הפלגה באיי הים האיוני - אפריל 2013

The Korinthos ChannelDAY 1 -
thens to Lefkada
28 במרץ, 2013

לאחר שבועות של הכנות, תדרוכים מפילה, תיאומים והרבה התרגשות, נחתנו באתונה ומצאנו את דרכנו לדלפק להשכרת הרכב של חברת National. קיבלנו את הרכב ויצאנו לדרך...

יוצאים מהשדה ונוסעים על כביש האגרה המהיר לכיוון Korinthos. בדרך עברנו מספר מעברי אגרות (3.20 יורו כל מעבר). לאחר כשעה של נסיעה הגענו לעצירה הראשונה - תעלת קורינתוס - The Korinthos Channel.

לאחר ההתרשמות מהתעלה והצילומים, התעורר אצלנו איזה רעב קטן לסופלאקי (שיפוד בשר יווני מסורתי), אז חצינו את הכביש ואכלנו אצל החבר׳ה מצד שמאל
( 2 יורו לשיפוד - מומלץ בחום ! ).

שבעים ומרוצים המשכנו בדרכינו לכיוון Patras . הגענו לגשר הכבלים - הגדול ביותר באירופה, שמחבר בין ריו שבפלופונז ל-אנטיריו שמעבר למפרץ קורינתוס, והחלטנו לחצות ברכב (אפשר גם במעבורת), אגרת מעבר רכב 15.5 יורו.

חצינו את הגשר ומשם המשכנו לכיוון Lefkada ( צריך לעקוב אחר השילוט ל - Ioniana ). הדרך הפכה לירוקה והררית יותר, פשוט יפהפה. הכבישים נהיו צרים ופחות מתוחזקים ולכן הנסיעה הפכה לפחות פשוטה... אני ממליצה שתחלקו ביניכם את הנהיגה בכדי להקל.

הגענו למרינה Lefkada, והלכנו למשרדים של Kavas. שם קיבלנו קבלת פנים נעימה מידי Minas מנהל הבסיס.

עברנו על המסמכים, נתתי אשראי לפיקדון ( שם קצת התעכבנו היות והבנק בארץ עיכב את הבקשה - אני ממליצה שמראש תודיעו לבנק שיקחו מהאשראי שלכם פיקדון ושיש לאשרו... בכדי לחסוך כאב ראש והרבה טלפונים).

בינתיים שלחתי חלק מהצוות לסופרמרקט במרינה (פתוח עד 20:00)

ירדנו לסירה, עברנו את כל ההליך של קבלת הסירה ובסופו של יום ארוך הגענו סוף סוף לרגיעה. פרקנו את התיקים ואת הקניות ויצאנו לאכול במסעדה ליד המרינה (יוצאים מהשער, פונים ימינה וימינה ונכנסים ל - Burano ).

אכלנו מנות פתיחה מצויינות- סלט Roka Parmesan חלומי וגמבה ממולאת... ולמנה עיקרית סטייק עגל ו - beef stiffado היה מאוד טעים ומשביע והלכנו לישון.

טיפים:
1. להביא מוזיקה לנסיעה
2. להצטייד במפת דרכים (היוונים אינם חזקים במיוחד בשילוט)
3. להכין כסף קטן עבור האגרות מעבר
4. פיקדון הסירה - רצוי לוודא מראש אישור בנקאי

DAY 2 -
efkada to Fiskardo
29 במרץ, 2013

בוקר ראשון להפלגה :)
וידאנו שמיכלי המים והדלק מלאים, שתינו קפה ויצאנו לדרך !
התחלנו להפליג את התעלה: נתיב המעבר הינו די ברור והוא מסומן עם מצופים משני צידיו. יש לשים לב למד העומק ולא לעלות מעל 4 קשר. המעבר עבר חלק ויצאנו אל ״הים הפתוח״. הייתה רוח דרומית טובה (15 קשרים) ולא יכולתי לוותר על מפרשנות אז נעמדנו מול הרוח, פתחנו מפרשים, כיבינו את המנוע והתחלנו להפליג. הרוחות החלו להתחזק (תופעת התיעול בין ההרים גורמת לזה לקרות הרבה באזור
זה... אז שימו לב) ולכן הורדנו מפרשים.

