הפלגה בדוברובניק 2011

מאת שירי צור "תשוט"

יוני 2011

סוף סוף הצלחתי להתארגן להפלגה... היה קשה למצוא את הזמן החברים והטיסות, אבל בסופו של דבר הצלחנו, והכי חשוב שהצלחתי לקחת את שגיא - בעלי, איתי להפלגה הראשונה שלו בחו"ל.

מצאתי טיסות צ'רטר ישירות ובמחיר סביר לדוברובניק והחלטתי שזה היעד. אספתי את אלון משיא-גל, זוגתו וחברים נוספים ויצאנו לכיבוש דוברובניק.

הטיסה יוצאת בימים שישי או ראשון והיאכטה מסנסייל בימי ראשון. החלטתי לנצל את היומיים של הסוף שבוע לטיול יבשתי.

יום שישי 3.6.11

למזלנו נדחתה הטיסה מ- 04:50 בבוקר ל- 08:00 ככה שיצא לנו לישון כמה שעות בלילה. נחתנו בדוברובניק בערך ב- 10:00, לקחנו את הרכב השכור והתחלנו בשיטוטנו.

העיירה הראשונה שעצרנו בה לארוחת צהריים קלילה הייתה Cavtat. היא במרחק של 20 דקות מהשדה בדרך לדוברובניק. בעיירה ישנם שני מפרצים, הראשון מעגן לסירות דייג מאוד מסודר ובשני ישנו רציף מסודר עם חשמל ומים. Cavtat היא הנקודה שבה מבצעים יציאה/כניסה מקרואטיה.

במקביל לרציף במפרץ המערבי יש שורת בתי קפה ומסעדות ו- 2 גלידריות מצויינות (בדקנו!). יש מסלול הליכה נחמד מסביב ללשון היבשה בין שני הפרצים.

לאחר ארוחת הצהריים המשכנו בדרכנו לדוברובניק. הגענו למלון Argosy שנמצא צפונית לעיר העתיקה. המחיר – יותר ממה שהייתי מוכנה לשלם אבל בהתחשב בנסיבות שהוזמן ללא בירורים והיה היחיד שפנוי יומיים לפני ההפלגה - ניצח. השארנו את המזוודות ויצאנו לשיטוט בעיר העתיקה.

אחרי ארוחת ערב במסעדה שלא ראויה לציון במעמד זה, המשכנו בסיבוב וחזרנו עייפים חזרה לחדרנו הקט.

יום שבת 4.6.11

השכמנו קום ולאחר ארוחת בוקר זריזה יצאנו לחקור את קרואטיה, צפונית לדוברובניק. הכביש צר ומתפתל והנופים מרשימים. רצוי להיכנס לערים / הכפרים הקטנים על מנת לראותם. מהכביש לא רואים את היופי של החופים והעיירות.

עצרנו לקפה איכותי ב- Slano המשכנו לטיול בMali Ston- ו- Ston. החומה המחברת ביניהן אכן מרשימה. שילמנו 30 kuna כניסה וטיילנו על החומה.

(1 € ≈7 kuna)

המשכנו בדרכנו צפונה על לשון היבשה עד ל- Trestnik שם עצרנו לשחיית צהריים וחזרנו (עוד נשמע על Trestnik בהמשך). שבנו בדרכנו חזרה לדוברובניק ושוב חזרה לעיר העתיקה, לארוחת ערב מצויינת של פסטה נפלאה בפיצריה קטנה באחת הסמטאות היוצאות מהשדרה המרכזית.

יום ראשון 5.6.11

קמנו מוקדם (שוב) ויצאנו לפגוש את שאר הצוות ב- ACI Marina וההתרגשות הורגשה באוויר. עברנו תדריך מקיף מסנסייל על אזור ההפלגה, קיבלנו את היאכטה (Oceanis 423 משנת 2006- Blue Spirit) ולאחר קניות בסופר יצאנו לדרכנו נרגשים לקראת השבוע הקרוב במזג אויר מצוין (רק שכחו להפעיל את הרוח ....). כמובן שהרמנו כוסית לפתיחת שבוע ההפלגה . התחזית – בימים שני שלישי משבים של 30 קשר רוח.

