הפלגה למונטנגרו - מאי 2008

מאת הוגן רולי

אוגוסט 2010

בערב סיירנו ברחובותיה הצרים של העיר העתיקה של Kotor, המון בארים, מסעדות קטנות,
מאוד הופתענו לטובה ונהנינו מכל רגע והבטחנו שנספר על מונטנגרו היפה לחברים.

נחתנו ב-Split, קרואטיה, בטיסה של Austrian Airlines מוינה בשעות אחה"צ. מיניבוס הסעה למרינה בדוברובניק (Dubrovnik) מחכה לנו, נהג חביב מאוד. עומדת לפנינו דרך של 250 ק"מ עד דוברובניק נסיעה של כ - 4 שעות, ועוד הפסקה לארוחת ערב במסעדת דרכים, אבל בסוף מגיעים, כמעט חושך, בשעה שמונה. הסירה מוכנה, Beneteau 473, מרווחת , מאובזרת, יפה.

למחרת מקבלים בזריזות פיקוד של הסירה, החפיפה יעילה ונעימה, מצטיידים במעט מזון לימים הקרובים בסופרמרקט בכניסה למרינה אפילו זוכים במשלוח המזון לסירה.

יוצאים לדרך, היעד Cvtat , שם נעשה Check Out למונטנגרו.

שייט של כ- 22 מייל, לאורך החוף, אנחנו זוכים לגלי חוף על הדופן, טלטולים, מעט מאוד רוח, הסירה מתנדנדת מצד לצד, אבל לא נורא.

ב- Cvtat יש מעגן מסחרי, אנחנו נקשרים ליד סירה נוספת שעוגנת, אבל השוטר ממהר להוציא אותנו משם. רק סירה אחת קשורה, בה מטפל השוטר. אנחנו אמורים לשייט במעגן ולהמתין. יש רק שוטר אחד ובשיא העונה יכולות לשוטט 20-30 סירות במעגן, ומי יודע מי קודם ומי אחרי.... לא מקנא בהם.

כאשר מגיע תורנו, זה הולך יחסית מהר. ניגשים למשטרה, משם עם הטפסים למנהל הנמל, חתימות וחותמות, מחזירים 2 עותקים חתומים למשטרה, מקבלים את הדרכונים ויוצאים לדרכנו.

N42° 26' 9 E018° 34' 6
ZELINIKA

חייבים לצאת ישירות לנמל הכניסה במונטנגרו - Zelinika . המרחק כ- 20 מייל, אנחנו כל הדרך על מנוע, מעט מאוד רוח. בשעה 6 בערב מגיעים ליעדנו, שוב מעגן מסחרי, תחנת משטרה בקצה המזח, מחכה לנו......

האזור לא מפותח, יש הבדל בולט בין מונטנגרו לקרואטיה. נותנים את המסמכים לשוטר, הוא נותן לנו טופס שאותו יש להעביר למנהל הנמל. שם מחכה פקידה שרוצה שנמלא Crew List על טפסים שלה. אני שולף רשימה מוכנה מראש, אבל זה לא עוזר..... על הטפסים שלה, לרשום מחדש.

אח"כ התשלום. קודם כל לסירה 17-12 מטר משלמים 120 יורו לשהייה עד שבוע. אנחנו נותנים לה בחוסר רצון 120 יורו, אבל היא מבקשת עוד 7 יורו. עבור מה? בשביל כל מיני מיסים אחרים...... זו היתה תשובתה.

אחרי השלמת הטפסים, מפנים אותנו למכס. שם ממלאים עוד טפסים, עוד 10 יורו, וחזרה למשטרה....

N42° 27' E018° 32'
HERCIG NOVI

סוף סוף יש לנו אישור שהייה של שבוע במונטנגרו. יצאנו משם עם אור אחרון לעיר הסמוכה HERCIG-NOVI .

נכנסים למעגן שמשמש את סירות הדייג אבל, יש בו מזח מאחורי חומת המגן מהים הפתוח, עם מים, חשמל וחבלי רתיקה. אנחנו נקשרים וכבר מחכה לנו מנהל הנמל. כמה עולה? הוא מדקלם: 2.5 יורו לכל מטר אורך סירה, 7 יורו ליום חשמל, 5 יורו ליום מים. המחיר יוצא כמו במרינה "אירופאית" אבל מקלחות או שרותים עוד לא בנו שם.....

אחרי שיחה עם מנהל המעגן, הוא מתלונן על יוקר המחירים אצלם. הוא מכר לרוסים בית קטן לפני שנתיים ב - 50 אלף יורו. כיום, לדבריו, קונים את הבית הזה ב - 200 אלף יורו. הרוסים קונים הכל ובמזומן. הוא משתכר 350 יורו בחודש, מתוך זה חשמל 160 יורו, מים 40 יורו, טלפון 60 יורו, כל זה לפני שקנה אוכל, בגדים. למזלו יש לו בית שלו ולא צריך לשלם שכירות.