לצערנו, נתקלנו בתקלה טכנית במנוע ונאלצנו לבצע עגינת חירום מול Nikiana ולחכות לעזרה. השירות המהיר של kavas היה מדהים! תוך שעה הטכנאי כבר היה על היאכטה, טיפל בבעיה ונפרד מאיתנו לשלום.

אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו לדרך מחוזקים ומחויכים. יצאנו דרומה לכיוון Skorpios - אי פרטי בבעלות משפחת אונסיס. אסור לרדת ליבשה, אך יש מספר מפרצים יפהפיים בהם ניתן לעגון ולהתרשם .

המשכנו בהפלגה לכיוון Sivota - (כ 5 מייל). קצת קשה להבחין בכניסה לעיירה כשמגיעים מכיוון צפון אך כשהיא מתגלה, היא די ברורה.
היות והתחלנו את היום בעיכוב קל, לא ירדנו ליבשה ועשינו סיבוב בתוך המפרץ עם היאכטה. העיירה מאוד יפה, ציורית וצבעונית ונראה שממש שווה להשקיע זמן, אבל - צריך לשמור משהו גם לפעם הבאה :)

עשינו את דרכנו ברוח קדמית טובה לעגינת הלילה הראשון שלנו ב- Fiskardo
(כ 12 מייל). עיירת דייגים קטנטנה ומתוקה. אשר עקב טרום העונה, אוכלסה רק במספר דייגים מקומיים. עם ההגעה לרציף, ניגש אלינו שוטר ממשמר החופים המקומי בכדי להזהיר אותנו מסערה בעצמת בופור 7 שאמורה להיכנס במהלך הלילה, ואף כיוון אותנו לנקודה בטוחה יותר במעגן. עקב כך הוספנו חבלי היקשרות והרחקנו את היאכטה מהרציף ... בינתיים, מכיוון שהרוח עדיין לא התחזקה, ניגשנו לבדוק את הבירה בבר המקומי :). (בהזמנת קפה שחור, הברמנית שלפה גזיה והכינה פינג׳אן על הבר... גדול! )
אכלנו ארוחת ערב על היאכטה והתקפלנו לישון.

טיפים:
1. לוודא שמספר הטלפון של מינס (מנהל הבסיס) שמור אצלכם בנייד.
2. שימו לב לשינויי רוח משמעותיים בין מעברי איים.
3. המקומיים מכירים את מזג האוויר והמעגנה שלהם הכי טוב, ולרוב ישמחו לתת עצה טובה ליאכטונר מזדמן.
4. אין על הטעם של קפה שחור מבושל בפינג'אן.

: Highlights
Lefkada Channel
Skorpios
Sivota
Fiskardo

DAY 3 -
iskardo to Sami
30 במרץ, 2013

התעוררנו בבוקר ויצאנו מוקדם בכדי להקדים את הסערה.
ההפלגה לכיוון Agia Effimia (כ 12 מייל) הייתה יפה ירוקה ונעימה. הרוחות היו דרומיות קלות והים שקט, אך באופק התחילו להצטבר עננים אפורים... עברנו מפרץ יפהפה בשם Giagana ועל החוף ראינו כמה קיאקים. במפרץ היו עצים עם פריחה סגולה ומרשימה אך לצערנו, אסור לעגון שם מכיוון שעוברים שם כבלי חשמל תת ימיים... אז המשכנו בדרכנו.
הגענו ל- Agia Effimia ועשינו סיבוב עם היאכטה בתוך המעגנה. המקום היה מקסים וכפרי. אך עקב התחזיות הקודרות (צפי לסערה דרומית (בופור 7-8) והיות והפתח פונה לכיוון דרום, החלטנו להמשיך לעגינה ב- Sami.

