנו עוד 39 אירו, אבל שווה את ההשקעה).

עגינה במרינה בלפקדה בשבת בערבבמקום להגיע סביב- 14:00 ללפקדה, הגענו בשעה 16:45. חיכינו מעל 20 דקות לבעל החברה.

בלית ברירה ועקב השעה המאוחרת, שלחתי את כולם לקניות וחתמתי על היאכטה מול אריס (ARIS) בעל החברה.

החתימה הסתיימה סביב 18:00 ועם שקיעה צפויה סביב 20:30 החלטנו ללון במרינה ולצאת למחרת.

תקלות בעת החתימה - מאוורר אחד תקול - הוחלף מיידית. מתאם לשקע חוף 220 וולט חסר - הגיע למחרת בבוקר. צד ימין בדינגי מאבד אוויר - אריס הציע שלא נשוט בדינגי בלי המשאבה.

החתימה בוצעה מול צ'קליסט סטנדרטי של אריס. אני הכנתי בארץ צ'קליסט מורחב יותר (בלמינציה, הפקת לקחים מההפלגה של אביב 2016), כולל דף קשרים, אם ישעמם למישהו בהפלגה (הוכיח את עצמו מספר פעמים בהפלגה, מי בכלל זוכר קשרים?)

סיימנו את היום במקלחת קרה (לא היה כוח לחכות עד שהמים יתחממו). קיבלנו כמה פוינטרים מהעוזר של אריס לגבי אזורים שכדאי להתרחק מהם, בין סקורפיו למגניסי יש אזור רדוד מאד, צריך לעבור קרוב למגניסי כדי לא להיתקע.

הרכב נשאר בתוך המרינה קרוב מאד למקום ההיקשרות למזח.

צפי לימים סוערים עם גשם בשלישי ורביעי.

בירה ולישון סביב 22:00.

יום ראשון, 14.05.2017

השכמה סביב 08:00, קפה/תה והתארגנות קצרה. יציאה לתעלת לפקס סביב 09:00.

אחרי היציאה מהתעלה צללנו לבדוק שהקיל, מד המהירות והמדחף ללא פגיעות (מים קצת קרים אבל נהדרים לשחייה, לא כולם העיזו לטבול).

ארוחת בוקר בסל"ד נמוך מול נידרי עם הגה אוטומאטי, רוח דרומית חלשה.

אחרי היציאה מההסתרה של לפקדה הרוח עלתה ושינתה כיוון, הרמנו מפרשים וברוח קדמית של עד 20knts עם משבים של עד 25knts הקפנו את nsis arkoudi (אי קטן ולא מיושב מדרום ללפקדה).

בדרך לפריקס, מקיפים את ארקוּדיהתכנון היה להגיע לפיסקארדו בקפלוניה, אבל עקב כיוון ועצמת הרוח החלטנו להיכנס למפרץ הראשון של איתקה ועגנו במפרץ מוגן ויפה חצי קילומטר מהמרינה של פריקס (Frikes). במפרץ משבים עיתיים מכיוונים משתנים כל הזמן, אבל יחסית למרינה הרוח הייתה חלשה. שניים לקחו את הדינגי לסיבוב בחוף הקרוב ובדקו גם את יכולות המדחף לעבוד בחצץ שבחוף, הם חזרו מהכפר עם גלידה בבטן והזמנה לארוחת ערב.

מבט מהחוף למפרץ בפריקסאחרי שלאפשטונדה לקחנו את הדינגי לארוחת ערב בכפר.

אחרי הארוחה טיילנו קצת בכפר ומחוצה לו. הלילה היה מלא בגחליליות מעופפות סביבנו. בפאתי הכפר מלון שעושה רושם טוב.

מבט למרינה מדרום, מגג בית נטוש ליד בית הקברותלמרות שבדקנו דלק לפני השיוט לכפר, בדרך חזרה נגמר הדלק (מיכל קטן מאד), ביצענו התגנבות שקטה ליאכטה עם משוטים, בגלל המשבים המשתנים היה מרדף במעגלים עד שהצלחנו לתפוס אותה. החתירה לקחה בערך 20 דקות.

סיימנו את היום עם מקלחת חמה ובירה קרה.

במהלך הלילה היו הרבה משבים ולמרות שזרקנו את כל העוגן (65 מטר), נסחפנו בלילה למרכז המפרץ.

יום שני, 15.05.2017

המשבים המשתנים המשיכו גם בבוקר.

יצאנו סביב 08:00. ביציאה מהמפרץ בו עגנו לים הפתוח התברר כי בחוץ הים שקט לחלוטין, כנראה בגלל תנאים טופוגרפיים (מעבר נמוך בין שני צידי האי) מתאפשר לאוויר לעבור מצד לצד ללא הגנה (מומלץ לדלג על הכפר ולעגון במקום אחר).