בערב אכלנו במסעדה מול המעגן, אנו רוצים לציין אותה לטובה, אוכל מצוין, גם דגים, פירות ים וגם בשר, שרות נפלא ומנות גדולות וממש לא יקר, כולל יין מקומי שלמנו כ - 12 יורו לאדם.

N42° 25'.5 E018° 46'.4
KOTOR

בלילה התפתחה רוח חזקה והים גבוה, בבוקר גלים מתנפצים על המזח, אנחנו רוצים להמשיך ל – Kotor אבל מחליטים להמתין כמה שעות, שהים ירד.

יצאנו לטיול בעיר, מדרגות צרות מעלות אותנו מעלה מעלה, לכנסייה ולנוף המדהים. אנו מסתובבים בעיר העתיקה של Novi - Hercigהנמצאת במקום הגבוה ביותר, בתי קפה קטנים, שוק ססגוני של פירות וירקות. אנו טועמים מהגראפה המקומית, קונים בקבוק, שמתרוקן בסירה תוך שעה. קונים ומחסלים דובדבנים מתוקים, טועמים מהגבינות, קונים נקניק טעים, נכנסים לקצב וקונים קצת בשר לארוחת הערב, ובלב שמח ובטן מלאה אנו צועדים חזרה למרינה.

בצהרים אנו מחליטים לצאת לכוון Kotor . הים במפרץ די שקט וההפלגה עוברת בנעימות, קצת גראפה, נקניק, גבינות - עוזרים מאוד.

בדרך ל-Kotor יש 2 כנסיות הבנויות על 2 איים קטנים, אחד טבעי והשני מלאכותי, מאוד ציוריים. מראה הכנסיות על האיים הקטנים מאוד ססגוני, אנו מקיפים אותם מכל הכוונים ומצלמים וממשיכים ל-Kotor.

ב-Kotor יש מעגן עירוני ארוך מאוד, קל לעגון, כולם עוזרים. אחרי התארגנות קלה אנו מחליטים לטפס לאורך החומה המתנשאת לגובה עצום, דגל מונטנגרו בקצה, אינסוף מדרגות, מטפסים ומתנשמים אבל בסוף מגיעים. למעלה, פוגשים חבורה שעסוקה בלהחליף את דגל מונטנגרו המתנוסס על ראש התורן מעל המצוק העצום. לא פלא - מחר, 21 במאי, יום העצמאות ה - 3 של מונטנגרו. אנו מאחלים להם בהצלחה.

ירדנו דרך הסמטאות הצרות, יושבים בבית קפה קטן, קפוצ'ינו טוב, גלידה ונוף של עוברות ושבות......

שכרנו רכב ולמחרת נצא לסיור רכוב במדינה. עשינו טיול רכוב לכוון הים לעיר החוף Budva, כבישים צרים מאוד ומפותלים שעולים מעלה מעלה ויורדים מטה, עם נופים עוצרי נשימה.

מ - Budva המשכנו לעיירה שמצפון לה, גבוה בהרים בשם Cetinje . שם הם מתמחים בייצור בשר ה - Proshuto .ביקרנו במפעל ביתי, מאות גושי בשר לבן, עוברים עישון במשך 20 ימים, ואח"כ נחתכים לפרוסות דקות. אנחנו טועמים מכל הסוגים, קונים כמות מספקת לחביתות של הבוקר....

בדרך הצרה המפותלת שיורדת מראש ההר מגובה כ - 1,000 מטר מ - Cetinje לכוון Kotor, נוף עוצר נשימה, כביש צר ומתפתל, 2 רכבים שבאים אחד מול השני צריכים לתמרן בזהירות.

בדרך אנו רואים מסעדה מבודדת עם אח גחלים ובו תבשיל של גושי בשר ותפוחי אדמה. אנחנו מחליטים שאנו שוב רעבים....אכלנו ארוחת מלכים, סלט, גושי בשר רך שעשוי שעות על גחלים, תפוחי אדמה בטעם של פעם, הגראפה המקומית, ומצב הרוח עולה באותו קצב.....

בערב סיירנו ברחובותיה הצרים של העיר העתיקה של Kotor, המון בארים, מסעדות קטנות, בתי קפה, מסכים גדולים שמשדרים את גמר ליגת האלופות, צעירים שרים ומתלהבים, צעירות לבושות במיטב האופנה, חנויות יפות ועשירות, אווירה מאוד מיוחדת ושמחה, אנשים חביבים מאוד, פתוחים, עליזים, מאוד הופתענו לטובה ונהנינו מכל רגע והבטחנו שנספר על מונטנגרו היפה לחברים.