המרחק בין שתי המעגנות הינו כ- 2 מייל. אך הרוח שעלתה בפתאומיות, הרימה גלים קצרים ותלולים וקצב ההתקדמות שלנו ירד ל- 1.5 קשר... הסערה עליה דיברו הדייגים ב- Fiskardo איחרה במספר שעות ועכשיו חטפנו, רוחות של כ- 45 קשר מכיוון דרום. היה קצת מלחיץ וסוער אך לאחר כשעה וחצי של התרגשות, נכנסנו סוף סוף להסתרה של Sami רטובים, מלוחים ורעבים :)

יש ב-Sami שירותים ומקלחות מסודרים (שהיו סגורים עקב התאריך המוקדם) והמרינה די גדולה ומרווחת. ניתן להתחבר לחשמל חוף ולמלא מים בחלק המערבי.
אחרי מקלחות וסידור היאכטה, יצאנו לארוחת צהריים במסעדה חמודה שיושבת על הפינה – ( kokop משהו כזה) וקינחנו בגלידת שוקולד מעולה בחנות נהדרת המשמשת גם כמאפיה (Dimitris Spathis &co) בגדול, המקום נראה כמו גן עדן למאפים ומתוקים.
החופים בקרבת העיר משופעים בעצים ואבנים וניתן למצוא בקלות נקודות חמד מוצלות ושקטות במרחק הליכה קלה.
ארוחת הערב במסעדת La-familia המצוינת הייתה נעימה וטעימה, היין טוב, המנות גדולות וניכר כי הושקעה מחשבה רבה הן בעיצוב והן בתפריט.

טיפ: לקנות לחם מהמאפייה

: Highlights
Agia Effimia
Sami
Asos

DAY 4 -
ami to Ithaki
31 במרץ, 2013

התעוררנו לבוקר אפור וסגרירי. התכנית להיום כוללת סיור יבשתי קצר והמשך הפלגה לכיוון האי איתקה, ביתו (כנראה) של אודיסאוס, גיבור המיתולוגיה היוונית.
שניים מאתרי התיירות המוכרים ביותר באי Kefalonia נמצאים במרחק קצר יחסית מ- Sami ובשניהם היינו המבקרים הראשונים לעונה (כבוד !... )

מערת דרוגראטי Drogarati cave ( דמי כניסה 5 יורו ) הינה מערת נטיפים קרירה ונעימה, ואילו מערת מליסאני -Mellisani cave (דמי כניסה 7יורו ), הינה תופעת טבע מעניינת במיוחד. מדובר באגם תת קרקעי שתקרתו קרסה ומימיו מליחים (מזכיר את הסנוטות בחצי האי יוקטן שבמקסיקו). הכניסה לאתר הינה דרך מנהרה, שבסופה מחכה סירת חתירה שמאפשרת מבט לשמיים ולמים הצלולים ( והעמוקים).

לאחר ארוחת בוקר בסגנון יווני ביאכטה וכוס קפה עם הפרלמנט המקומי בבית הקפה ,Captain Corelli - יצאנו לים בדרכנו מזרחה סביב קצהו הדרומי של האי איתקה ( כ 16 מייל), ליוו אותנו עננים אפורים נמוכים וים מבולבל מכיוון דרום מערב. בשל העומק הרב, ניתן להתקרב לחוף (במידת הזהירות כמובן ) וליהנות מהנופים המרהיבים שבדרך.

קצת לפני הכניסה ל-Vathi, אנו נתקלים במפרץ מדהים ביופיו ובקצהו ״זולה״ מקומית (Ormoz gidhakiou) ומחליטים לנצל סוף סוף את הדינגי. סיור על החוף מגלה שהמבנה עדיין נעול מהחורף, אך ישנם סימני פעילות מהזמן האחרון... בינתיים השמש יצאה וחלק מהצוות מנצל את ההפוגה לרחצה זריזה (קרררר אבל מרענן!).

הכניסה ל-Vathi פשוטה יחסית והיא מוגנת מרוב כיווני הרוחות. בהיותנו היאכטה השנייה בלבד במעגנה, אנחנו מוצאים מקום עגינה בלונגסייד וממש במרכז העניינים.