את הערב הראשון העברנו במפרץ קסום באי Lopud על עוגן (המפרץ הדרומי, 8 מייל הפלגה מהמרינה) ודבר ראשון שעשינו אחרי שהעוגן הושלך היה לקפוץ למים הקפואים (יש שיגידו מרעננים) לשחיית אחר הצהריים. כל מה שיש במפרץ, זה חוף מסודר עם מסעדה / בית קפה וכמובן שניצלנו את הדינגי המפוארת (חצי קשיחה 3.10 מ') לסיבוב ראשון.

יום שני 6.6.11

אחרי לילה רגוע על עוגן, קפה ומאפה יצאנו לעבר Mijet. עצרנו לבראנץ ב- Prozurska ( 15 מייל) מפרץ מוגן בחלקו הדרומי של האי. כמובן לאחר האוכל קפיצה למים לשחיית בוקר והמשכנו לעבר Pomena (15 מייל). ההפלגה רגועה, מרביתה על מנוע (עדיין לא הפעילו את המאוורר).

כשמתקרבים לעבר הרציף בעיר, רואים שורה של בעלי המסעדות, עומדים ומנפנפים בחבלי המורינג שלהם. בחרנו באופן אקראי אחד שנראה נחמד מרחוק ושנראה שיש לו מקום עגינה נוח (Konoba Galicija). ההסכם הוא - עגינה חינם (ובבוקר גם מילאנו מים) תמורת ארוחת ערב במסעדה. אין תלונות!

לאחר התרעננות ובחירת הדגים לארוחת הערב במסעדה, יצאנו לעבר שמורת הטבע (כניסה לשמורה – 90 Kuna. קניית הכרטיסים בכניסה לשביל). יצאנו לטיול רגלי קצר והגענו לאגם הקטן מבין השניים. כמובן שעצרנו לשחייה נוספת (שוב, כל פעם קיווינו שהפעם המים יהיו יותר חמים וכל פעם השתמשנו בתירוץ אחר, הפעם חשבנו שמכיוון שהאגם סגור המים יהיו חמים – לא עבד...) ותפסנו את הסירה שמסיירת באגם ומגיעה לאי הקטן בתוך האגם הגדול. (כלול במחיר הכרטיס) וכמובן גם שם אכלנו גלידה . (ניתן לשכור אופניים לטיול בשמורה.)

חזרנו ליאכטה, מקלחת זריזה וקפיצה קלילה מהיאכטה למסעדה לארוחת ערב של שני דגים גדולים בסגנון ביתי (בתנור עם ירקות) שירד מצוין עם היין המקומי. הלכנו לישון שמחים ומרוצים.

יום שלישי 7.6.11

בבוקר קמנו שוב מוקדם למזג אויר קצת אפרורי. שגיא החליט כי זה הזמן לצאת לריצה קלה בשמורה עד ל- Polache וחזרה. אחרי קפה החלטנו למרות התחזית לצאת לכיוון Lastovo. האי, עד לפני כשנתיים היה שטח צבאי סגור. לפני כשנתיים נפתח והחלטנו כי חייבים לבקר. יצאנו לכיוון מערב, וכשיצאנו מההסתרה של האי הרוח עלתה ואתו גם הים (מישהו לחץ על 3 במאוורר). התוכנית הייתה לעצירת ברנץ' באחד האיים שבדרך ומשם להמשיך לכיוון הצד הדרומי של האי. הרוח דרומית עם משבים של 30 קשר. הים – 2-2.5 מטר גלים בירכתיים. לא פשוט לחלק מחברי הצוות. אחרי 21 מייל הגענו ל- Zaklopatica. מפרץ מוגן היטב ושוב מחכים לנו בשורה בעלי המסעדות, מנפנפים ביד אחת וביד השנייה מחזיקים חבלי מורינג. עלות – 150 kuna ללילה כולל חשמל ומים. היתרון הגדול – אחלה מקלחות ושירותים!