אכלנו ארוחת בוקר בסל"ד נמוך בדרך לפיסקארדו. עשינו ניסיון לכביסה באמצעות מי ים - קושרים את הכביסה מאחורי הסירה, מחכים חצי שעה, אוספים, שוטפים במים מתוקים ומייבשים, עבד מצוין.

שרידי כנסיה ליד פיסקרדועגנו בפיסקארדו סביב 12:30. יש מים וחשמל. המרינה מוגנת מאד.

התכנון היה לבלות קצת בפיסקארדו ולהמשיך לסאמי (Sami) שמדרום לתעלה שבין קפלוניה ואיתקה, אבל מצאנו עגינה במרינה כל כך טובה שהיה חבל לעזוב אותה ואחרי הכל אנחנו בחופש והחיפזון מהשטן.

אחרי גלידה ושיטוט חסר כיוון בכפר התפצלנו, אחד הלך לכיוון המגדלור, אחד הלך לשחות במפרץ סמוך ושניים נרדמו בקוקפיט.

בכפר בית קברות רומאי קדום, בנו עליו בית מצד אחד וכביש מצד אחר, אבל יש כמה כוכים וסרקופגים ואפשר להתרשם. בקרבת בית הקברות יש עץ תותים לבנים נהדר (בעונה כמובן).

פיסקרדו - המגדלור הישן והחדשאכלנו ארוחת ערב מוקדמת על הסיפון - מרק הכל כלול נפיץ במיוחד.

סביב הכפר מספר מסלולי טיול, לקחנו מסלול קצר למגדלור שמצפון לכפר, טיול נחמד עם שרידי כנסיה בדרך. המגדלור הישן הוא מתחם שלם שאכלס כנראה את משפחת מפעיל המגדלור.

מז"א צפוי להחזיק עד יום ה'.

בירה ולישון סביב 23:00.

עגינה בפיסקארדו עלתה 6.10 אירו.

יום שלישי, 16.05.2017

אחרי ארוחת בוקר קלה של מוזלי ותה יצאנו סביב 09:15 דרומה בתעלה שבין קפלוניה ואיתקה לכיוון סמי (Sami). כל הדרך הרוח הייתה באף ונאלצנו להפליג על מנוע. מזג אוויר מעט קודר, מדי פעם טפטוף. עגנו בסמי סביב 12:00.
16.00 אירו לעגינה, יש מים, אין חשמל. המרינה מוגנת מאד. יש המון מקום לעגינה אבל למקומות הטובים כדאי להגיע מוקדם. (לקח מאתמול - השאלנו צינור מים מהשכנים כדי למלא מים - להוסיף לציוד מתאמים ומחברים לצינור השקיה מכל הסוגים).

מערת מליסניהתחיל לטפטף שעה אחרי שהגענו ולאט לאט התגבר. החלטנו ללכת לטיול לכיוון מערת מליסני (Melisani), מערה יפיפיה שהתקרה שלה קרסה, זורמים בה מים ואפשר לקחת סיבוב בסירה עם "גונדולייר", שמקשקש באנגלית רצוצה את אותם משפטים שוב ושוב על ההיסטוריה של המקום. שווה ביקור. המים מליחים ומאד צלולים. כניסה עולה 7.00 יורו לאדם.

מערת מליסניבחזרה מהמערה כבר ירד גשם שוטף, אבל לא היה קר. ארוחת צהריים מאוחרת (17:00) אכלנו במסעדונת בכפר וחזרנו לסירה. לידינו עגנה קבוצת ישראלים שהפליגו כל הדרך מאתונה דרך תעלת קורינתוס.

הגשם נפסק בערב והים ירד. סיימנו את היום בעבודה/קריאה/לימודים (מחק את המיותר).

יום רביעי, 17.05.2017

יציאה סביב 09:00 מסמי להקפה דרומית של איתקה לכיוון וואתי (Vathi). מזג אויר אפרורי ללא רוח משמעותית. הקפנו את איתקה מדרום ועלינו צפונה, ראינו גשם מולנו, אבל עד שהגענו למקום הרוח לקחה אותו דרומה והשאירה אותנו עם מעט מאד שאריות. כביסה עם חבל מאחור, א. בוקר של אלופים עם חביתת הכל כלול בדרך וכבר הגענו לוואתי (איתקה).

המפרץ בדרך לכפר מדהים ביופיו. עגנו סביב 11:30, השמש זרחה וניצלנו את מזג האוויר לשחייה לאי קטן עם כנסיה באמצע המפרץ (הדוקטור היה חייב לוודא שהפעמון מצלצל).