כבר אחרי הצהריים והרעב מתחיל (שוב) להציק, אנחנו משתמשים בשיטה המוכרת ״לך אחרי האף״, ומוצאים את עצמנו במסעדה מול גריל גדול שעליו מסתובבים מיני בשרים שונים (הצלחה רבה נרשמה באגף צלעות הכבש ). המסעדה נפתחת החל מהשעה חמש. בעל המקום מאוד נחמד ועזר לנו למצוא מיכלית מים למילוי היאכטה. לקראת השקיעה עשינו טיול רגלי לאורך הרציף ומצאנו את עצמנו עוצרים לקפה ועוגה בבית קפה/בר חמוד שנקרא Yachting Bar Cafe. המלצרית אפילו פינקה אותנו עם שקית של קוביות קרח :)

הערב מסתיים במפגש שמח (קוביות הקרח שימשו לנו לרום ולוויסקי שהבאנו) המלווה בסיפורי גבורה וימאות אל תוך הלילה עם בעלי היאכטה השנייה במעגנה.

:Highlights
Drogarati cave
Lake mellisani
Ormos Gidhakiou
Vathi, Ithaki

DAY 5 -
thaki to Kastos
1 באפריל, 2013

בבוקר אנו ממלאים את מיכלי המים המתוקים. אין מים ברציף אבל יש משאית ועליה מיכל גדול (נדרש תיאום מראש), וקונים לחם טרי ומאפים טעימים (רשת המאפיות שפגשנו ב- sami). בנוסף, עשינו טיול לסופר ולקצבייה... נפרדנו מחברינו מהיאכטה לידינו ויצאנו לדרך.

השמש זורחת והרוח דרומית קלה, אנחנו מפליגים מזרחה (כ 10- מייל) במערך מלא ובמהירות 5 קשרים מ-Vathi לכיוון האי Atokos.
באי קטן ויפה זה ישנם שני מפרצים המומלצים לעגינה. על הראשון מביניהם (Cliff Bay) נאלצנו לוותר עקב כיוון הרוח, אך המפרץ השני (One House Bay) לא איכזב ואיפשר עגינה רגועה במים צלולים להפליא.

סיבוב קצר על החוף גילה כנסיה קטנה עם פעמון ובאר ישנה, ובית בודד (סגור ונעול). לפי הפיילוט בוק, מפרץ זה הופך לעמוס יותר במהלך הקיץ אך אנו ממליצים על עצירה בכל מקרה !

בינתיים הרוח התגברה והידיים התחילו לדגדג, נפרדנו בצער רב מהמפרץ היפה, הרמנו מפרשים והמשכנו להפליג ברוח צד חדה (כ 10 מייל) לכיוון האיים - Kastos ו- Kalamos. חלק מהצוות מתחיל להכין אוכל והחלק השני - משחק עם המפרשים...

ארוחת הצהריים עוברת במפרץ קטן (Port Sarakiniko) באי Kastos.
משם אנו ממשיכים לתור את המפרצים באזור. ראויים לציון Port Kalamos ו- Port Leone מהם התרשמנו כמעגנים טובים לעגינת לילה.

תחזית מזג האוויר שיורדת מהאינטרנט מבשרת רעות, שקע נוסף מגיע לאזור ויגרום לעננות, גשמים ורוחות חזקות. עקב המידע החדש, אנו מחליטים לחזור לעגינת לילה ב- Port Sarakiniko.

טיול קצר על האי המנומנם - מגלה תחנת רוח ישנה ועדר עיזים שמסתובב חופשי . ארוחת ערב בסגנון ביתי ובקבוק יין מסכמים את הערב והצוות מתחלק למשמרות עוגן אל תוך הלילה.

:Highlights
One house bay
Port sarkiniko
Port Leone
Port Kalamos

DAY 6 -
astos to Meganissi
2 באפריל, 2013

במהלך הלילה הרוח התחזקה והעננים התחילו להצטבר בשמיים, יציאה מוקדם בבוקר עם כוס קפה שחור וקצת גשם. לפנינו הפלגה של 13 מייל עד לקצהו הצפוני של האי Meganissi. הרוח שוב דרומית חלשה ואנחנו פותחים חלוץ בלבד ונהנים מההפלגה.

בצפון מזרח Meganissi מספר גדול של מפרצים מוגנים ואנחנו בוחרים אחד מהם (Port Atheni) לצורך עגינה וארוחת בוקר. המפרץ רדוד ( 6-8) מ׳ ונוח לעגינה ( ישנה מדרגת עומק של 3 מ׳ ממש בקרבת החוף ולכן אין חשש לגבי עומקים).