לצוות לקח שעתיים להתאושש מהטלטלות של הבוקר. אחרי ההתאוששות יצאנו לסיבוב רגלי באיזור. חזרנו לארוחת ערב מפנקת ביאכטה (ערב חג השבועות) וכמובן הרמת כוסית.

יום רביעי 8.6.11

אחרי חגיגות הערב קמנו למזג אויר נפלא. הרוח ירדה והשמים התבהרו. יצאנו לדרכנו לברנץ' שכבר הפך למסורת מערבית ל- Zaklopatica במפרץ הצפוני של Pasadur (3.5 מייל). בין שני האיים (Lastovo ו- Prezba) ישנו גשר שניתן לעבור בו עם הדינגי. זרקנו עוגן ויצאנו לחקור את הסביבה. במפרץ יש מלון מפואר ומפנק ומספר בונקרים של צוללות.

חזרנו ליאכטה לארוחת בוקר מפנקת (אין כמו שקשוקה) וכמובן בנוהל- שחיית בוקר לחיזוק הכושר... (אי אפשר רק לשתות בירה כל היום).

אחרי התרגעות ארוכה יצאנו ללג ארוך ארוך ( 24 מייל) לכיוון Korcula הים אתנו וגם הרוח שירדה בינתיים ל 10-15 קשרים. הגענו ל- korcula ב- 17:00 והחלטנו כי הטוב ביותר יהיה לעגון ב- ACI Marina שצמודה לעיר העתיקה. (חוסך את המוניות לעיר וחזרה) נפרדנו מ- 75 € ללילה לעגינה. הרוח כמדי אחר הצהריים התחזקה בדיוק כשאני מנסה לעשות גישה ובכניסה יש עומס. (איזה כיף ליאכטות שיש להן חרטומן ... )

אין ספק ש-korcula היא אכן פנינה. העיר העתיקה יפיפייה.

סגרנו מנהלות מול המרינה, קפצנו למקלחת מצוינת ומשם לסיבוב בעיר העתיקה. שתינו בירה ואכלו פיצה מדהימה בפיצריה שנקראת Mistral. נמצאת מחוץ לחומות (יש להם בירות ביתיות מצוינות).

בשלב מסוים החלו ברקים בשמיים. החלטנו שזה הזמן לשוב ליאכטה. דידינו לעבר הרציף (שמו אותנו רחוק מדי...) ו - 2 דקות אחרי שנכנסנו ליאכטה נפתחו ארובות השמיים ומבול שטף את העיר. ראינו מספר יאכטות שהחליטו לחסוך את העלויות של המרינה, מסתובבות במבול שוטף ומנסות להיכנס למרינה במהלך הסערה. אחרי כשעה, כמו שבאה כך הלכה הסופה.

הלכנו לישון אחרי משחק Taki סוער אל תוך הלילה...

יום חמישי 9.6.11

קמנו בבוקר וראינו את נזקי הסופה... יאכטה, אחת מהנמלטות, עלתה על חבל מורינג באמצע הלילה... לא נעים בכלל.

קפצנו ליהנות מהעיר בפעם האחרונה, לשתות קפה איכותי (ולאכול עוד גלידה), לקנות מזון נוסף ולהמשיך בדרכנו חזרה לכיוון דרום. יצאנו לעבר Lumbarda (6 מייל) לבראנץ' מאוחר יחסית ובנוהל – שחיה במפרץ. משם המשכנו לעגינת לילה ב- Trestnik (20 מייל). העיירה קסומה וישנו רציף ארוך (עגינה alongside). קפצנו לשחיית אחה"צ שוב, עם סנפירים לחיזוק ושיפור הכושר. חשבנו לתומנו שהעגינה ללא תשלום אבל התבדינו - אחרי שעתיים הגיע איש חביב וביקש תשלום עבור העגינה - שילמנו 130 Kuna עבור העגינה והתחברנו לחשמל. מסתבר שעל החשמל משלמים בנפרד ואחרי שעתיים הוא שוב חזר ואמר שהחשמל בתשלום... אז התנתקנו .

העירה קטנה ורגועה, יש סופר קטן, חוף לשחייה ופאב מינימאלי.