חוץ מפלוטילה אחת גדולה המזח היה כמעט ריק. בערב באו ולקחו 6.00 אירו. למים צריך להזמין מכלית שעולה עוד כסף, אין חשמל, אולי קרוב יותר למרכז המרינה יש גם חשמל.

מבט לכפר וואתי מכיוון המגדלור הישןיצאנו לטיול למגדלור הישן בקצה השלוחה המערבית של המפרץ.

ארוחת ערב מוקדמת בחסות קפטן שור- תבשיל אורז הכל כלול שהקפטן התעקש לקרוא לו פּאֵיה.

אחרי א. ערב יצאנו לטיול בכפר וזכינו לשקיעה נהדרת.

ב-18:00 התחיל גשם קל, בדיוק על פי התחזית של ווינדי (האפליקציה בה השתמשנו). הגשם קירר את האוויר בול כמו שצריך. תחזית לחמישי ושישי - לא צפוי גשם, עם רוחות נוחות.

שקיעה בוואתיבירה ולישון ב- 23:00 בערך.

יום חמישי, 18.05.2017

הרמנו עוגן ב- 09:00 בלי ארוחת בוקר, לכיוון סיווטה (Sivota) בלפקדה. רוח אף חלשה רוב הדרך, רק 2 מייל לפני המפרץ של סיווטה הרמנו מפרשים כדי לשמר יכולות מפרשנות מנימאליים. לקח בערך 40 דקות ושלושה גאלסים להגיע לפתח הכניסה למפרץ. ארוחת בוקר אכלנו בדרך.

סיווטה נמצאת בתוך מפרץ מוגן מאד. לא עולה כסף במזח הבטון בצד שמאל, יש מים בתשלום עם מטבעות של 2 אירו במכונה עם צינור ארוך מספיק.

עגנו ב- 12:15 מול בן אנד גֵ'ריז ומיד ירדנו לטעום.

הכפר יפיפה, יצאנו לטיול סביב המפרץ צפונה ואח"כ מזרחה תוך כדי טיפוס לאורך המפרץ. הגענו ממש עד תחילת המפרץ, חוף נחמד שאפשר גם להטיל בו עוגן ולהתרחץ.

חזרנו סביב 18:00 מהטיול. ארוחת ערב- פסטה עם רוטב הכל כלול של הקפטן.

בירה ולישון סביב 23:00.

יום שישי, 19.05.2017

סיווטה במבט מהיאכטהיציאה מסיווטה סביב 09:30 בלי ארוחת בוקר. ים פלטה, רוח מתחת ל- 3knts. הפלגנו מזרחה מדרום למגניסי למערת פפניקוליס (Papanicolis), נכנסנו בשחייה ועם דינגי.

הקפנו את מגניסי ממזרח על מנוע עם רוח פנים חלשה. אכלנו א. בוקר אחרונה ביאכטה. כל הדרך הרוח החלשה נשארה, כ- 2Nm מתעלת לפקס הרוח עלתה, אבל לא היה טעם לעשות גלסים עם מפרשים בטווח הזה.

הגענו למרינה בלפקס ב- 14:00, תדלקנו 67 ליטר (חייבים לתדלק לפני הכניסה לרציפים) ונכנסו לרציף. סיימנו עגינה ב- 14:30.

בגלל היציאה המוקדמת בשבת בבוקר הזדכינו על הסירה בשישי בערב. אריס, בעל החברה נראה רגוע רק אחרי שסיימנו עגינה. אריס הבטיח שיגיע צוללן לתת אוקיי על הקיל, בינתיים יצאנו להסתובב בעיר. הצוללן הגיע סביב 19:00 ואישר את הקיל, אריס נתן לנו את הביטחון ע"ס 3,000 אירו ונשמנו לרווחה.

מערת פפניקוליס במגניסייצאנו לארוחת ערב בעיר, אכלנו במסעדה נחמדה בשם המגדלור (Light House) בסמטה ליד המדרחוב בעיר, אווירה טובה ואוכל טוב. בעל הבית התעקש לתת לנו בקבוק אוזו קטן לדרך.

בירה אוזו ולישון סביב 23:00.

יום שבת, 20.05.2017

יצאנו סביב 07:15 ברכב השכור, עצרנו לתדלוק קצר וארוחת בוקר סמלית סביב 10:30.

הגענו לסוכנות הרכב סביב 12:30, החזרת הרכב הייתה קצרה ומייד הסיעו אותנו לשדה התעופה וניזלוס בפאתי אתונה.

לפני הכניסה לשדה עוד לגמנו קצת מהבירה שנותרה מההפלגה.