מכיוון שיש לנו קצת זמן ״לשרוף״ אנחנו מחליטים להפליג לבסיס של Sunsail הנמצא כ 9- מייל צפון מזרחית אלינו במרינה Vounaki . במהלך ההפלגה הרוח מתעוררת קצת ואנו זוכים ליהנות ממספר שעות של שייט במפרשים בלבד.

את הערב בילינו במרינה החדשה (בת שנתיים) Vathi, Meganissi. במרינה (אשר מופיעה עדיין בפיילוט בוק ובמפות כמעגנה בתכנון בלבד) יש עמדות חשמל ומים, עמדות לריקון מיכלי שרותים (holding tank) שירותים ומקלחות במצב מצוין ואפילו בר... העגינה כמובן בתשלום. בעיירה יש מספר חנויות מכולת, מאפיות, מסעדות ובתי קפה. בזמן שהותנו רובם היו סגורים לשיפוצים לקראת הקיץ הבא עלינו לטובה.
ארוחת צלעות מוצלחת ביותר בטברנה הראשונה בשורה הנקראת "O pasas" וסיימנו את הערב באחד הברים המקומיים תוך צפייה במשחק של ברצלונה.

Highlights:
Port Atheni
Vounaki
Vathi, Meganissi

DAY 7 -
eganissi to Lefkada
3 באפריל, 2013

יציאה מ- Vathi ודילוג קטן ( 2 מייל) לכפר Spartachori.
גם כאן יש מעגנה חדשה (בזמן שהותנו נמצא המבנה בחוף בשיפוצים אינטנסיביים לקראת הקיץ) אך הכפר עצמו נמצא במעלה ההר , ניתן לעלות במדרגות אך רצוי להשקיע קצת זמן ולעלות בכביש המתפתל כל הדרך עד לתצפית המרהיבה על המפרץ והים. לאחר מכן מומלץ להסתובב מעט בין בתי הכפר ולספוג את האווירה המיוחדת...

עזבנו את Meganissi בצער והפלגנו 3 מייל לכיוון העיר Nidri . מדובר במפרץ גדול ורדוד ( 6-8 מ׳) המשמש בחורף לאכסון עשרות יאכטות ובקיץ כעיר נופש ובסיס גדול לספינות המעבורת באזור. עצרנו ב Nidri וחיפשנו משהו לארוחת צהריים. מצאנו (עפ״י המלצות של המקומיים) גירוס מעולה!!! לאחר מכן, קינחנו עם וואפל בלגי עם המוווון גלידה בבית קפה על הרציף ויצאנו צפונה לכיוון התעלה ומרינה לפקדה (6 מייל).

הגשם בא והלך לחילופין ולקראת הכניסה לתעלה אפילו יצאה השמש ... תדלוק קצר ברציף החיצוני (כ- 80 יורו) והנה Minas כבר מחכה על
הרציף לקבל חבלי היקשרות. כל מה שנותר זה להזדכות על היאכטה ולהישאר עם הזיכרונות מהטיול .

את הלילה האחרון בילינו במרינה, יש שם בר ממש נחמד, אכלנו פיצה שהיתה פחות מוצלחת... והלכנו לישון.

Highlights:
Spartochori
Nidri
יין בבקבוק ליטר וחצי מהסופר בפקס

DAY 8 -
efkada to Athens
4 באפריל, 2013

את הבוקר פתחנו עם ארוחת שאריות ( כל מה שנותר ביאכטה ) ולאחר ניקוי זריז נפרדנו בעצב מהיאכטה החמודה שלנו ומ- Minas . הרכב שלנו גם כן שרד את השבוע ולאחר העמסה קלה יצאנו לדרך לאתונה.
הדרך הייתה יפה, מזג האוויר היה נעים וחמים. עשינו כמה עצירות בדרך חזרה... אפילו קנינו תותים מבאסטה בצד הכביש.
הגענו לאתונה עם הרבה זמן עודף. הזדכינו על הרכב וחיכינו לטיסה.

אסכם את השבוע כחוויה בלתי נשכחת באחד המקומות היפים ביותר להפלגה. אני בהחלט מתכננת לחזור לשם שוב וממליצה עליו בלב שלם לכל אוהבי הים והטבע.