יום שישי 10.6.11

קמנו לקראת יום חדש ויפהפה. בנוהל – עצירה לבראנץ' והפעם ה- Polache שב- Mijet (16 מייל). המפרץ מדהים, העיר חמודה ויש אפשרות לעגון על עוגן גם בלילה (המפרץ מוגן). הכניסה אליו בין האיים מרשימה. זרקנו עוגן בחלק הצפוני ויצאנו לסיבוב דינגי ושחייה (נוהל זה נוהל).

לקראת השעה 13:00 התארגנו לתזוזה ובתוכנית האומנותית – Sipanska Luka (22 מייל). יצאנו לדרכנו ברוח גבית מצוינת (אפילו במערך פרפר בשביל התמונות). ובנוהל – הרוח מתחזקת לקראת השעה 5-4. כשהגענו לאיזור ראינו כי הרוח חזקה מדי מצפון- צפון מערב ובמפרץ לא בטוח שיהיה מוגן מספיק לעמוד על עוגן. שינינו את היעד ל- Slano. המשכנו עוד 3 מייל לתוך המפרץ. בכניסה מימין יש מפרצון קטן ומוגן. בכניסה, כל מה שראינו זה זוג תרנים מבצבצים מעל לגבעה - כשהמשכנו גילינו את הגולט שתפס את המקום המצויין. לבסוף החלטנו לזרוק עוגן מול המלון בכניסה למפרץ מצד שמאל.

(יש רשת המגדרת את המלון – נא להיזהר! ) למלון יש רציף אבל נמנענו כדי לא לגרום לבעיות מול המלון...

אלון הוריד לחוף את שגיא, שיצא לריצה קלילה במפרץ ואנחנו הכנו ארוחת ערב מפנקת ביאכטה. ארוחת הערב האחרונה שלנו בסירה.

יום שבת 11.6.11

קמנו בבוקר ליום ההפלגה האחרון שלנו. מכיוון שהצוות הגיע ישירות ליאכטה החלטנו להגיע מוקדם למרינה כדי להספיק לראות את העיר העתיקה בדוברובניק לפני הטיסה שלנו שיצאה ב- 23:00.

יצאנו לדרכנו לכיוון Zaton (13 מייל) לעצירת בראנץ' (אי אפשר להרוס מסורת ביום האחרון) וכמובן שחיה אחרונה. האוירה הייתה שקטה ביאכטה – העצב לפני סיום שבוע ההפלגה המצוין. המפרץ מקסים. זרקנו עוגן והעברנו שעתיים מופלאות.

יצאנו עצובים לכיוון המרינה (4.5 מייל) להחזרת היאכטה. פתאום חוזרים לערים ה"גדולות" אחרי כל המפרצים והערים הקסומות. בדרכנו חלפו לידנו ערים צפות... מפחיד לראות אותן מכ"כ קרוב .

הגענו למרינה בסביבות 14:00 נדחפנו בין 2 יאכטות (כמה צפוף במרינה...) החזרנו את היאכטה, ארזנו מטלטלינו ואחרי מקלחת יצאנו לטיול בעיר העתיקה + טיול ה"חובה" על החומות. לקחנו אוטובוס מהמרינה ישירות לעיר העתיקה (12 kuna) כמובן שפצחנו בגלידה . העלייה על החומות עולה 70 kuna ופתוחה עד 19:00 בערב. לוקח כשעה וחצי-שעתיים להקיף את העיר.

אכן מרשים מאוד ! אחרי הסיבוב עצרנו לארוחת ערב מסכמת ואין ספק שהיא הייתה הטובה ביותר. המסעדה המומלצת נקראת Pupo ונמצאת בפניה ה-8 ימינה מהרחוב הראשי כשנכנסים מ- Pile Gate.

מנות הדגים ומאכלי הים היו מצוינות והשירות מעולה. חזרנו מהר מהר למרינה באוטובוס לקחת את התיקים, ונסענו במונית היישר לשדה התעופה. טיסה קצרה של 02:40 ואנחנו בבית מחכים להפלגה הבאה....